Avatar billede ppstyle Nybegynder
18. december 2001 - 09:48 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Newbie - råd ved køb af udstyr

Hej, jeg står overfor, at skulle investere således at jeg kan redigere mine hjemmevideoer.

Har et almindeligt video kamera med DV - out, samt S- vhs out.

Håber nogle kan besvare mine nedenstående spørgsmål omkring dette:

1) Jeg skal vel have fat i et grafik kort med DV-in og DV out. Skal der være firewire på På ? hvilket kan i anbefale ?

2) Hvis man også vil købe noget god sofware til formålet er det så premiere man skal gå efter ? Under forudsætning af man bare vil have noget, der er brugervenligt og virker ?

3) Bør der ikke også være S - vhs udgang på grafikkortet, således at man kan smide sin redigering over på en alm. video maskine bagefter ?

mvh. Daniel

Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 11:51 #1
det allerbedste resultat får du hvis du åbner indgangen på dit camera med en såkaldt \"Digital Widgit\" - skal dog siges at det i nogle tilfælde kan være på eget ansvar hvis der sker noget med kameraet.
Ser vi bort fra det, så er premiere udemærket ligesom ulead edit/ media studio er det.
Men hvis du køber et firewirekort følger der som regel en af disse to eller et helt tredje med.

Pinaccle laver en del \"billige\" dv-kort
og så fidnes der er produkt der hedder EZDV som er ganske udemærket til prisen.

Prisen ligger på imellem 500-1500 kroner for et godt billigt dv-kort.

Det du skal gå efter er at det skal understøtte pal, da det er den standard der bruges i danmark - men det gør de stort set allesammen. Derudover skal det kunne køre med 720*576 eller 768*576 i opløsning og 25 frames i sek. men det kan de nu også sotrt set allesammen!

Avatar billede ppstyle Nybegynder
18. december 2001 - 11:57 #2
Det vil altså sige at, man køber et pci kort til sin pc, og at man IKKE erstatter sit nuværende AGP grafik kort, men blot bruger DV kortet, som add-on til grafikkortet ???
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 11:58 #3
det bruges kun til at benytte firewirekablet!
korrekt!
Avatar billede ppstyle Nybegynder
18. december 2001 - 12:00 #4
Hvordan ved jeg om, firewire er understøttet på mit kamera ?

Hvad skal jeg kigge efter
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 12:14 #5
et hvert dv kamera understøtter firewire. Men sikkert ikke dv-in det er der en dv-widget kan komme indi billedet!
Avatar billede ppstyle Nybegynder
18. december 2001 - 14:24 #6
Ok, cql tak for dine svar, jeg blev en del klogere :)

God jul - Daniel