Avatar billede microtec Nybegynder
22. januar 2002 - 15:27 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan får jeg min E-shop indekseret i søgemaskinerne???

Jeg har en lille E-shop hos zillionShop (tidligere Synonym).

For at benytte eget domæne i shoppen, er man nød til at anvende et "pege-domæne" (www.drdaq.dk).
Desværre betyder dette at søgemaskinerne konsekvent undlader at indeksere min E-shop (uheldigt for så kan kunderne ikke finde den).
Jeg har ellers gjort en del ud af at opsætte META-tags, så søgemaskinerne skulle have let ved at medtage min E-Shop, men den medtages hverken på www.altavista.com www.google.com eller www.alltheweb.com

Hvad pokker kan jeg gører?

Dette virker underlig nok ikke:

<!-- Synonym redirector script start -->
<html>
<head><title>DrDAQ: Datalogger for undervisningsbrug. F.eks. i fysik, kemi, biologi, naturfag, natur og teknik eller natur/teknik</title>
<!-- META TAGS START -->
  <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
  <meta name="Title" content="DrDAQ: Datalogger for undervisningsbrug. F.eks. i fysik, kemi, biologi, naturfag, natur og teknik eller natur/teknik">
  <meta name="description" CONTENT="DrDAQ omdanner en standard PC til et lille videnskabeligt laboratorium. DrDAQ er en prisbillig datalogger, som er udviklet til bl.a. undervisningsbrug i gymnasiet og folkeskolen. DrDAQ er særdeles simpel at anvende. Den tilsluttes ganske simpelt til en Pc&#8217;s printerport. Det medfølgende Windows-program installeres, hvorefter du er klar til at opsamle og vise data. DrDAQ strømforsynes direkte fra Pc&#8217;ens printerport så der er ikke behov for batterier eller strømforsyning.DrDAQ har som noget helt unikt indbygget føler for lys, lyd (både lydstyrke og kurveform) og temperatur. Desuden kan den måle spænding og modstand. Derudover er der tilslutningsmulighed for standard pH elektroder og ekstra eksterne følere (temperatur, relativ fugtighed, tryk mv.).">
  <meta name="keywords" CONTENT="DrDAQ, Pico, Pico Technology, datalogger, dataopsamling, datafangst, undervisningsudstyr, fysikudstyr, datalogger, fysik, kemi, biologi, naturvidenskab, naturfag, natur og teknik, natur/teknik, undervisning, lærer, elev, studerende, folkeskole, gymnasiet, gymnasium, hf, universitet">
  <meta name="robots" content="index,follow">
  <meta name="revisit-after" content="21 days">
  <meta name="distribution" content="global">
  <meta name="copyright" content="MicroTec - www.microtec.dk">
  <meta name="rating" content="General">
  <meta name="author" content="MicroTec - PC-baserede måleinstrumenter">
  <meta http-equiv="Content-language" content="dk">
  <meta name="DC.title" content="DrDAQ: Datalogger for undervisningsbrug. F.eks. i fysik, kemi, biologi, naturfag, natur og teknik eller natur/teknik">
  <meta name="DC.description" content="DrDAQ omdanner en standard PC til et lille videnskabeligt laboratorium. DrDAQ er en prisbillig datalogger, som er udviklet til bl.a. undervisningsbrug i gymnasiet og folkeskolen. DrDAQ er særdeles simpel at anvende. Den tilsluttes ganske simpelt til en Pc&#8217;s printerport. Det medfølgende Windows-program installeres, hvorefter du er klar til at opsamle og vise data. DrDAQ strømforsynes direkte fra Pc&#8217;ens printerport så der er ikke behov for batterier eller strømforsyning.DrDAQ har som noget helt unikt indbygget føler for lys, lyd (både lydstyrke og kurveform) og temperatur. Desuden kan den måle spænding og modstand. Derudover er der tilslutningsmulighed for standard pH elektroder og ekstra eksterne følere (temperatur, relativ fugtighed, tryk mv.).">
  <meta name="DC.subject" content="DrDAQ, Pico, Pico Technology, datalogger, dataopsamling, datafangst, undervisningsudstyr, fysikudstyr, datalogger, fysik, kemi, biologi, naturvidenskab, naturfag, natur og teknik, natur/teknik, undervisning, lærer, elev, studerende, folkeskole, gymnasiet, gymnasium, hf, universitet">
  <meta name="DC.Identifier" content="http://www.drdaq.dk">
<!-- META TAGS END -->
<frameset rows="100%,*" border="0" frameborder="0" framespacing="0" framecolor="#000000">
<frame SRC="http://zillionshop.dk/mall/shop.asp?shop_id=4025" NAME="NoName1" NORESIZE SCROLLING="AUTO" FRAMESPACING="0" BORDER="0">
</frameset>
</head>
</html>
<!-- Synonym redirector script end -->

