Avatar billede nikman Nybegynder
21. december 2001 - 11:37 Der er 23 kommentarer

drop pointene

Der opstår simpelthen for mange diskussioner om hvor vidt man er berretiget til pointene, om man har snydt sådan noget hvad får man egentlig ud af det point-system ??
Avatar billede moebius Nybegynder
21. december 2001 - 11:38 #1
Det er sgu et godt spm...
Avatar billede harlis Nybegynder
21. december 2001 - 11:38 #2
det jeg får ud af det, det er at jeg har flere points at bruge selv...

Det er altid rart at have råd til lidt ekstra!

Men det er rigtigt, der er for mange diskussioner/kommentarer om snyderi/overvurdering af points
Avatar billede dmcn Praktikant
21. december 2001 - 11:40 #3
Konkurrenceelementet - det er det hele eksperten bygger på. Folk kæmper for at komme med et svar, så de kan få point, hvorfor de fleste spørgsmål også besvares på få minutter.
Desuden hjælper det også på \"noget for noget\"-princippet. Folk skal besvare spørgsmål for at kunne få svar selv, hvilket igen hjælper på svarhastigheden.
Avatar billede harlis Nybegynder
21. december 2001 - 11:40 #4
Der er også nogen der \"snyder\" sig til nogle points. Se f.eks. dette spørgsmål:

http://www.eksperten.dk/spm/149284

Selvom ham der stillede spørgsmålet vel selv er ude om det!
Avatar billede initializing Nybegynder
21. december 2001 - 11:45 #5
Måske er det ehr ikke lige til det her spm. men:
http://www.eksperten.dk/spm/145658
Han siger at det ikke hjælper men han acceptere aligevel? Hvorfor skulle man da gøre det? Hvis det var en fejl ville man da sige det.
Han der theqp er nogle underlige spm.

-Initializing
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 11:46 #6
Tør næsten ikke sige det...

Jeg giver dig ret til evig tid... Dog mener jeg ikke man behøver at afskaffe pointsne, for der er mange der gerne vil have dem... Men hver især burde måske nok:

Koncentrere sig om sine egne point uden at tage stilling til om en anden giver for mange point osv.

Holde fokus på at man er her for at lære eller dele viden ud.

Se på hvad der fra en personligt ved at lade andre \"snyde\" osv.

Se om det man gør når man anklager folk for misbrug ikke alene fører til dårlig stemning. Når alt kommer til alt halter beviserne alligevel stort set altid. Hvis man så endelig føler sig stødt over noget, burde man så ikke bare skrive til admin og lade den ligge der?

Jeg ved godt der er nogen der ligefrem har skabt sig en tilværelse ved at anmelde/anklage alle mulige brugere for snyd og bedrag. Mon ikke at de kunne, opnå et bedre liv ved at melde sig en i en sportsforening...

Og som man plejer at sige..hvem er det egentlig der snyder hvem? Folk kommer vel mest af alt for at lære... Hvis man ikke lære noget, har man så snydt ham der gav svaret? Eller er det ikke bare ham der gav svaret der har hjulpet en masse andre der i fremtiden kommer i samme problemstilling?

konklussion..

Point er godt nok.. men der er nogen der ikke kan håndterer det.. 1) dels dem der snyder men 2) i særdeleshed dem der anklager..

1) De snyder ikke mig...
2) De ødelægger mange ellers gode diskussioner..

Avatar billede initializing Nybegynder
21. december 2001 - 11:46 #7
Måske snyd?
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 11:52 #8
Konkurrence element...  tjaa... det er vist for fåtallet når alt kommer til alt...der er alligevel de færreste der har over 10.000 point og dem der har under kan vel ikke siges at konkurrere, med mindre de ikke ved særligt meget, men det vil jeg lade dem komme til gode..

For at point skulle være et egnet konkurrenceparameter måtte pointsne kunne anvendes til et fordelagtigt formål.. køb af fx materielle goder...
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2001 - 12:18 #9
<citat> For at point skulle være et egnet konkurrenceparameter måtte pointsne kunne anvendes til et fordelagtigt formål.. køb af fx materielle goder...  </citat>
Naaah - i sport (puha føj ad) får man da oss point/mål/titler, og dem kan man da heller ikk bruge til en meter, andet end at blære sig med. Hvor latterligt det så end måtte virke så er folk nu engang ret vilde med at være bedre end andre.... incl. på IT viden.
Og faktisk vil jeg også tro at en placering på top 100 på eksperten er en god reference hvis man skal søge et job i IT branchen, da det tyder på en enorm viden.
Derfor er pointsystemet en god ting, og derfor synes jeg også at det er fint at man kæfter op hvis en bruger tydeligt snyder, da det ødelæger blærerøvseffekten fro os andre ;0)
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 12:25 #10
Jeg tror kun at det er for et fåtal at den virkelige motivation ligger hos pointsne.. se bare at flere af dem der havde mange point har opgivet deres point. Det kan jo ikke ses i tråd med at det skulle være et konkurrence parameter.

Nogle vil måske benægte det..men hvis 1 point svarede til 1 krone.. så skulle I se en motivation der sagde spar 2!

Den ære/status man her opnår ved at ligge på en top100 tror jeg altså er ret ubruglig. I mit eget netværk har jeg IT folk der hører til den hardcore klasse, og de gider simpelthen ikke bevæge sig hen på eksperten. Og Arbejdsgiverne (de fleste) er klar over at det ikke er her eliten findes. Det er nok alligevel begrænset hvor mange anerkendte virksomheder der har hentet sin arbejdskraft her...

