Avatar billede notty Nybegynder
09. januar 2002 - 09:15 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Performance

Hvad giver bedst owerall performance
- et bundkort med een processor på 2000 MHz
- et bundkort med 2 processorer på hver 1200 MHz

Med andre ord: får man ikke mest for pengene ved at tage et dualboard? (som godt nok er lidt dyrere) ??
Avatar billede tlaursen Nybegynder
09. januar 2002 - 09:43 #1
En ting er at have 2 processorer, men det afhænger jo også af styresystemet, om det understøtter mere end 1.
Jeg har ikke erfaringer med med 2 proc. på arbejdsstationer, kun på servere, derfor en kommentar.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. januar 2002 - 09:47 #2
Det kommer meget anpå hvad du skal bruge computeren til. Hvis det er til spil og kun spil så får du mest hvis du køber single.

Hvis du derimod benytter meget rendering, kryptering m.m. så kan det bedst betale sig at købe dual.

Hvis du bare vil \"blære dig\" så kan man købe en dual :)

Du får ikke \"dobbelt\" i MHz hvis det er det du tænker på. Ved at kører med dual så arbejder de 2 CPU\'\'er sammen om at løse opgaverne. En tager den del og den anden tager den del. Sårn kort fortalt.
Det er ikke alle spil / programmer der kan benytte sig af denne fordel. Quake3 mener jeg gør, Windows 2000//XP, Linux gør også. Windows 9x gør ikke blot for at nævne nogen.
Avatar billede notty Nybegynder
09. januar 2002 - 09:57 #3
Det bør bemærkes, at PC-en er med XP, og skal bruges til Diverse: Internet, mail, tekstbehandling, billedbehandling (Photoshop), og evt til video-billedbehandling senere. Ingen spil af betydning.
Avatar billede spine Nybegynder
09. januar 2002 - 09:57 #4
for at svare på dit spørgsmål.
bedst overall opnåes klart af dual processordrift. men til specifikke formål som eks. spil (pånær et par enkelte) er en stor kraftig processor at foretrække.... bedst ydelse opnåes jo selvsagt hvis der er flere opgaver ad gangen der skal løses med dual processor.
Avatar billede spine Nybegynder
09. januar 2002 - 09:58 #5
til de formål du nævner hersker der slet ingen tvivl da både xp og photoshop kører optimalt med dual processor, for SLET ikke at nævne videoredigering her er forskellen helt klar, da det kan tage livet af selv den kraftigste pent4 hvis opgaverne er tunge nok.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. januar 2002 - 10:02 #6
Jeg er helt enig. Dual er at fortrække i dit tilfælde. Du fortryder det ihvert fald ikke.
Men det er primært pga. du siger Billedbehandling og Video-red.
Dog vil jeg lige sige at en processor på 2Ghz kan også klare det ret godt. Men igen, hvor meget er det så det drejer sig om? Er det kun det konstant og hvor tung grafik m.m. er det?
Der er nogle overvejelser der skal tages men hvis man har råd så køb en dual, det går du ikke galt med.
Avatar billede notty Nybegynder
09. januar 2002 - 10:22 #7
Kan I anbefale et dual-board mærke. Har tidl altid brugt ASUS, men der er vel meget andet i dag? Chipset ?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. januar 2002 - 10:33 #8
Jeg har selv en lidt ældre sag,

ASUS P2B-D
(Dual PII 450MHz)

Jeg har altid holdt mig til enten ASUS eller Abit. Det er efter min mening de to bedste og stabile boards man kan få. Jeg vil sige at hellere betale lidt ekstra og få noget der er stabilt. Så mit råd: Vælg enten ASUS eller Abit.

Hva processore har du kig på?
AMD eller Intel?
Avatar billede notty Nybegynder
09. januar 2002 - 10:35 #9
har hidtil kørt med Intel, men overvejer - af prismæssige årsager - at købe AMD
Avatar billede spine Nybegynder
09. januar 2002 - 10:39 #10
notty>> Asus laver et for blæret dual Ahtlon kort det koster godt nok 2400  http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628019
men det er jo sammenlagt stadig noget billiger inkl. processorer end en pentium løsning.
Jeg vil også klart sige hold dig til ASUS som er DET mest ansete mærke hvad angår dual bundkort. !
Avatar billede maniacdog Nybegynder
09. januar 2002 - 10:53 #11
Som sagt, jeg ville også i dette tilfælde vælge ASUS.

Jeg var ikke lige klar over de havde lavet et dual amd board. Hvis de ikke havde valgt det måtte man jo ha fundet sig et andet mærke.

Men som sagt, klart ASUS. Det går man ikke galt i byen med...
Avatar billede notty Nybegynder
09. januar 2002 - 10:58 #12
Tak til Spine og Maniacdog for nogle fine svar