Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 21:36 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Deling af kabel-internet via hub

Hej folkens!

Er desværre ikke verdens største haj til det netværks-sjov!

Her er problemet:
Computer nr. 1 kan sagtens gå på internettet. Den kan dele alt på harddisken med computer nr. 2. Men når den endelig SKAL dele sine filer med computer nr. 2 skriver hub\'en collision, og comp. 1 kan ikke gå på nettet længere. Comp. 2 kan i denne tilstand hente alle filer fra Comp. 1 uden problemer, men ikke omvendt, altså comp. 1 kan ikke hente fra comp. 2. Når jeg hiver forbindelsen til comp. 2 ud kan comp. 1 igen gå på nettet.

Hvorfor søren skriver hub\'en der er en collision bare jeg plugger comp. 2 i? Comp. 2 er tildelt den dersens magiske
IP: 192.168.0.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
DNS: 192.168.0.1
Gateway: 192.168.0.1

Det er måske helt galt???

Comp. 1 er så naturligvis tildelt den IP adresse jeg har fået udleveret af det internet-selskab jeg er kunde hos.

Hvad gør jeg i sådan en situation? Og jeg indrømmer blankt jeg på ingen måde er haj, og det måske er en nem situation for dem der måtte være det.

Håber i kan hjælpe mig, godt nytår!

Venlig hilsen
Henrik Krøyer

PS: Skriv hvis i har brug for andre informationer end dem jeg har udleveret
Avatar billede cd_ Nybegynder
29. december 2001 - 21:40 #1
og du har en router?
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 21:42 #2
Hvad søren er det for en?!? Undskyld min uvidenhed
Avatar billede cd_ Nybegynder
29. december 2001 - 21:45 #3
ja, det har du, jeg overså det lige... prøv at lade være med at bruge hth porten i hubben, brug fx. port 1 og 2, også skal kablet fra routeren/gatewayen over i uplink
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 21:47 #4
Hva fidden er hth porten? Du må virkelig skære ALT ud i pap her!

Altså jeg kan fortælle så meget at Comp. 1 bruger port 1 i hubben, comp. 2 bruger port 2, og min forbindelse er tilsluttet port 5 som er uplink-porten.
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 21:48 #5
HVILKEN TYPE INTENETUDBYDER HAR DU?
har du installere en proxy?
Har du sat comp. 2  i uplinkporten?

hvis du ikke har 2 netkort i maskine1 kan du have problemer.. med mindre du har en router fra din udbyder
maskine 1 skal have det samme lokale ip netværk  når du kører lokalnetværk derfr enten 2 netkort i maskinen der køre på nettet og det ene kort skal køre på intenetudbydeens ip og den anden skal køre på lokal netværket over hubben..
fortæl lidt mere og jeg vil hjælpe dig så godt jg kan:-)

Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 21:51 #6
godtså!!!!

Hvis du køre som fortalt skal du lave et lokal netværk, som fungerer først..
den før omtalt router har indbygget fast ip adresse du skal lave et proxy de har en adresse du har fået af din udbyder men kun på internet og mail resten ska ikk køre proxy.. prøv først at lave et lokalnetværk de fungerer evt dele en mappe på hve maskine du kan flytte en fil imellem..
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 21:53 #7
hvordan kan det lige være at du har afsluttet spørgsmålet???????  og givet dig selv point  underligt:-)

his du vil vide mere må du jo spørge
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 21:55 #8
Min internetudbyder er Fakse-net, noget lokalt halløj med kabel-modem.

Ingen proxy er installeret.

Nej, min internetforbindelse sidder i uplinkporten.

Der er ikke 2 netkort i maskine 1, er det nødvendigt at have 2 netkort i maskine 1?
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 21:57 #9
Jeg undskylder det med pointene, jeg fattede ikke lige hvad det var! Det er første gang jeg er her, og jeg ved ikke rigtig om jeg kan åbne et nyt spørgsmål med det samme og så tildele ham der klarer problemet pointene! Der stod jo et eller andet med at man ikke måtte lave ens spørgsmål, men vi kan da lave et fiktivt og jeg kan så tildele personen pointene. Sorry
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 21:58 #10
Ja hvis du ikke har en såkaldt router og det tror jeg ikke du har..
jeg selv har kabelnær og skal have 2 netkort i maskine 1 der kører på internettet. og min hub e lavet så lokalnettet ser hinanden og et program der hedder analogX proxy (Freeware på tucows.com )
Du skal have maskine 1 tændt for at kunne surfe på maskine 2  ærgeligt! men sådan e det ....
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:02 #11
Du skal altså også have din PC 1 kørende konstant så?

