Avatar billede desies Nybegynder
20. december 2001 - 17:17 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Stød fra kabinettet!!

Jeg har et mindre problem med min comp. Efter at havde været til et netparty er den begyndt at kunne finde på at give stød. Samtidig er mine højttalere begyndt at lave nogle \"DUNK\" engang imellem. Så jeg tror personeligt at der er en eller anden ledning løs. Men jeg har lige samlet alle mine ledninger og \"bundet\" dem fast og den gør det stadig. Hvad kan ellers foresagde disse pludselige stød?? Kan mine kabinetkølere(3stk) være de skyldige??
Avatar billede ncp Nybegynder
20. december 2001 - 17:32 #1
Har du jord på ? - Hvis ikke så skulle det kunne løse problemet...
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. december 2001 - 17:57 #2
Prøv at røre ved noget blankt metal på kabinettet med en polsøger, lyser lampen meget op er der en overgang et sted.

Ellers kan du sikkert midlertidigt slippe for stød ved at vende stikket til lysnettet
Avatar billede peet-49 Novice
20. december 2001 - 17:59 #3
Gør hvad retaxes siger, det er fordi, du har fase på stel.
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. december 2001 - 18:12 #4
peet49> men det i sig selv er galt, man må håbe at det blot er en kondensator der skaber en smule fase.
Avatar billede ncp Nybegynder
20. december 2001 - 18:15 #5
det er da lidt farligt at have phase/nul på stellet... jeg vil nu mene at det var bedre at få rettet fejlen ovenligt...
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. december 2001 - 18:26 #6
ncp> læg mærke til at jeg skrev midlertidigt, og at han skulle bruge en polsøger og hvis den lyser op så var der overgang, man må så gå ud fra at han selv tager sine forholdsregler og får rettet fejlen.

Det er ganske almindeligt at man efter en flytning har fået vendt stikkene så der kommer lidt fase på diverse enheder, det kan man så ordne med noget jord eller ved at vende stikkene til det ophører med at give stød.
Avatar billede ncp Nybegynder
20. december 2001 - 18:31 #7
retaxes >> sorry! - jeg så ikke der stod midlertidigt ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. december 2001 - 18:36 #8
Det ær bare dæjligt ;o)
Avatar billede msmows Nybegynder
20. december 2001 - 19:48 #9
Knaldhamrende dæjligt endda.
Avatar billede peet-49 Novice
20. december 2001 - 20:10 #10
Fase eller nul på stel er i og for sig ikke farligt. Det eneste problem er om du er positiv eller negativ ladet, det drejer sig normalt kun om statisk elektrisitet. Et tower har kun flyvende nul på kabinettet.
Avatar billede dar Nybegynder
21. december 2001 - 18:14 #11
peet49>> Det ER sguda farligt at have sat stel direkte til fase!
Avatar billede dar Nybegynder
21. december 2001 - 18:15 #12
Og det har da keine med statisk elektrisitet at gøre.
Avatar billede peet-49 Novice
21. december 2001 - 18:19 #13
dar> der er ingen direkte fase til stel, den er flyvende. Det er som jeg har skrevet før, statisk, og absolut ikke farligt, bare ubehageligt. Du har problemet med alle 220V apparater, fordi du ikke umiddelbart kan se forskel på fase og nul. I en stikkontakt er fasen altid til venstre.
Avatar billede praetorian Nybegynder
21. december 2001 - 18:21 #14
Peet49:

Hallo vi kører med vekselstrøm hvor at der skiftes mellem de to poler så hjælper ikke noget at vende stikket.
Avatar billede peet-49 Novice
21. december 2001 - 18:25 #15
praetorian> Det er netop fordi, det er vekselstrøm, du er nød til, at vende stikket for, at undgå statisk elektrisk stød.
Avatar billede praetorian Nybegynder
21. december 2001 - 18:29 #16
Peet49 du får da ikke noget af at vende stikket strømmen bevæger sig da igennem på netop samme måde uanset hvordan du vender stikket. Den skifter jo mellem de to poler. Så at vende stikken ændrer jo ikke på noget
Avatar billede dar Nybegynder
21. december 2001 - 18:32 #17
peet49>> Hvis der er overgang i apparatet og fasen er direkte på stel ER det fanme farligt!!! Hvis der blot sidder en lille bitte keramisk kondensator mellem fase og stel, så er det selvfølgelig ikke farligt!
Avatar billede dar Nybegynder
21. december 2001 - 18:34 #18
praetorian>> Jo, det får du noget ud af! Kondensatoren (der er der for at tage overspændinger) leder en lille bitte smule af fasen ud til stel (og normalt skal man jorde stel - af samme årsag).
Avatar billede dar Nybegynder
21. december 2001 - 18:36 #19
Fase og fase - stikket kan jo netop vendes så kondensatoren tager spændinger mellem nul og stel (jord).
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. december 2001 - 18:44 #20
Der er jo ikke tale om en direkte fase på kabinettet, den er adskilt af transformatoren i PSU.
Der vil altid være en vis kapacitet i mellem primær- og sekundær vindingerne som slipper lidt vekselstrøm over til kabinettet, men den er så lille, at man kan mærke en smule kriblen ved berøring.
Den kriblen bliver mindre hvis man vender stikket til 220Volt~.

Endelig kan få det til at forsvinde med en korrekt jord på kabinettet.
Avatar billede desies Nybegynder
27. december 2001 - 15:05 #21
Det vil sige at hvis jeg skruer en ledning på mit kabinet og sætter den ledning fast på f.eks. en radiator, så skulle problemet bliver løst??
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. december 2001 - 15:21 #22
du må IKKE bruge radiatoren som jord, derved udsætter du andre for at der er spænding på underboens- eller overboens radiator.
Det kunne lade sig gøre i gamle dage, hvor radiatorerne var forbundet med metalrør.
Desuden er det ikke sikkert at radiatoren er jordforbundet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2002 - 22:12 #23
takker for pointene
Avatar billede desies Nybegynder
02. september 2002 - 16:06 #24
bedre sent end aldrig
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. september 2002 - 17:02 #25
det må du nok sige, december 2001 ;o)