Avatar billede aey Nybegynder
07. februar 2002 - 16:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

adgang til oracle db over nettet, via andet end /isqlplus

Hej kunne godt tænke mig at få adgang til min oracle db over nettet, via et andet værktøj end http-interfacet "/isqlplus".
Jeg bruger normalt freetoad, men jeg kan ikke få den til at connecte til en db som jeg ikke sidder i LAN med. Er det et andet free-/shareware der kan 'do the trick'?

NB. jeg er extrem newbie til oracle...
Avatar billede avnes Nybegynder
10. februar 2002 - 02:44 #1
Hej
Måske er din firewall problemet ? Databasen's TNSListener lytter som default på Port 1521.......
Avatar billede aey Nybegynder
10. februar 2002 - 11:44 #2
Det kan godt være ...
Jeg er ikke engang helt klar over hvad jeg skal skrive "connect to"-feltet.
normalt skriver jeg bare databasens navn (student.world), ikke noget med ip. Skal jeg istedet bare skrive ip'en eller hvad?

Hvordan kan man kontrollere om port 1521 er åben?

Keep helping me...
Avatar billede coily Nybegynder
11. februar 2002 - 10:17 #3
Hej
Når du skriver student.world i connect bliver der slået op i filen
$ORACLE_HOME/network/admin/tnsnames.ora
i denne fil kan du se hostname og port nummer på den database du prøver at lave en connect til
hvis denne database er bag en firewall skal du være sikker på at der sker en mapning ap IP adressen samt at der er åbnet for porten
Desuden skal det være en firewall der understøter sqlnet da der skiftes port når du connecter

Hvis du mapper ip adressen samt åbner porten åbner du også for alle andre, take care !!
Avatar billede aey Nybegynder
13. februar 2002 - 21:08 #4
super det var det jeg var ude efter.
Grunden til at der er gået lidt inden jeg svarer, var at jeg lige skulle prøve det, og det spiller. Tak for hjælpen.