Avatar billede meek Nybegynder
28. januar 2002 - 21:44 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Komprimering..

hej eksperter;

Jeg har lånt et grabberkort og vil nu til at grabbe alle mine små "hjemmeoptagelser". MEN når jeg grabber ca. 45 sek. fylder det 100mb (avi). Det kan ikke være rigtigt... jeg vil gerne have komprimeret min video..

Spørgsmålet går nu på:
- Hvilket format er bedst (mindst) ?
- Hvilket program(mer) kan bruges til at komprimere ??
- evt. URL's hvor jeg kan læse mere ??

MeeK
Avatar billede jones_net Nybegynder
28. januar 2002 - 23:31 #1
Grunden til at dine film fylder så meget er, at de er helt uden kvalitetstab (200 MB per minut). Du bliver som regel nødt til at grabbe hele videoen (1 time fylder ca. 13 GB), for derefter at komprimere den til det ønskede format. Jeg konverterer 13 GB til 600 MB med Microsofts Media encoder 7, som kan downloades fra deres hjemmeside (ellers tror jeg nok jeg har den et eller andet sted...)

Den kan lave mange forskellige formater, alt efter hvor god kvaliteten skal være...

Hvis du er heldig, så kan dit grabberprogram nøjes med at grabbe en slags "testvideo" (fylder ikke ret meget), som du så kan konvertere direkte fra båndet, når du har redigeret det du vil... Men det er langt fra alle programmer, der kan klare den øvelse...

Du kan læse lidt mere i dette spm.: http://www.eksperten.dk/spm/163534

/J
Avatar billede blueprintz Nybegynder
29. januar 2002 - 00:51 #2
Jeg er ret sikker på at du i Adobe Premiere 6.0 under project setting>capture settings kan vælge det format du den skal konvertere det til mens den grapper. fx som en quicktime komprimeret med Sorenson Video
Avatar billede blueprintz Nybegynder
29. januar 2002 - 00:56 #3
jeg fik vist ikke svaret på det hele...
Lige nu er det Windows Media der komprimerer bedst og holder filstørrelsen nede samtidig, dog er Real bedre til de helt små filer - hvis de skal streames til 56K modem. Læs mere på www.streamingmedia.com. Ellers vil jeg foreslå at du prøver dig frem med QuickTime og Sorenson.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
29. januar 2002 - 08:29 #4
Der er et hav af komprimeringsværktøjer og de er gode allesammen, til hver sit formål - eksempelvis kan du ikke blot komprimere helt vildt hvis du skal ind og redigere bagefter, så sig lige hvad det skal bruges til, så skal jeg give dit et par codecs som er gode!
Avatar billede meek Nybegynder
29. januar 2002 - 09:57 #5
...det er simpelthen fordi jeg vil af med mine 17 forskellige videobånd, med små ½-timers hjemmevideoer. Meningen er at jeg vil grabbe alle båndene og kompimere dem, og derefter brænde dem på CD'er !

Så kvaliteten skal være OK, lyden også. Men båndene er alle meget slidt, og min video spiller ikke videre godt. Så billedkvaliten behøver ikke være SUPERB !  Meek
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. januar 2002 - 22:38 #6
blueprintz> Det er helt klart den bedste løsning, for Microsoft Media Player
har ikke den bedste billede kvalitet i verden.

/per
Avatar billede cgleerup Nybegynder
30. januar 2002 - 08:46 #7
Tjaa, nu var det jo ikke streaming du skulle lave, så almindelig mpeg 1 er klart at foretrække - et program som tmpgenc laver en god kvalitet, men det kræver at du først har klippet til at ligge som en avi, så først skal du køre klippene ind, og derefter komprimere dem.

TMPGENC - kan du se nærmere på her www.tmpgenc.com
Avatar billede meek Nybegynder
30. januar 2002 - 14:13 #8
hentede TMPGENC igår, prøvede at komprimere min 45 sek's avi-fil.

Størrelse Før: 100MB
Størrelse Efter: 7MB

Altså lige under 10% af originalen, uden synlige kvalitetstab !!!
Nu ligger filerne i MPEG-format ? hvad ville jeg opnå ved komprimering til DivX (avi) i forhold til ???
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. januar 2002 - 15:33 #9
meek> mpeg1 er et gammelt komprimeringsformat, det sidste nye hedder DivX der også kaldes for mpeg 4.

/per
Avatar billede cgleerup Nybegynder
30. januar 2002 - 15:39 #10
det er to forskellige ting!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. januar 2002 - 15:40 #11
DivX codec er baseret på mpeg4 formatet.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. januar 2002 - 16:03 #12
Link: http://bmrc.berkeley.edu/frame/research/mpeg/mpeg2faq.html

MPEG-1 was optimized for CD-ROM or applications at about 1.5 Mbit/sec. Video was strictly non-interlaced.

MPEG-2 spent several hundred man years and 10s of millions of dollars yet only gained 20% coding efficiency over MPEG-1 for interlaced video signals

MPEG-3 was to have targeted HDTV applications with sampling dimensions up to 1920 x 1080 x 30 Hz and coded bitrates between 20 and 40 Mbit/sec.It was later discovered that with some (syntax compatible) fine tuning, MPEG-2 and MPEG-1 syntax worked very well for HDTV rate video. The key is to maintain an optimal balance between sample rate and coded bit rate.

Mpeg-4: http://www.m4if.org/

/per
Avatar billede meek Nybegynder
30. januar 2002 - 18:30 #13
hmmmm...

Ingen af jer svarer på mit spørgsmål? ville Divx fylde mindre i forhold til kvalitet ?!

Jeg er skam udemærket klar over hvad divx er !!
Avatar billede blueprintz Nybegynder
30. januar 2002 - 20:09 #14
Det skulle gerne fylde mindre... DivX er kendt for at have meget høj billed kvalitet samtidig med at filstørrelserne kommer længere ned end det tidligere er set med videokomprimering. Men det er svært at sige, når man ikke ved hvor hårdt du har komprimeret avi'en. Lige for en god ordens skyld - undlad at bruge den avi på 7 mb som source når du prøver at komprimere med DivX. Tag fat i den store fil igen og komprimer den med DivX. Prøv dig frem... :)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. januar 2002 - 20:13 #15
Der er flere og flere firmaer der anvender DivX, så der er sikkert en fornuftig grund.

Fylder mindre, og kvaliteten svarer til de andre komprings formater.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. januar 2002 - 21:26 #16
komprimerings = komprings

/per
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. januar 2002 - 11:34 #17
Du spørger næsten med svaret på dit spørgsmål, simpel komprimering.

Du kan kigge på programmet her: www.tmpgenc.com - det kan du downloade en trial af, som komrimere en ret god kvalitet af mpeg1.

Hvis du bibeholder opløsningen og blot beder den komprimere en smile - det kan du se ud fra indstillingerne i programmet, så kan du nemt skære op imod 30% uden at kvaliteten forringes mærkbart til alm. brug!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. januar 2002 - 12:40 #18
MON DET VIRKER ???
Avatar billede meek Nybegynder
10. marts 2002 - 22:27 #19
Tak for en god dialog.
Snakken her har hjulpet mig til at finde en holdbar løsning.

Jeg har grabbet mine små videoer af ca. 3 min. varsel. Efter grabningen fyldte en video ca. 400mb...
Derefter komprimerede jeg med tmpgenc, som tog ca. 40 min. per film (på 800mhz). Filstørrelse derefter ca. 30mb.

I deler pointsne, da jeg mener alle har bidraget til en god dialog !!

Meek