Avatar billede jes_petersen Nybegynder
07. januar 2002 - 16:29 Der er 20 kommentarer

Lydanlæg til mobildiskotek

Jeg var DJ i weekenden, sammen med en kammerat... Og det var sindsygt sjovt - gik overdrevet godt... Så selvom det egentlig var mest for sjov, har vi nu overvejet at gøre det for alvor - vi har allerede fået et job mere... Her i weekenden havde vi lejet et anlæg - men hvis det skal blive til noget, må vi jo have fat i vores eget... Hvad kan I anbefale?

Vi skal bruge:
- Forstærker + Højttalere, så anlægget spiller med min. 800-1000 watt
- Mixer
- CD-afspiller... Evt. dobbelt, men ikke nødvendigvis

Hvor kan man få det billigt, men godt - evt. brugt...
Avatar billede pft Nybegynder
07. januar 2002 - 17:09 #1
Prøv at kigge i den Blå avis, der er der nogle gange noget tilsalg komplet.
Avatar billede tommyf Nybegynder
07. januar 2002 - 17:13 #2
www.djz.dk har et marked for salg af brugt diskoteks udstyr. Kender også en der har lidt lys + forstærker til salg da han lige har lukket sit diskotek.
Avatar billede pft Nybegynder
07. januar 2002 - 17:25 #3
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
07. januar 2002 - 18:09 #4
Ok - hvis det nu skulle være nyt, hvad kan I så anbefale?
Avatar billede tommyf Nybegynder
07. januar 2002 - 18:14 #5
http://www.martin.dk/

Desuden plejer min ven at snakke om et sted hvor de fremviser det gratis, en enorm hal hvis nok. Sender ham lige linket til dette spørgsmål (så vent lidt med at lukke).
Avatar billede tue Nybegynder
09. januar 2002 - 20:53 #6
Ved godt at jeg kan virke lidt hård og kyninsk nu, men sådan er det bare!

For det først har folk misforstået forkortelsen DJ! Du er og bliver IKKE dj af at skifte CD\'er til en eller anden fest... du når max til status som cd skifter, hvis du da ikke bare bliver kaldt for IDIOT!

For at få status som DJ skal man kunne mixe, og nej du kan helt sikkert IKKE mixe! At mixe er ikke bare at voldtage din crossfader (hvis du ved hvad det er), og køre outputtet over til den anden afspiller! Hvis du begynder at voldtage microfonen og forsøger at lyde som en gris (lige som største delen af de danske cd skiftere), og i mellemtiden tror at du kan skifte cd uden at folk lægger mærke til det, så STOP for det kan man altså godt!

Et mix er hvor man ikke umidbart kan høre at der bliver skiftet cd, og hvis du ever skal have nogen former for respekt så tag den cd afspiller og smid den ud af vinduet (helst fra minimum 4 sal), og skift til pladespillere, for cd djs SUCKS (med meget store bogstaver)...

Long life to you my friend... Technics SL-1210MKII
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
14. januar 2002 - 16:11 #7
tue >> Hvem har sagt, at jeg ikke har pladespillere i forvejen? Der er en grund til at jeg kun har brug for en enkelt cd-afspiller...

Og for øvrigt så er du en idiot...
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
14. januar 2002 - 16:17 #8
Og for øvrigt, så begrænser begrebet DJ sig ikke til vinyl... D\'et står for disc (CD betyder compact _disc_, in case yuo missed it), og J\'et betyder jockey, som direkte oversat betyder rideknægt, men som her nok må antages at betyde den, der skifter/spiller etc...

Såå DJ... jo, det tror jeg nok...

Men hvis du bliver gladere af at tro på dine egne holdninger, skal jeg da ikke stoppe dig i det...
Avatar billede pft Nybegynder
14. januar 2002 - 17:20 #9

  tue:Livet er for kort til venyl.
  jes_petersen : Jeg har sku en Sony CDP 590 TIL 300kr. Du kan købe så er du da på vej?
Avatar billede tue Nybegynder
14. januar 2002 - 18:52 #10
pft > Der er så noget du har misforstået! Livet er for kort til cder! Det er jo ikke for ingenting at ALLE de kende dj\'s (og nej, jeg snakker ikke om Dj Encore, for han er IKKE kendt) ikke vil bruge andet end vinyl! Desuden er der og en langt varme og lækre lyd på vinyl... på cder er lyden bare flad!

jes_petersen > Nej, jeg er ikke en idiot, jeg er en insider i klubmiljøet! Jeg har på intet tidspunkt sagt at man ikke var dj hvis man brugte cder, men jeg har sagt at man ikke var dj før man kunne mixe, og hvis du først lige har fået smag for dj\'ing så KAN DU IKKE MIXE, desuden så bruger alle dj\'s der mixer ordentligt pladespillere! Som jeg skrev i mit andet indlæg, så dog det cd lort og få lidt respekt!
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. januar 2002 - 18:55 #11
teoretisk set burde en cd vil gengive lyden noget bedre end vinyl?
Og så længe man kan skifte en cd er man vil dj? Ligesom en hver kan kalde sig webdesigner.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. januar 2002 - 19:02 #12
tue, pak dig sammen! :)

Leksikons definition:

disc jockey
A music radio show host that plays records. Prior to disc jockeys, radio shows featured live music. The first two disc jockeys were Al Jarvis of KMPC in Los Angeles and William B. Williams of WOR in New York. Both called their shows “The Make Believe Ballroom,” and both started circa 1943

En disc jockey ER ikke en skid andet end en pladevender.

