Avatar billede sqlse Nybegynder
23. januar 2002 - 18:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Call to undefined function

Nedenstående findes på en side med mulighed for søgning. Når man første gang henter siden, skal alle rækker vises, men efter man har trykket søg og enten $forfatter eller $emne er sat, skal der kun vises rækker med søgeresultatet - samme side.

if((!isset($forfatter))&&(!isset($emne))){
  $result=sqlForespoergselRes("SELECT * FROM tabel1");
}
elseif($forfatter&&$emne){
  $result=sqlForespoergselRes("SELECT * FROM tabel2");
}
elseif($emne){
  $result=sqlForespoergselRes("SELECT * FROM tabel3");
}

Når jeg søger, får en jeg besked om: Fatal Error - Call to undefinded function: sqlForespoergselRes. Som om denne function kun kan kaldes en gang. Er der en, der ved hvad der galt, og hvad jeg skal gøre?
Avatar billede barlach Nybegynder
23. januar 2002 - 18:23 #1
funktionen sqlForespoergselRes() findes ikke...
Avatar billede eflow Nybegynder
23. januar 2002 - 18:24 #2
du kalder en funktion et eller andet sted som du enten ikke har.

eller osse er det fordi du skal skrive mysql_query istedet for sqlForespoergselRes
Avatar billede sqlse Nybegynder
23. januar 2002 - 18:35 #3
sqlForespoergselRes er en funktion, der ligger i en fil, jeg har oprettet til at håndtere tilgangen til databasen. Den ser sådan ud:

<?
function tilslutTilDatabase(){
  $db="database_navn";
  $link=mysql_connect("localhost","","");
  if (!$link)
  {
    echo "Der er i øjeblikket ikke forbindelse til MySQL-serveren. Prøv    venligst igen senere.";
    die();
  }
  if (! mysql_select_db($db,$link))
  {
    echo "Databasen blev desværre ikke fundet. Fejlen vil blive rettet hurtigst muligt.";
    die();
  }

function sqlForespoergselRes($sql)
{
  if (!($result=mysql_query($sql)))
  {
    echo "Der opstod en intern fejl ved forespørgslen på databasen.";
    die();
  }
  return $result;
}

function sqlForespoergsel($sql){
  if (!mysql_query($sql))
  {
    echo "Der opstod en intern fejl ved forespørgslen på databasen.";
    die();
  }
?>
Avatar billede barlach Nybegynder
23. januar 2002 - 18:39 #4
har du included den ?
Avatar billede sqlse Nybegynder
23. januar 2002 - 18:42 #5
Ja, men det er ligesom, den kun virker ved den første forespørgsel i rækken. Jeg prøvede at include den på følgende måde:

elseif($forfatter&&$emne){
  include("database.php");
  $result=sqlForespoergselRes("SELECT * FROM tabel2");
}

men så får jeg denne besked:

Warning: Failed opening 'database.php' for inclusion
Fatal error: Call to undefined function: sqlforespoergselres()
Avatar billede sqlse Nybegynder
23. januar 2002 - 18:43 #6
Altså så er filen inkluderet to steder!
Avatar billede barlach Nybegynder
23. januar 2002 - 18:59 #7
kan du ikke poste hele koden
Avatar billede sqlse Nybegynder
24. januar 2002 - 12:25 #8
Jeg har løst problemet. Jeg beklager jeres ulejlighed. Det skyldes en fejl i min <form action>.