PS: Jeg ved godt at det er uheldigt at anvende Frame´s, men sådan er E-butikken nu engang opbygget. Det har jeg ingen mulighed for at ændre.
Avatar billede microtec Nybegynder
22. januar 2002 - 15:29 #1
Hm, META-koden står noget rodet.
Prøv at kikke koden direkte på www.drdaq.dk
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. januar 2002 - 16:14 #2
Prøv at undersøge din hjemmeside her: http://websitegarage.netscape.com/

Jeg fik følgende svar:

Warnings
-------------------------------------------------------------------
- Your META Description tag is too long. You can
  only have up to 200 characters (approximately 25
  words) of information.

- There is repetition in your META Keywords tag.
  This can cause search engines to stop indexing
  your keywords.

/per
Avatar billede microtec Nybegynder
22. januar 2002 - 18:21 #3
hoejrup >> Tak for dit svar. Jeg brugte selv tidligere websitegarage, men ikke til denne side.

Hm, jeg mener nu blot at man risikerer ikke får hele description med når den fylder mere end 200 tegn.

Jeg syntes ikke jeg gentager nogen Keywords.
Kan du forklare hvad der menes med det?

Jeg er lidt mere urolig for denne besked, for det er netop det jeg ikke kan gører noget ved.

"You redirect your users to another page. Search tools will usually index the address of the page that users are redirected to - is this the desired effect?"
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2002 - 10:43 #4
Jeg ved godt at det er svært at acceptere, men meta tags har næsten ingen betydning mere, slet ikke i de relevante søgemaskiner. Dine metatags virker måske direkte modsat af hensigten, da de er meget rodet, der er mange unødvendige tags og ALT for meget tekst.

Generelt må du ikke have søgeord i dine metatags, som ikke forekommer i din body tekst, dette vil blive opfattet som spam an nogle søgemaskiner og dermed straffet.

Du skal sørge for at dine sider kun er optimeret til få søgeord, hvis du forsøger med så mange ord, som du har fyldt i dine tags, vil det "fortynde" virkningen og du vil ikke kunne optimere bodyteksten ordentlig til alle disse ord. Jeg bruger selv max 3 søgeord pr side, og alle mine vigtigste søgeord har en side specielt optimeret til dem.

Ovenstående er kun en meget lille del af gamet, og hvis du synes det lyder besværligt, så har du ret, set fra søgemaskinernes side, skal det være besværligt, hvis det kun var et spørgsmål om at fylde metatags på siderne, kunne en hver amatør jo finde ud af det
Avatar billede microtec Nybegynder
23. januar 2002 - 11:24 #5
bufferzone >> Desværre er den eneste mulighed at bruge META-tags.
Der er kun mulighed for at anvende et "pege-domæne" til min e-shop. Selve siderne har jeg INGEN muligheder for at rører ved og de ligge på den tåbelige URL http://zillionshop.dk/mall/shop.asp?shop_id=4025

Jeg har INGEN mulighed for at indeksere selve bud
Avatar billede microtec Nybegynder
23. januar 2002 - 11:30 #6
ups, musen kom til at trykke på den store "udfør".

