Avatar billede alabamaboy Nybegynder
28. januar 2002 - 21:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg bruge en 486-dx-80 som server til deling af Stofanet-forbindelse...

Vi har stofanet, og ønsker at dele netforbindelsen mellem 2 computere (1 stk bærbar dell 450 mhz + 196 mb ram og 1 stk stationær 500 mhz + 256 mb ram, begge med netkort). Vi har desuden 1 stk stationær 486-dx-80 med 16 mb ram og 540 mb hd. Mit spørgsmål er derfor i første omgang: Er det realistisk at bruge 486'eren som server (evt. med linux), så de to andre computerer kan være på nettet samtidig? Og i givet fald, hvad behøver jeg mere, for at det kan virke? (switch, flere netkort etc)
Avatar billede casm_ Nybegynder
28. januar 2002 - 21:25 #1
drop 486'eren, og køb en hub, såkan i dele jeres forbindelse...
Avatar billede alabamaboy Nybegynder
28. januar 2002 - 21:28 #2
Kan vi med en hub være på nettet samtidig? For det er det vi skal kunne.
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2002 - 21:31 #3
Ja, hvis Stofanet er til Netkort og ikke USB eller lign.
Avatar billede grinderslev Praktikant
28. januar 2002 - 21:43 #4
Du kan saktens køre både Linux og Windows NT 4.0 på en 80486DX80, men du skal nok have noget mere RAM i.
Man kan også lave en Linux Router ud af den, som den ser ud nu, du skal bare have 3 netkort i den.
http://master-www.linuxrouter.org:8080/
http://www.freesco.org/
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. januar 2002 - 21:44 #5
Nej det er ikke helt rigtigt. Du er nødt til at have en router for at få flere computere på stofanet samtidigt.
Om det så er en Linux Router på en 486'er eller en rigtig router - det er sådan set ligegyldigt.
Du kan ikke nøjes med en hub.
Der er flere måder at gøre det på:
1) Sæt to netkort i en af dine almindelige maskiner, og del internetforbindelsen (kan lade sig gøre i win98 SE, Win 2000 og XP.
Det virker i hvert fald - jeg har selv brugt stofa på den måde i flere år.
2) Brug en gammel 486. Sæt to netkort i den, et til intern netværk og en til eksternt netværk. Jeg er selv gået over til at bruge min gamle 486'er som router - og det fungerer mindst ligeså godt som løsning 1.
3) Anskaf en "rigtig" router og sæt den op mellem din hub/switch og kabelmodemmet. Jeg har ikke selv brugt denne løsning, men har hørt at det sagtens kan lade sig gøre.
Avatar billede pbudk Nybegynder
28. januar 2002 - 21:46 #6
Hov - grinderslev kom lige med et svar i mellemtiden - Det jeg henviser til der ikke er rigtigt  er leif's og casm_'s kommentarer