Avatar billede 2-short Nybegynder
08. februar 2002 - 22:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IRQ problemer med Soundblaster kort

Jeg fik i dag lyst til at spille nogle af mine gode gamle cdrom spil fra tilbage i 90'erne.
De er tilbage fra de gode gamle dage hvor DOS endnu var det meste udbredte styresystem at lave spil til.

Mit problem er at mit lydkort (godt gammelt soundblaster 16)'s irq er 330 og spillene understøtter kun irq fra 210-270 eller noget i den retning. Hvad skal jeg gøre for at ændre på disse? jeg har været inde i enhedshåndteringen og pille, men der kunne jeg ikke ændre på irq'en kun dma'en... hvad skal jeg gøre? er der et sted jeg evt. kan hente nogle dos drivere?
hjælp!

på forhånd tak, 2short
P.S. jeg kører win98
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
08. februar 2002 - 23:23 #1
330 er ikke din IRQ... det er noget andet :-) Kan ikke lige huske det!

De plejer at være 220!

Prøv at sæt den her linie ind i din autoexec.bat: SET BLASTER=A220 I5 D1 T4

Der definerer du de værdier for SB kortet! A kan jeg ikke huske hvad er, I er IRQ og D er DMA. T ved jeg heller ikke hvad er, men prøv at se om det ikke virker så!
Avatar billede carstengp Nybegynder
08. februar 2002 - 23:38 #2
A = Adresse
Avatar billede 2-short Nybegynder
08. februar 2002 - 23:42 #3
jeg har prøvet et andet lydkort som jeg havde nogle gamle dos-drivere til.
det virker fint, og lyd-setup programmet til spillet klager heller ikke over at det ikke kan finde lydkortet længere (den finder det enda i autodetect) - selvom den siger det virker, så kommer der altså ingen lyd ud af højtalerne
SET BLASTER kommandoen stod allerede i min autoexec i forvejen, der står:
A220 I5 D1 P330 T3
[hvad fanden er det der 330 ;)]
nej det virker sq ikke selvom det burde!
Avatar billede halifax Nybegynder
09. februar 2002 - 03:58 #4
Blot for lige at gentage allerede oplyste
A220 = I/O adresse
I5 = IRQ 5
D1 = DMA 1
P330 = I/O adresse for gameport (mange lydkort indeholder gameport)
T3 = Soundblaster compatibelt, mens T4 = Soundblaster Pro

Mit bud til at få lyd er, at du tillige skal have indlæst et DOS Soundmixer program, eller hvad det nu måtte hedde, analogt med det, som kommer frem i Windows, når du dobbltklikker det gule højttalericon i systembakken (se hvad der er af programemr i mappen med dine lydkortdrivere). Med dette program kan du under DOS skrue op for lyden, Master, li'som højre og venstre kanal (R & L) kan tildeles en værdi for styrke. Sådan er mange gamle DOS lydkort, uden jeg vil stå inde for dit (sidder med et Aztech på min 486'er med Dos 6.22). Og så vil jeg foreslå du booter op i DOS mode, når du vil spille de gamle spil. Hold F8 nede under opstart og vælg fra menuen 5 Kun kommandoprompt.
Avatar billede 2-short Nybegynder
09. februar 2002 - 13:41 #5
jeg lukker sprøgsmålet... da ingen har fortalt mig noget jeg ikke vidste i forvejen, bliver der ikke givet nogen point... men tak alligevel ;)
Avatar billede halifax Nybegynder
09. februar 2002 - 16:08 #6
Du er da lidt af en arrogant type at forsøge at hjælpe. Arfrogant i din bemærkning om, at det der er oplyst vidste du i forvejen!
Hvorfor roder du rundt i dit spm. om, at dit SB vil bruge IRQ 330? Det har SB kort aldrig villet. Den er den I/O adresse, gameporten vil sætte sig på og har intet med en IRQ at gøre. Senere gentager du din ikke helt opdaterede viden med bem: hvad fanden er det der 330? Så du vidste alt i forvejen, hr. smart? T betyder iøvrigt type (af kompatibilitet) til orientering for jdaugaard. Det vidste du nok også i forvejen.  ;)
SET BLASTER er for tildeling af ressourcer i DOS enviroment, men ikke nødvendigvis samtidig udtryk for, at DOS lyddriveren til dit SB er indlæst. Tag lige og tjek det. Start op med en kommandoprompt og brug kommandoen MEN for en oversigt over hvilke programmer, TRS m.v der er indlæst.
Avatar billede halifax Nybegynder
09. februar 2002 - 16:13 #7
Rettelse: kommendoen MEM
Med MEM /c og MEM /d får udvidede oplysninger. Se mulighederne med MEM /?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. februar 2002 - 21:10 #8
Nå så du lukker spørgsmålet? du skal acceptere et svar før et spørgsmål er lukket.