....Jeg har INGEN mulighed for at indeksere selve bodyteksten, da der uheldigvis også anvendes frames.

Mine META-tags er lavet på en af de mange tools til formålet, der findes på nettet, så de burde ikke være rodet (se dem evt i selve kilden).
Der er muligvis for meget tekst i dem, men hvilke er direkte unødvendige tags?

Det kan da ikke passe at jeg ingen mulighed har for at markedsføre min e-shop på søgemaskinerne.

PS: Det undre mig at du siger at "meta tags har næsten ingen betydning mere". Jeg har læst mange steder, at det er et problem at kun ca. 30% af siderne på nettet er forsynet med META-tags.
Avatar billede microtec Nybegynder
24. januar 2002 - 11:45 #7
Jeg har lige fået et tip af en ven om at jeg skal tilføje et Noframes-tag og skrive min tekst og søgeord der også.
Det stemmer fint med denne beskrivelse:

<SNIP>
While not all engines support frame pages, all of them read the NO FRAMES tag and treat it like any other web page.
</SNIP>

Jeg lader spøgsmålet stå åben, da jeg ikke ved om det virker (der bliver også point til hoejrup og bufferzone).
Jeg vil meget gerne have response for nogen, der har erfaring med problemet frames og søgemaskiner.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2002 - 15:12 #8
Frames er altid et problem med søgemaskiner. Det er rigtig at noframes taggen kan bruges, ligesom NOSCRIPT og NOEMBED, men du bør gøre dette med megen forsigtighed, da rygtet vil vide at nogle straffer hvis dise tags er udfyldt på andet og mere end indexsider, jeg har ingen erfaringer med dette selv.

Du kunne måske klare en del af problemerne med statiske doorway og hallway sider, disse kunne e.v.t. placeres på en helt anden server, e.v.t. under et nyt domaine.

Hvis du vil redirecte, så brug javascript og ikke html, det bedste er almindelige links
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. januar 2002 - 15:14 #9
mth metatags ubrugelighed, så har du ret i at mange sider anvender metatags, det gør jeg selv, men de fleste søgemaskiner bruger dem ikke og dermed er deres anvendelighed meget begrændset
Avatar billede microtec Nybegynder
24. januar 2002 - 15:26 #10
bufferzone >> Endnu en gang tak for dine svar :o)

Den med doorway har jeg overvejet (var ikke klar over det hed sådan), men jeg er ked af at brugeren ikke med det samme kommer ind i butikken.

Har du et godt javascript til redirect, som evt. kunne løse mit problem?
Du har nok ret i at det er nok et problem at søgemaskinerne kan "se" at jeg sender de besøgende vidre til en helt anden URL.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2002 - 09:58 #11
<script language="JavaScript">

setTimeout("location.href='http://ho07/',1000)
// 1000 er milisekunder til du redirectes.

</script>

Dette placeres på din side
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2002 - 10:59 #12
http://ho07 skal selvfølgelig udskiftes med den absslutte URL til den side du vil redirecte til
Avatar billede microtec Nybegynder
25. januar 2002 - 11:08 #13
bufferzone >> Jeps, der et jeg 100% med på.
Jeg kan nu ikke få det til at virke. Hvor bør scriptet placeres?
Jeg har prøvet i både BODY- og HEADER-delen uden resultat.

Jeg ved at søgemaskinerne straffer META HTTP-EQUIV="REFRESH", så jeg er lidt spændt på om det går bedre med en redirect i JavaScript :o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2002 - 13:20 #14
Undskyld, der manglede en dobbelt gnyf koden skal være:
<script language="JavaScript">

setTimeout("location.href='http://ho07/',1000")
// 1000 er milisekunder til du redirectes.

