Avatar billede montanus Nybegynder
04. februar 2002 - 23:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

p4 temp - grader

hejsa

Jeg har en P4 1.7 ghz, jeg har sat vcore en tak op i bios. men ellers er den ikke clocket, jeg bruger den køler som fulgte med...

jeg ville høre, den står på 45 grader ca. er det varmt eller "koldt" for p4
- kan det betale sig at købe en bedre blæser, for man ydenlsen ud af det?
Avatar billede Noone Nybegynder
05. februar 2002 - 01:12 #1
Min AMD Athlon 1200 MHz er konstant på 62 (Ved 100% load) så jeg tror bestemt ikke at din er for varm
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. februar 2002 - 12:15 #2
De 45 grader lyder fint. Prøv at belaste processoren i en længere periode og se om temperaturen stiger. Hvis den stiger og stiger og stiger ved belastning, så er køleren for lille.

Men hvorfor har du sat VCore op - har du stabilitetspoblemer?
Avatar billede intel4004 Novice
05. februar 2002 - 14:04 #3
Jeg tror skam det er meget normalt for en P4. En AMD TBird bliver meget varmere end P4, så jeg tror ikke at du noget at bekymre dig om...

INTEL4004
Avatar billede montanus Nybegynder
05. februar 2002 - 15:27 #4
jeg har sat vcore en tak op ja, hvad gør det egentlig? jeg fik at vide man fik bedre ydelse... hvis jeg sætter en op/ned får jeg så bedre stabilitet?
Avatar billede dribble Nybegynder
05. februar 2002 - 15:51 #5
det er faktisk lidt forskelligt.......men man kan ikke sige at det giver bedre stabilitet ved at sætte den ned, men ved nogen PC´er gør det, så man kan siger det er en tommelfinger-regl.
Avatar billede cuco Nybegynder
05. februar 2002 - 16:25 #6
montanus, vcore har i sig selv ikke noget med ydelsen at gøre udover, at det kan være nødvendigt at ændre på vcore for at kunne overclocke processoren. I så fald får du selvfølgelig noget ekstra ydelse ud af CPU'en. OK, vcore har noget at sige for stabiliteten, så på den led har det noget at gøre med ydelsen, men CPU'en laver arbejder ikke hurtigere blot mere effektivt. "Det er det samme" vil nogen sige, men ikke helt. Er din CPU stabil, får du ikke nogen ekstra ydelse ud af at ændre på vcore.
Temperaturen på 45 grader lyder fint, det er først ved 65-70 grader det begynder at blive kriminelt. CPU'en yder ikke bedre af at være koldere, men den bliver dog mere ustabil ved høje temperaturer. Det betyder at data fejloverføres oftere og CPU'en må lave det samme arbejde flere gange og vil derfor have en lavere bruttoydelse. Det samme gælder for ekstrem køling, en CPU virker f.eks. ikke ved -50 grader, men det bliver nok ikke noget problem ;)
Jeg vil dog mene at CPU'en yder optimalt ved 45 grader, så kør du bare videre med det.
Avatar billede sila Nybegynder
05. februar 2002 - 16:32 #7
Vcore er det antal volt din CPU arbejder med. Jo større vcore jo hurtigere arbejder CPU og jo varmere blir den. 45 grader er ikke meget, og den køre jo også stabilt eller hvad??????
Min comp. som er en 1400 TB var 65 grader, men satte så en 92mm ned i bunden af kabinnet og temp. faldt 10 grader, så prøv og se om du kan lave et bedre airflow i din comp!!!!! Det hjælper meget!!!! Hej hej
Avatar billede montanus Nybegynder
05. februar 2002 - 16:58 #8
jeg har nu clocket den til 1.8 vcore, 1835 mhz, og sat RD ram turbo til,
ps: org mhz er 1700, hvad syntes du om det cuco?
Avatar billede cuco Nybegynder
05. februar 2002 - 17:38 #9
Hvis den kører stabilt lyder det fint, din processor skulle sagtens kunne klare det. Jo lavere vcore du har jo bedre, da det er ensbetydende med en lavere temperatur og pontielt mere stabilitet. Hvis din CPU temperatur stadig ligger omkring 45-50 grader tror jeg dog ikke det er nødvendigt at ændre noget.

sila, en højere vcore er ikke lig med højere ydelse, signalerne bliver blot kraftigere hvilket kan være nødvendigt hvis CPU'en er varm da elektronerne dermed lettere springer. Hvis du har en højere vcore skal der springe flere elektroner før end det kan mærkes, dvs. man sænker på en måde CPU'ens overfølsomhed overfor fejlstrøm. Derfor er det nogen gange nødvendigt at ændre vcore, men det gør IKKE CPU'en hurtigere at skrue op for vcore.

Cuco
Avatar billede montanus Nybegynder
05. februar 2002 - 21:52 #10
cuco, kan jeg godt sætte min vcore ned? og så fald er den så stadig clocket? og hvorfor skal man sætte vcore op når det ikke har noget med ydenlsen at gøre, jeg kan godt clocke den så højt uden den vil have jeg skal sætte vcore op for at få mere strøm....?
Avatar billede karlslund Nybegynder
05. februar 2002 - 22:00 #11
Du får ikke bedre ydelse ved at sætte din VCore op. Potentielt forkorter for bare din CPU's levetid!
Avatar billede cuco Nybegynder
05. februar 2002 - 22:28 #12
Du kan sætte din vcore så langt ned som dit bundkort tillader og som du føler din computer kører stabilt. Det ændrer ikke noget ved clockningen og dermed hastigheden af processoren.
Hvis du kan clocke den så højt du vil uden at ændre vcore er det bare fint, det tyder bare på at din CPU er god at overclocke. Som sagt kan det være nødvendigt med nogle CPU'er jeg tror jeg har forklaret hvorfor.

Cuco
Avatar billede montanus Nybegynder
05. februar 2002 - 22:57 #13
cocu, du skal have tak!