Desuden er det snyd man oplever her sjældent et udtryk for man vil have MANGE point og dermed nå op i toppen. De meste snyd foregår nærmere ved at man er ved at løbe tør for point, men i stedet for at oprette en ny bruger, vil man gerne beholde den gamle og dermed overføre point til denne for at fortsætte sin aktivitet..

Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 12:28 #11
Det vil være en løgn at sige at dem der ligger top100 (eller top100000) i sportens verden slet ikke er motiveret af penge/goder.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2001 - 12:33 #12
i f.eks. sandkassefodbold eller andre børneligaer (som man jo nok egentlig bedst kan sammenligne eksperten med) er det sq da ikk penge der driver værket, men ungerne går da op i om de har vundet med liv og sjæl alligevel.
Avatar billede dmcn Praktikant
21. december 2001 - 12:37 #13
Læs: http://www.eksperten.dk/enyt.phtml?id=14
Derudover kender jeg en del, der skriver på CV\'s o.l. hvor højt de ligger på eksperten. Kender også en del, der alene pga. en placering på eksperten får ugentlige mails med script-bestillinger osv.
Derudover har jeg faktisk selv fået et freelancejob da et firma lavede et \"jobopslag\" herinde - så kom ikke her og sig, at eksperten ikke giver muligheder for jobs.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 12:40 #14
phunky> Jeg kan ligesom du finde undtagelser... men et sikkert faktum er at dem der er herinde med mange point er ikke de samme som betegnes som eliten i erhvervslivet...  Men allright, der er også kamp om status i miniputligaen.. lige som på eksperten der har en gennemsnitsalder (tror jeg) på et stykker under 20. Det vil sige folk er her for at lære... og det rykker point ikke ved... desuden rykker snyderiet ikke topplaceringerne... jeg har også tidligere skrevet at point er fint, men som indlægget i debatten var... at diskussionen herinde er blevet lidt \"træls\" og dermed mener jeg at det kunne løses ganske simpelt..

Hvis du oplever snyd anmelder du snyderiet til admin og derefter fortsætter du som intet var hændt...  det er løsningen på spørgers problemstilling..
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 12:42 #15
n0rmality> Det siger jeg heller ikke... jeg siger \"det er nok begrænset hvor mange\"...
Avatar billede dmcn Praktikant
21. december 2001 - 12:45 #16
startfirma.dk : Personligt har jeg bare svært ved at se hvordan man ellers kunne bygge systemet op - jeg tror ikke du får samme svar-tid med nogen andre løsninger.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 12:50 #17
n0rmality> Jeg er faktisk enig med dig.. jeg skriver også at jeg ikke vil have pointsystemet afskaffet...

Som du kan se er spørger utilfreds med point-diskussionen... jeg kom med et forslag som du flere gange har hørt mig sige...

\"Hvis du oplever snyd anmelder du snyderiet til admin og derefter fortsætter du som intet var hændt...  det er løsningen på spørgers problemstilling.. \"

Så undgår vi beskyldninger om snyd og bedrag, og tonen vil kunne være mere positiv.. i sidste ende skal vi jo bare anmelde snyd... Hvis vi alle kunne acceptere dette ville tonen blive bedre, og snyd vil fortsat blive hindret. Det ved jeg godt du er uenig i...

Mon ikke vi to skulle undgå at spamme hele forummet igen med en debat vi har haft mange gange.. jeg har udtrykt min mening, og det har du vist også :)

Avatar billede Slettet bruger
21. december 2001 - 12:50 #18
vil lige gå i petitesser så : undtagelsen i sportsverdenen er sq da dem der rent faktisk har økonomi som drivkraft :)
Men jeg er da ganske enig i at point ikke kan spises og som sådan ikke er noget værd.

Og hvis jeg ser en der snyder TYDELIG så vil jeg sq også ha lov til at brokke mig - ellers finder personen aldrig ud af hvorfor det er forkert, og desuden kan det jo være at de kommer med en fornuftig forklaring på noget der ser mistænkeligt ud, og så slipper de for at blive slettet af admin.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 12:54 #19
phunky> Synes du ikke det vil være mere rimeligt at det er dommeren (admin) der afgør om en bruger er skyldig?

Hvis admin gentagene gange sletter profiler for snyd uden at der var snyd.. så ville tilpas mange nok brokke sig og få ændret på dette system. Det er jo fordi der er så mange herinde der altid skal brokke sig at point-diskussion kan være et helvede...
Avatar billede dmcn Praktikant
21. december 2001 - 12:56 #20
startfirma.dk : Det med at droppe diskussionen er jeg helt med på - selvom det da har været hyggeligt med en diskussion, der ikke ender med en gang \"min far er stærkere end din far, og så lugter du af gnu!\" :).

Dog vil jeg lige give phunkypopcorn ret - jeg har det klart bedst når jeg får givet en snyder et fur med på vejen. Sletning er for mild en straf. ;)
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
21. december 2001 - 12:59 #21
Ok... det har så bare en uheldig virkning på andre brugere, hvilket dette indlæg er et udtryk for. Det med om straffen er hårdere fordi i brokker jeg tvivler jeg på.. straffen er den samme... --> sletning.

roger - over - and - out...
Avatar billede dmcn Praktikant
21. december 2001 - 13:03 #22
startfirma.dk : Vil du ikke lige smide mig en mail på david@mcnally.dk - kunne godt bruge lidt råd. :)
Avatar billede atox Nybegynder
02. januar 2002 - 18:33 #23
Jeg syntres da ikke man skulle afskaffe pointne... det er det som gør eksperten fed i forhold til så mange andre forumer... Jeg tro at der vil vær alt for mange irelavante spm. hvis der ikke var pointsystemet

Atox