Avatar billede notty Nybegynder
17. december 2001 - 21:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sony Dv-out

Jeg har købt en SONY handycam med dv-out, uden dv-in. Behovet er at kunne få videosekvenser ind på PC-en, at kunne redigere heri og at kunne lægge disse små-sekvenser ned på CD-skiver (evt med tiden på DVD).
Hvordan gør jeg det ? Prisniveau?
Mulighed for at spille tilbage på DV-bånd ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 08:54 #1
Du kan åbne indgangen på dit dv kamera, det gælder næsten alle modeller og med rimelig sotr sikkerhed også dit, vi taler jo om SONY. Det kan gøres på flere måder men den mest benyttede er ved hjælp af en såkaldt \"WIDGET\" som er en lille plastic ting med noget elektronik i som tilsluttes kameraet via et Lanc kabel, pris ca. 1000 kroner.

Med hensyn til video cdér kan du lave det der hedder en VCD, det er et format som du vælger når du skal brænde cdén hvorfra du så kan vælge en hvilken som helst avi fil. AVI filen laver du fra dit redigeringsprogram, som kan eksportere eller make movie - kært barn har mange navne!
Avatar billede notty Nybegynder
18. december 2001 - 09:30 #2
Hvordan kobles det hele til PC-en? Skal der ikke et kort til ? Hvad med FireWire - er det noget, der kan bruges? - og hvad består det af ? Softwaren til behandlingen er vel inkluderet ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 09:38 #3
Korrekt, jeg troede lige at du havde den del af det.
Der skal et såkaldt dv-kort også kaldet firewire kort til at grappe video fra dv kameraet, men du kan også bruge de analoge udgange, altså dem hvorfra du kan koble kameraet til dit tv. Det kræver så at du har et grafikkort med video in/ og jo gerne out.

Men lad os holde os til d´v løsningen først.

Du kan få kort til omkring 500 kroner og opefter, et par eksempler kan være

Pinnacle dc10 og
EZDV - der førler noget software med til begge, jeg mener at Pinnacle kortene leveres med premiere (men jeg er ikke sikker) og at EZDV kortene med Ulead media studio, programmerne mener meget om hinanden - det skal dog siges Ulead´s udgave er billigere ved køb uden hardware.

Udover DV-kortet skal du have et firewirekabel der forbinder dit kamera og DV-ingangen på din computer.
Der er forholdsvis dyrt jeg tror omkring en 150 kroner for et kort kabel. Men ok så virker skidtet også.

Som sagt kan du også bruge de analoge ind/udgange, men så skal du have en adabter fra phono til minijack for at køre lyden ind i computeren og det giver gerne lidt flere konfigurationsproblemer for at opnå en ordentlig kvalitet. Desuden skal du jo stadig bruge softwaren.
Avatar billede notty Nybegynder
18. december 2001 - 09:49 #4
ok, tak. Men det forvirrer mig lidt med dine to forskellige svar. Vi holder os til digital versionen; Som jeg forstår dig, så skal man investere ca 500 kr for et Pinnacle dc10 kort plus ca 150 kr for et firewire-kabel dertil -så er man kørende.
Men hvad så med det der Widget og Lang-kabel - skal jeg glemme det ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 09:56 #5
den omtalte widget er en lille plastic boks som har en stump lanckabel i enden - som du kan slutte den til kameraet med. Den koster omkring 1000 kroner. Men du skal købe den til den type kamera du har, og den kan fås ved de fleste forhandlere. Nogle få kameraer har dog også dv-in fra ny. Grunden til at det kan ændres er at man ikke har indgange grundet afgifter - det vil sige at et kamera med åbnet indgang ville koste omkring  1000 kroner mere i indkøb, sådan udlægger min lokale forhandler det i hvertfald.
Men altså vis jeg skal liste det op:

DV-Kort 500-1500 kroner. (Og naturligvis opefter)
Firewirekabel 100-250 kroner.
Evt. Wiget til 1000 kroner.

Men så skulle du i princippet også være kørende hvis din maskine er af nyere dato!
Avatar billede notty Nybegynder
18. december 2001 - 10:03 #6
Kameraet er knap to år gammelt, hedder SONY DCR-PC3E (mini-dv). Har du set skidtet fungere i praksis? Jeg må ud at købe ind - kan du anbefale et sted ?
Avatar billede jones_net Nybegynder
18. december 2001 - 10:07 #7
cgleerup>> Du har ret i, at man kan åbne for DV-in, men man skal passe på!! Hvis det ikke virker, så risikerer du, at kameraet er færdigt, så du bør nok nævne, at det er 100% på eget ansvar!!
Disse widgets er ikke godkendt hardware til kameraet, og derfor kan man ikke være sikker på, at de virker - kig godt efter på Nettet, indtil man har fundet en der lydder ok:-)

Grunden til den højere pris på DV-in er en EU ting, som lægge høje afgifter på digital kopiering (det er det jo...), og pristigningen er nærmere 4000 til 5000,- :-(

Over there (i USA) har næsten alle cams DV-in, da de ikke har den omtalte afgift, og det kan derfor godt metale sig at få onkel Anders fra USA til at købe et kamera, hvis han skal hjem i julen:-)

Det var bare lige et par kommentarer...

/J
Avatar billede notty Nybegynder
18. december 2001 - 10:13 #8
Hvis jeg som beskrevet kun ønsker at spille ned på CD-ere, er der vel ingen grund til at risikere noget med en Widget ?
Er vi så ikke nede på:
et dv kort (med software) og et firewirekabel ?
Købes vel hos alm. edb-shop ??
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. december 2001 - 10:19 #9
Korrekt - men det er ikke alle widgets der er på eget ansvar, desuden kan du når du har et sony kamera også købe et dv kort der selv åbner din indgang, det vil sige et kort sony producere. Prøv at kontakte din lokale radio/tv fohandler og for ham til at undersøge det.
Desuden er det dumt at købe den slags på nettet - da det kan være svært at få svar på alle sine spørgsmål.
Men klart - vælg et dv-kort og brug dit firewire til indput du kan jo altdig senere overvejer at indvestere i et lidt dyrere kamera - og det er altså en potentiel pristigning Jones net - det vil sige at du ofte kan nøjes med en forskel på 1000-2000 kroner men naturligvis også højere.

Desuden tror jeg også jeg nævnte at det var afgifter - men fint lige at få det på plads!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 12:23 #10
sker der noget her?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
19. december 2001 - 12:44 #11
du spørger om jeg kan anbefale et sted - jeps - din lokale forhandler, her er det, i al respekt, nemmest for begyndere at få gode råde og hjælp.

Det lader sig være radio/tv eller edb