At man for at kunne BEGÅ sig som DJ idag skal have en del flere færdigheder er en helt anden snak. For naturligvis skal man være istand til at mixe mv. Men det ligger IKKE i definitionen på begrebet.

NanoQ

Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. januar 2002 - 19:10 #13
En CD vil (i teorien) altid have en ringere lydkvalitet end vinyl. Vinylpladen er et analogt medie. Her kommer ALLE spektre af lyden med. En digital kopi, som en CD, vil altid ligge under for kompression i en eller anden grad. Herved vil der tabes nuancer af lyden.

MEN... problemet er stort set ikke mærkbart idag. I 1981, da CD\'en kom frem, var teknikken slet ikke så god som idag. Dengang kunne mennesker med almindelig hørelse høre forskel. Specielt analoge masterbånd der blev overspillet til digitalt medie, tabte ofte over og undertoner. Dette gav den lidt \"flade\" fornemmelse.

Idag indspilles det meste musik digitalt til master. Dette giver en langt højere kvalitet. Jeg vil vove den påstand, at man skal være mere end almindeligt godt hørende, hvis man skal mærke forskel idag.

NanoQ
Avatar billede tue Nybegynder
14. januar 2002 - 19:23 #14
tommyf > Det har du ret i, men lyden er bare mere lækker ved vinyl...

nanoq > Du har ret i man i definitionen af begrebet dj ikke skal kunne andet end at ramme open knappen på din cd-afspiller, men nu snakker jeg ikke du fra et leksikon, nu snakker jeg ud fra virkeligheden i klubmiløjet! Der bliver set så meget ned på folk der bruger cder (undtaget hvis de spiller genren chill-out), men der udover for du højest sandsynligt ikke nogle ordentlige jobs, for folk gider ikke se og høre på det. Jeg ville i hvert fald ALDRIG have en cd dj til mine fester! Men for at gøre en stor debat lille, så kan jeg ikke se hvor problemet er, for alt det godt musik kommer jo kun på vinyl, så det er jo slet ikke så meget at debatere!

Desuden forsvinder cd dj\'s også snart fra scenen for da en computer kan gøre jobbet langt bedre er der jo ingen grund til at give penge til at en eller anden der synes han er smart fordi han kan ramme open knappen! (der er allerede lavet en del forsøg med dette i england)
Avatar billede tue Nybegynder
14. januar 2002 - 19:25 #15
nanoq > Det er sgu ikke så svært at høre forskellen... prøv selv at tjekke det ud i din lokale vinyl butik, for lyden er sgu bare bedre!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
14. januar 2002 - 19:42 #16
Det kommer HELT an på indspilningen...

Jeg har selv både vinyl og cd. I nogle tilfælde kan der høres forskel og i andre ikke.

At \"den gode musik\" kun komme på vinyl, er vist alene et spørgsmål om smag.

Du har ret i at cd\'en dør. For man kan netop gøre det mindst lige så godt med en pc.

Men en ting vi endnu ikke har set, er DVD musikskiver. Her har man langt mere plads til rådighed, hvilket åbner mulighed for langt større samplerate. Kommer den højt nok op, vil man IKKE kunne høre forskel fra vinylen. Jeg tror vi kommer til at se mere til dette i fremtiden...

NanoQ
Avatar billede tue Nybegynder
14. januar 2002 - 19:44 #17
Det har du helt sikkert ret i, men jeg tror nu aldrig at vinylen vil død!
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
14. januar 2002 - 21:47 #18
Computer? Det er sådan set det, jeg overvejende bruger nu...
Avatar billede tue Nybegynder
15. januar 2002 - 00:08 #19
jes_petersen > Hvis du ikke har forstået det jeg skrev overfor ang. computere, så mener jeg at cd dj\'s dør, for computeren kan klare det HELE selv, og der er derfor slet ikke brug for en person til at betjene den, eller sagt på en anden måde: brug vinyl eller get out of business!
Avatar billede chriz2002 Nybegynder
26. maj 2003 - 12:36 #20
Jeg tror sQ personligt at Vinyl dør, hvis det ikke allerede er dødt .. Du ser sQ ikke særlig mange Dj's der står og vender Vinyl plader mere. Jeg ville heller ikke ansætte en Dj til min fest der bruger vinyl. Grund : De Dj's der stadig eksistere der virkelig kan finde ud a, at vende vinyl plader, ville være overdrevet dyre at hyre ..

Det er nok også derfor at de fleste mobil-diskoteker andvender Cd afspillere, men nogen anvender da også plade-spillere, men det er langt de færreste ..

Mht. "Computer-Mixeren" Der vil jeg også tro at fremtiden ligger ...

Chriz :)