18. januar 2002 - 01:16Der er
18 kommentarer og 1 løsning
Åbne spørgsmål
Jeg synes der et problem omkring spørgsmålsstilleres manglende lyst/interesse i at lukke spørgsmål de har oprettet.
Synes ikke det kan være ok at man opretter et spørgsmål og aldrig lukker det. Det er jo ikke så svært heller ikke hvis man ikke får et brugbart svar, så kan man jo bare give sig selv points tilbage ved selv at svare.
Jeg var inde og se på et enkelt emne billedbehandling. Der er åbne spørgsmål tilbage fra april sidste år. Vil foreslå en tidsfrist på hvor længe et spørgsmål kan være åben. Og hvis spørgsmålsstilleren ikke har lukket spørgsmålet selv inden for denne tidsfrist så uddeles der automatisk point til alle dem der har svaret, trækkes fra vedkomnes pointkonto og spørgsmålet lukkes. De point der uddeles måtte så gerne være det fulde lovede antal til hver eneste, så det virkelig kostede en spørgsmålsstiller ikke at uddele point og lukke et spørgsmål.
Alternativt: en liste over brugere der notorisk ikke lukker sine spørgsmål, så man kan sortere lidt i hvem man svare.
Umiddelbart en god ide, som har været oppe mange gange før. Lige nu får man en mail når ens åbne spørgsmål ikke er lukket efter en vis periode - den hjælper dog sjældent.
Ideen med, at et spørgsmål \"tvangslukkes\" efter et stykke tid tror jeg kan have den effekt at nogle folk begynder at rode/lede efter spørgsmål der snart skal lukkes og får sig tillusket nogle point af den vej. Folk gør de mystiske ting for point.
En personlig liste over folk kan kunne ignorere spørgsmål fra var nok noget sjovere at have.
Vil tro du har ret i at det kunne misbruges af points-huntere. Men da folk der ikke selv lukker deres spørgsmål så måtte bøde med rigtig mange points kunne det måske have den effekt at folk får lukket inden.
Spe->Nu lyder det nok som jeg absolut skal være på tværs - det er ikke tilfældet.
Ideen med de mange point der skal fratages spørgeren i tilfældet af at et svar ikke er lukket tror jeg kunne have den effekt at folk bare opretter en ny bruger såfremt deres spørgsmål/point er brugt. Ideen er god nok, men tror at folk ikke betragter pointene som noget synderligt værdifuldt(det har de jo ret i). Derfor gør det dem nok ikke det store om deres point blev fjernet fra dem, de er jo intet værd for dem alligevel. Og de har altid mulighed for at oprette en ny bruger til et nyt spørgsmål.
Er spændt på hvilken løsning på problemet de har tænkt at indføre i Eksperten.dk Version 3 som er i public beta-test i tiden. Eller om der overhovedet er nogen løsning.
En skam for det undergraver tildels formålet med dette forum. Eksperter, der iøvrigt i mange tilfælde får gode penge for deres viden gider vel ikke i længden tage eksperten.dk seriøst, hvis de ikke selv tages seriøst.
Det har du helt ret i. Og det er desværre tilfældet for tiden. Mange af de rigtigt dygtige brugere der kunne deres kram er forsvundet og den manglende seriøsitet kan have deres del af skylden. Det blandt mange andre ting tror jeg har fået dem til at forlade forummet - og tror mange andre overvejer om E3(den nye version af Eksperten.dk) bibringer nogle gode elementer. Hvis ikke, så er jeg bange for at mange forlader forummet. Synd men ærgeligt.
nu afslører jeg så tydeligvis at jeg ikke ved noget som helst, men jeg må lige spørge:
er der folk som får penge for at svare på spørgsmålene her?
og nu kan jeg se, at fordi jeg har svaret på et par spørgsmål, simpelthen for at se om jeg kunne, har jeg allerede tjent nogle få point... kan jeg bruge dem til noget som helst andet end at stille nye spørgsmål med???
Norleaf->Folk gør det ganske gratis. Den eneste belønning er at man kan hjælpe folk med noget man selv kan og at andre derved kan hjælpe en når man selv har et problem.
Så du kan ikke få noget for dine point. Kun glæden ved at kunne få hjælp/hjælpe.
www.kandu.dk (dårligt site efter min mening) har en lignende løsning man kunne skæve lidt til. Her foregår det som spørger efterlyser, men minus ved kandu er at kun en kan komme med et svar indtil det er blevet afvist. Det burde være sådan at man kan komme med flere svar og at pointsne så blev uddelt til alle der har givet svar ved manglende afvisning.
norleaf>> Det jeg mente med at få gode penge for deres viden var ikke i dette forum men i kraft af deres arbejde.
Så hvorfor dele ud af sin viden gratis her med mindre man selv får noget tilgengæld . Det man kunne få tilgengæld var ekspert hjælp hvis man selv løber ind i et problem. Det forudsætter at eksperterne er tilstede.
Eller det kunne være at man får en bekræftelses på om ens svar løste spørgerens problem eller ej. Dette giver det tilgengæld, at man føjede en brik til ens erfaring/viden.
Ikke at jeg mener dette aldrig er tilfældet her. Heldigvis er der mange gode svar og seriøse spørgerer også.
Men kunne være rart med en måde at luge lidt ud i useriøse spørgerer og dem der blot svarer for at blive set og ikke har et egentligt bud på løsninger.
Selve det at få acceptereret svar for mig ligger ikke i antallet af point - Næh det er en simpel anerkendelse af at jeg har hjulpet og givet et fornuftigt svar.
Det betyder så også at jeg af og til farer i flindt og råber op, men det er simpelthen fordi jeg så ikke får den anerkendelse - Dog er er desværre en del der tror det er pointene der er det vigtigste :(
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.