</script>

Placeres i head section
Avatar billede microtec Nybegynder
25. januar 2002 - 13:29 #15
bufferzone >> *gg* ja, der manglede bare en dobbelt gnyf. Den burde jeg selv have opdaget :o)

Jeg prøver at lave en ekstra side med dit script, som jeg tilmelder søgemaskinerne parallelt med mit forsøg med at tilføje NOFRAMES taget til det oprindelige kode.

Jeg lader spørgsmålet stå åben, men jeg skal nok præmiere din insats.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. januar 2002 - 21:20 #16
Husk at lave denne side så den kan ses af menneskeøjne, også selv om du redirecter, altså reelt indhold og læsbar tekst, selvfølgelig optimeret. Dette skulle sikre mod at blive opfattet som spammer
Avatar billede microtec Nybegynder
25. januar 2002 - 22:23 #17
bufferzone >> Jeps, den er jeg med på.
Jeg har lavet en side med dit script op tilmeldt den til www.altavista.com www.google.com eller www.alltheweb.com så må vi se om de godtager den.

Jeg kan lige tilføje at min oprindelige side nu er optaget på www.altavista.com efter jeg tilføjede et NOFRAMES tag med min tekst og søgeord.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. januar 2002 - 17:43 #18
Husk endelig at du ikke må have to sider med samme indhold, du kan derfor ikke bruge det indhold, du har placeret i NOFRAMES taggen som en statisk doorway, du er nødt til at ændre lidt på teksten. Indholdet i NOFRAMES tagen vil blive opfattet som en side og søgemaskinerne straffer for dublicated content.

Hvis du vil være sikker på at komme med i google er det ikke nok at tilmelde, du er nødt til at have links til alle dine sider, hvis du submitter en side der ikke har links til, risikere du at blive straffet for orphang pages
Avatar billede professoren Nybegynder
28. januar 2002 - 18:18 #19
For at registrere dig på de fleste søgemaskiner, skal du have en unikke
URL, og din site skal være online.  Jeg har lige tjekket drdaq.dk, og den virker ikke!

Hvis du har en "subdomæne", kan du normalt ikke registrere den! for
at registrere hos en dansk søgemaskine, SKAL det være en .dk domæne!
Avatar billede microtec Nybegynder
29. januar 2002 - 08:59 #20
professoren >>

- Som det fremgår HAR jeg en unik URL.
- Domænet www.drdaq.dk ER online
- Som det fremgåer er der IKKE tale om et sub-domæne.
Avatar billede microtec Nybegynder
23. februar 2002 - 18:03 #21
Så er det lykkedes at få indekseret min e-shop på de store søgemaskiner.
Jeg har tilmeldt måde en side med mit eget "NOFRAMES tag" tip og bufferzone´s "JavaScript".

Tilsyneladende er det kun min egen side der er kommet med. Måske opdager de at scriptet redirecter til en anden side.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. februar 2002 - 22:27 #22
Tak for point, jeg håber på at du kan bruge nedenstående links:

http://www.joyzone.dk/soegemaskiner/index.asp

Dette seminar kommer tilbage i efteråret: http://seminars.internet.com/sew/denmark01/index.html

http://www.brugden.dk/html/del2/4.html

http://home3.inet.tele.dk/elgo/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. februar 2002 - 23:53 #23
Hvis det skal virke IE 5+ og NS 6+, så skal det skrives med følgende syntax:

<script type="text/javascript">
<!--
Id = window.setTimeout("location.href='http://ho07/'",1000);
// 1000 er milisekunder til du redirectes.
-->
</script>

/per
Avatar billede microtec Nybegynder
24. februar 2002 - 00:10 #24
hoejrup >> bufferzone´s oprindelige script virker nu fint i min IE5. Jeg har svært ved at forestille mig at din ændring skulle være nødvendig. De bør være bagud-kompatible, elles er der million-vis af sider der ikke ville virke.