Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 15:18 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm i 15 min...

Problemet er at computeren står ca. 15 min med sort skærm før den booter ordentligt op. Derefter kan den genstartes og kører upåklageligt. Hvis den derimod har været slukket i ca. en time kommer der sort skærm i 15 min. igen før den starter op.
Jeg har skiftet bios-batteri, tjekket master/slave jumper på harddisk, tjekket for løse kort og cpu samt formatteret harddisk og installeret forskellige versioner af Windows, men lige meget hjælper det...
Jeg er løbet tør for ideer, så nye forslag til fejlfinding ville jeg blive glad for.

Computeren er:
Bundkort: MSI 5169 v.2.1
CPU: AMD K6-II 300 MHz
Harddisk: 4,3 gb Seagate
Grafikkort: Matrox Productiva G100 (8 mb)
Lydkort: SB 128 PCI ISA
med Win98 SE DK
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 15:23 #1
Har du prøvet, at loade bios defoult, det lyder som en bios indstilling, der ikke er rigtig.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 15:44 #2
Efter at have skiftet bios-batteri loadede jeg bios deafult, men problemet er der stadig...
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 15:47 #3
Har du kun Win installeret, ikke et antivirusprg. ell. lig.n.?
Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 15:51 #4
Jeg har lige formatteret harddisken i går, og der er kun installeret Windows 98 SE DK og intet andet.
Jeg ved ikke om en bios-update ville hjælpe...?
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 15:55 #5
En update, er altid godt, men det er ikke sikkert, det løser dit problem, men er da værd, at prøve. Det kunne også tyde på et VGA-driver problem, har du prøvet, at fjerne din skærm og drivere, og så genstarte.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 15:59 #6
Jeg har installeret den medfølgende driver til grafikkortet og den virker jo også fint efter 15  min., men det virker som om computeren søger efter et eller andet den ikke kan finde. Den når ikke engang til \"bip\"-lyden før den går i stå.
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 16:04 #7
Et IRQ problem? har du kontrolleret for konflikter. Men jeg ville stadig prøve, at fjerne skærm og driver, hvis det var min PC
Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 16:07 #8
Der er ingen konflikter under kontrolpanel -> system -> enhedshåndtering. Driveren til grafikkortet har også fungeret fint gennem mange år. Det er først efter formattering af harddisken der er sket noget.
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 16:10 #9
Netop derfor kunne det jo tyde på, at der er noget galt med driverne.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 16:13 #10
Hvis der var et driver- eller IRQ-problem ville det i så fald ikke kunne ses under kontrolpanel -> system -> enhedshåndtering?
Jeg tror heller ikke den når så langt som til at indlæse driveroplysninger, hvis den ikke engang når til \"bip\"-lyden. Det er jo først herefter at der læses ram og windows m.m.
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 16:16 #11
Ikke ubetinget.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 16:20 #12
Jeg er heller ikke sikker, men hvis der ikke er nogen IRQ-konflikter kan jeg vel gå ud fra at mine perifere enheder (lydkort, grafikkort m.m.)ikke optager samme plads i hukommelsen og at driverne herudover fungerer som de skal?
Avatar billede peet-49 Novice
19. januar 2002 - 16:26 #13
Fordi, du ingen konflikter har, er ikke ensbetydende med, at driverfilene er indlæst ordentligt. Jeg ville tage VGA kortet ud, starte maskinen, vente til den er færdig med, at boote. Installere kortet, og genstarte. Jeg ved ikke rigtig flere muligheder, det er ikke så ligetil, hvis man ikke har maskinen foran sig. Den sidste mulighed, er jo, at dit VGA kort, kan være defekt. Prøv evt. med et andet kort.
Avatar billede ronny88 Nybegynder
19. januar 2002 - 16:32 #14
>> peet49 <<
Hvis kortet var defekt ville det formentlig ikke virke efter 15 min., så jeg tror ikke det kan være det. Men alligevel mange tak for din interesse...;o)
Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu og håber på andre fejlfindingsforslag.
Avatar billede razor16 Nybegynder
22. januar 2002 - 22:16 #15
Skift størmforsyning..
Arbejder på en skole...
Og en størmforsyning kan HAVE MANGE ÅRSAGER!
Avatar billede ronny88 Nybegynder
29. august 2002 - 14:38 #16
Undskyld jeg ikke har lukket dette spørgsmål før. Det viste sig rent faktisk at "peet49" havde ret! o;) Da jeg endelig fik fat i et andet grafikkort og skiftede det ud med det gamle startede maskinen op lige med det samme. Nu kører den fint igen uden problemer - mange tak for hjælpen. Pointene går derfor til "peet49" :o)