Jeg er også ret overbevist om at jeg ikke lige har nogen router, hvad det så end måtte være, og så kan jeg altså høre der ikke er nogen vej uden om 2 netkort! Hvordan forbinder jeg så det til hub\'en?
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:03 #12
Eller rettere sagt hvordan forbinder jeg så DEM til hubben? Alle de netkort man skal have gang i, 3 stk. må det jo være så
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 22:04 #13
hvis du vil kan du lave et spørgsmål hvor de står \" POINT TIL 1003 \" eller hvem de nu får dem..  men jeg er ikke en af dem der er mest ivrige med at få point  jeg er her for at hjælpe og ikke for at kunne blære mig overfor mine kammie´s at jeg ligge nr200110330  på eksperten:-)
desuden er 100 point lidt for meget for et sådan spørgsmål.. men jeg mener at det er op til dig at bestemme hvor mange point du vil udlevere for et godt svar nogle her på siderne vil nok kommentere det men sådan er der jo så meget
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:05 #14
Jeg vil nu gerne give dig nogle point, du har allerede været til stor hjælp! Jeg laver det så snart vi har afluttet den her lille \"snak\".
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:08 #15
Ville det for resten hjælpe hvis Comp. 2 fik sin egen IP? Kunne man så undvære et ekstra netkort til Comp. 1? For jeg tror nok at en ekstra IP kan erhverves forholdsvis billigt hos udbyderen.
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:09 #16
Altså en rigtig IP og ikke den fiktive den har.
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 22:11 #17
Ser du !!!!!
( KLOGT IKK :-) )
hvis du lave et lokal net kan du gøre 2 ting..
1  2 netkort og et såkaldt krydset kabel i mellem de 2 computere
2 en hub og 2 netkort og almindelige patch kabler

foreslag nr 1 et det nemmeste at starte med men det e ikke alle der har et krydset kabel til at ligge..  grunden til det er nemmere er der ikke kommer collision´s mellem de 2 comp. eller rettere det kan der gøre men du ser det ikke :-)

når du lave et lokal netværk skal du lave det på en adresse der ikke ligge i konflikt med din udbyder.. eks. 10 10 10 1  ovs fortløbende op
subnettet e stadig 255 255 255 0  det behøver du ikke ændre
vær sikker på de kører evt ved at pinge fra de forskellige maskiner mod hinanden..
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:17 #18
Jeg er ikke sikker på jeg forstår det.

Altså jeg har jo en hub og 2 netkort. Men skal jeg ikke have 3 netkort? To i comp. 1 og et i comp. 2?
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 22:19 #19
jeg ved ikke om du kan køre med 2 ipadresser på kabelmodemet men det kan du se i dine abn. vilkår.
men du skal jo stadig have et lokalnetværk eller hva´ derfor skal du erhveve et ekstra netkort. elle den føromtalte router..  en router laver det samme som en lille computer med indbygget netkort
kort fortalt den har den ip adresse du skal bruge for at komme på nettet og så kan den sidde i uplink porten men den e dyr i forhold til et ekstra netkort..

du må nok gætte dig til noget af det jeg skriver da mit R i tastaturet svigter engang i mellem
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:23 #20
Jo tanken var naturligvis både lokalnetværk og internet-deling!

Du råder mig altså til et ekstra netkort, så må jeg jo se at få købt sådan et.

Du skal ha tusind tak for hjælpen, og et godt nytår!

Jeg har oprettet 45 point til dig på:
http://www.eksperten.dk/spm/152094

Så blir de andre vel ikke mobsede!
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 22:31 #21
det tror jeg ikke...

hvis du skal have mere hjælp kan du bare skrive videre på dette spørgsmål,
eller mail til mig på lars.rosenfeldt@get2net.dk
Avatar billede 1003 Nybegynder
29. december 2001 - 22:33 #22
og fortsat god jul og godt nytår
Avatar billede kroeyer Nybegynder
29. december 2001 - 22:35 #23
Mange tak, jeg vil skrive din e-mail adresse ned, og muligvis kontakte dig når jeg har fået købt det nye netkort!
Avatar billede dikkim Nybegynder
30. december 2001 - 23:02 #24
tildel comp 2 et ip nummer som er et nummer højere end det nummer som du har fået udleveret af din udbyder så virker det helt sikkert!!