Avatar billede sfh Nybegynder
19. december 2001 - 01:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Backup server

Hej....jeg har en pentium 400 som samler støv, og kunne godt tænke mig at lave en server, hvor min mails går i....kort og godt vil jeg bruge den til backup.....ligeledes skal den så håndtere internet forbindelsen, firewall og antivirusprog....OSV.
Meeen hvilket system skal jeg installere, for at gøre det nemmest for mig selv (netværksnewbie), eller hvad er kort og godt det bedste?
På forhånd tak, og jeg kommer gerne med flere oplysninger :)
Avatar billede dover Nybegynder
19. december 2001 - 01:24 #1
Hej SFH

Bedst ud fra hvilke kriterier?

Stabilitet: Win 2000 eller xp

\"nemhed\": win 2000 eller xp

hastighed: win 2000, xp.

jeg antager at du ikke har mod på at bokse med linux

Jeg selv kører win 2000, også på en gammel 300 mhz maskine med 192mb ram. den er webserver, ftp server, mail server, filserver og backup server

det har kørt upåklageligt i et år nu, den er aldrig gået ned.

--Dover
Avatar billede sfh Nybegynder
19. december 2001 - 01:33 #2
Oki....indeholder Win2000 alt hvad der skal bruges, for at lave webserver,mailserver, og backup server...eller er det yderligere progs. der skal installeres?
Avatar billede dover Nybegynder
19. december 2001 - 01:47 #3
Den indeholder webserver og ftp server, men jeg vil ikke anbefale dig at bruge dem, den webserver der følger med 2000 hedder IIS, den er smækfyldt med sikkerhedshuller, den er ofte udsat for hacker angreb, og den version der følger med 2000 er en skrabet udgave der ikke indeholder særligt megen funktionalitet. jeg har i stedet valgt apache, den kan godt være lidt tricky at gå til men der er masser af hjælå at hente.

mht. ftp, er den indbyggede ikke seærligt god, det er besværligt at administrere brugere, hvis den da overhovedet har mulighed for det, jeg skiftede den hurtigt ud med WarFtp som kan hentes på www.download.com den er gratis, og har mange instillingsmuligheder.

mailserver, der er så vidt jeg ved ikke nogen, men under alle omstændigheder vil den givetvis lide under samme problem som webserveren; at den ofte vil være udsat for hacker angreb eller vira. jeg kører en der ArgoSoftMailServer, også fra www.download.com, den er også gratis, i en simple udgave, det kan man jo så nøjes med eller finde en måde at komme udenom ;-)

Backup, der bruger jeg bare et lille batch script der kopierer mine dokumenter over på serveren, dette kører jeg så fra klienten, enten via opgavestyring eller manuelt. ellers så findes der programmer der kan synkronisere mapper på forskellige msakiner.

en lang smøre! andre vil givetvis være uenige i mit valg af server progs, og foreslå nogle helt andre. det er jo med programmer som med så meget andet, det er tildels en smags sag!

--Dover
Avatar billede dover Nybegynder
19. december 2001 - 01:49 #4
en anden ting jeg selv er glad for er pc-anywhere, så jeg kan fjernstyre serveren (som står i mit pulterkammer, uden en skærm) dette kan også bruges til at synkronisere mapper, altså en slags backup.

hvis du ikke vil snyde med licenser er der et godt alternativ der hedder VNC, kan også findes på www.download.com

--dover
Avatar billede kornfreak Nybegynder
19. december 2001 - 05:24 #5
Jeg stemmer for du giver den en Red Hat 7.2 ..den er ik så slem at rode med, og der er masser af folk derude der med glæde vil give hjælpe/guide dig igennem det værste!

Også får du jo også en bedre server :P
Avatar billede morpheus Nybegynder
19. december 2001 - 08:26 #6
Drop windows som server... ! :o)

Jeg vil f.eks. gerne hjælpe dig med at smide en RH 7.1 op !

Du kan kontakte mig på: 30881499 (icq)
Avatar billede sfh Nybegynder
19. december 2001 - 12:26 #7
Dover....Det er lige det jeg er ude efter...TAKKER :)
Jeg vil ikke igang med Red Hat 7.2, når jeg ikke engang kan finde ud af Win :(