Avatar billede florint Nybegynder
07. februar 2002 - 06:11 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Simpelt lille netværk ?

Hej,
Jeg vil prøve at sætte mine 4 pc med xp prof. op i et lille netværk, hvor den en pc fungerer som en "slags server". Dvs. den skal have forbindelsen til internet og deles ud derfra via en zywall 10 firewall/router.
Hvis alle er medlem af den samme workgroup og alle har en LAN forbindelse er der så noget jeg har overset som kan forhindre de 4 pcer i at køre sammen ?
Jeg vil også gerne kunne bruge word og excell på alle 4 maskiner.
Skal programmerne være inst. på alle maskiner ? eller kan jeg hente programmet på den der fungerer "som server" ? Jeg havde tænkt mig at dele det drev hvor programmet ligger.
Hvordan sørger jeg for at jeg "bliver tvunget" til at gemme dok. og billeder m.v. på den samme pc ?

På forhånd tak
/Ivan
Avatar billede deacon Nybegynder
07. februar 2002 - 07:09 #1
det første ved jeg ikke, men der er noget man kan vælge som vist hedder "andre brugere skal have adgang til mine filer" og så kan de vist også bruge dine programmer og køre ting fra din...
Avatar billede deacon Nybegynder
07. februar 2002 - 07:11 #2
og du får lavet et netværk via. "Guiden hjemme-netværk"
Avatar billede pilfinger Nybegynder
07. februar 2002 - 07:25 #3
Du kan køre guiden hjemmenetværk så sætter den sig automatisk op og hvis du har problemer kan du få  hjælp der fra.
Avatar billede fjos Nybegynder
07. februar 2002 - 13:43 #4
du skal oprette en IPX protokol og en TCI/IP
Avatar billede grinderslev Praktikant
08. februar 2002 - 04:54 #5
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics2kxp/index.htm

Hvis ikke du kører et distribueret system, skal programmerne ligge på alle maskiner. På en eller anden måde er du jo nød til at sikre dig at ikke 2 brugere retter i det samme dokument på samme tid, så får de jo ikke alle opdateringer med.
Avatar billede jmarkling Nybegynder
08. februar 2002 - 11:09 #6
Du skal installere programmerne på alle dine pc'er som Grinderslev skriver, ellers skal du anvende et distruberet system, og her skal du til at rode dig ud i noget som WinNT og det er en videnskab for sig selv(-:
Du kan sagtens få dine Pc'er til at kører i et netværk, koble dem sammen med en hub eller en switch og så et uplink til routeren. Det skulle være lige ud af landevejen. Hvis du ønsker ekstra sikkerhed, skal du have to netkort i din server og lade vejen til routerne gå gennem den, så lader du den bare kører firewall osv.

Du kan sagtens lave et netværksdrev, som de andre skal gemme på, men de kan selvfølgelig selv vælge hvor de ønsker at gemme det. Men der er et lille trick...
1. Lav et netværksdrev på din "server", højre-klik på en dokument mappe, gå ind under deling/sharing og del drevet med de andre så de kan rette med fuld brugerretteigheder uden login eller noget.

2. Derefter finder du mappen på de andre computere, gå ind og finde mappen på de andre computere(står under Netværkssteder), gør mappen til et netværksdrev, (skriv eventuellet hele netværksstien, anbefales). Nu har du så et netværksdrev repræsenteret på alle dine maskine undtagen din "server", hvor mappen bare er registeret. som alm. mappe.

3. Trikket er så at gå ind i word/exel under funktioner- Indstillinger og filplacering, og ret så filplacering så det bliver dit netværksdrev. Så vil netværksstedet altid være default gemme sted for dine filer. Dog kan brugeren altid vælge et andet sted at gemme filen. Du skal ikke være bange for at man overskriver hinanden hvis to arbejder på samme dokument, to kan nemlig ikke arbejde på samme dokument samtidig, andre brugere kan kun læse en skrivebeskytte version så længe en anden arbejder på det. Så det er nødvendigt at lave en plan for hvordan det hænger sammen.
IPX protokolen er unødvendig, med denne opstilling. Kræver kun TCP/IP.

Håber det hjalp
Avatar billede jmarkling Nybegynder
08. februar 2002 - 11:11 #7
ups jeg så ikke du havde en sådan router, så bare overse delen i starten med switch og hub, men ellers er det samme system der gælder.
Avatar billede jmarkling Nybegynder
08. februar 2002 - 11:12 #8
SVAR (-:
Avatar billede florint Nybegynder
08. februar 2002 - 15:46 #9
Tak for hjælpen alle.
Jeg glæder mig til at komme igang på mandag med at sætte det op.
/Ivan