Avatar billede umbo Nybegynder
06. februar 2002 - 22:24 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Windows XP finder ikke det rigtige grafikkort?!

Hej

Efter jeg har opgraderet til windows XP prof på min Compaq Presario 7598 med et onboard intel810e grafikkort på 16 RAM, er mit grafikkort ikke længere installeret, istedet for er der et grafikkort på kun 4 RAM, før var der 16.
Jeg har prøvet at bruge den driver som Compaq siger jeg skal bruge, men det hjælper ikke

http://web14.compaq.com/falco/sp_syn.asp?detail=yes&recid=SP19162&currentmodel=7598&passOS=Windows%20XP&swDelivID=33765 .
Avatar billede krukken Juniormester
06. februar 2002 - 22:35 #1
Det vil sige at du på nuværende tidspukt har to grafik kort tilsluttet din computer?! Du skal gå ind i din bios, og slå det ene grafikkort fra, også søge efter det anden, hvis XP, ikke selv finder det!
Avatar billede umbo Nybegynder
06. februar 2002 - 22:39 #2
krukken : Det er en Compaq, og i en Compaq BIOS har man næsten ingen muligheder, så jeg kan ikke slå grafikkortet fra!!
Avatar billede tif12345 Nybegynder
06. februar 2002 - 23:03 #3
Argh du har en Compaq, jeg føler virkelig med dig
Avatar billede umbo Nybegynder
06. februar 2002 - 23:06 #4
tif12345 : Hehe, tak :)
Avatar billede karlslund Nybegynder
07. februar 2002 - 00:02 #5
umbo, du har monteret et ekstra grafikkort, vel? Jeg tror "krukken" misforstår det du skriver.

Det du beskriver, er slet ikke en fejl.

Intel 810 chipsættet benytter "Shared Memory" teknologi. Dvs. grafikkortet snupper selv den mængde RAM det skal bruge, alt efter hvor høj opløsning og hvor store textures du benytter.

Når programmer tester kortet, så får du ikke et pålideligt svar. Men den skal nok bruge det RAM den har behov for.

Hvor ser du iøvrigt de 4 MB RAM nævnt?
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 00:08 #6
karlslund : Jeg ser de 4 RAM når jeg højreklikker på skrivebordet > settings > advanced > adapter.
Det står der Memory Size : 4 MB.
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 00:09 #7
karlslund : Er du sikker på det??? selve grafikkortet hedder heller ikke det samme...!
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 00:10 #8
Nej, jeg har ikke monteret et ekstra grafikkort...!
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 00:45 #9
prøv at teste din PC med Sandra http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 00:50 #10
retaxes : Jeg sidder i forvejen og downloader Sandra, men hold kæft hvor går det langsomt, det er næsten en time siden min download begyndte..
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 00:53 #11
uhyggeligt, har du ikke adsl
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 00:54 #12
retaxes : Joda, en 512*128, men det går alligevel LAAAAAANNGGGSSSSOOOOOMMMMT, der står den downloader med 666 bytes/sec...:-/
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 01:20 #13
så blev min download endelig færdig.
Hmmm, Sandra siger jeg har 35 RAM i alt, 4 RAM til video og så står der 32 til AGP!
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 01:21 #14
ups, den siger jeg har 36 RAM ialt :)
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 01:21 #15
Hmm, hvem skal man så tro på???
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 11:15 #16
Det må du desværre acceptere?

På et eller andet tidspunkt skal du vel ha' en anden computer, så skal du ikke vælge et mobo med indbygget lyd eller grafikdel.
Avatar billede karlslund Nybegynder
07. februar 2002 - 11:45 #17
Du skal bare tro på at det fungerer. Kortet allokerer dynamisk hukommelse, og kan derfor ikke "måles" på traditionel vis.

Hvad hed kortet før, og hvad hedder det nu?

Det er fint at den siger 32MB AGP, for det er det DirectX melder ud til programmerne at den har tilgængeligt til textures.
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 14:31 #18
karlslund : Så grafikkortet snupper bare så meget RAM det har brug for fra de "normale" RAM, eller hvad??
Før hed grafikkortet, Intel® 810e, ligesom chipsettet. Nu hedder det
Intel® 82810.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 14:46 #19
allokering betyder at den sætter sig på noget af den normale RAM.
Avatar billede umbo Nybegynder
07. februar 2002 - 16:19 #20
Okay, tak for hjælpen :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. februar 2002 - 12:04 #21
takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes