Avatar billede ml Nybegynder
01. april 2000 - 23:23 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Antal brugere + hvornår er access ikke nok !

Jeg skal lave en ny siden med underliggende database som indeholder de fleste informationer som bruges på siden, så der kommer pres på den... Men hvor mange brugere kan tage data fra databasen på samme tid.. (64 i 98 men skulle være bedre i 2000)
Og hvornår er en access database ikke nok... Regner med op mod 3000 besøgende dagligt...

??????????
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. april 2000 - 00:05 #1
Wov, hvilket side er det så... 3000 er sku mange besøgende... I hvert fald hvis det er en helt ny side...
Avatar billede ml Nybegynder
02. april 2000 - 00:13 #2
Det kan jeg desværre ikke sige.. (o;

Men siden køre allerede, i en gammel version, uden database !..
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. april 2000 - 00:15 #3
kan du ikke sige, den gammel version så?
Jeg er sku bare nysgerrig... Du ved...
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
02. april 2000 - 01:30 #4
Hej ml

M$-Access 2000 kan klare op til 255 brugere af gangen, og den kan håndtere op til 2 Gb data mod kun 1 Gb i 98.
Men så vidt jeg ved, kan man gemme sin Access 2000-database som et Access-PROJEKT, hvor alle design-funktioner og andet grafisk pik-pak gemmes i en MDB-fil, og selve tabellerne, forespørgelserne, formularerne osv. gemmes i en SQL 6.0 (7.0) fil. Dette gør, at du kan administrere databasen via Access's grafiske Windows-flade, men du oopnår SQL-serverens høje hastighed og adgangsforhold.
Men som sagt, så er jeg ikke helt sikker. Jeg har endnu ikke selv prøvet det, men jeg har hørt, at det kan lade sig gøre.
Håber du kan bruge svaret.

Mvh
mr_bambi aka Bjørn
Avatar billede bocker Nybegynder
02. april 2000 - 08:38 #5
hvis den allerede kører, hvorfor kan du så ikke sige hvor vi kan se siden?

Avatar billede bocker Nybegynder
02. april 2000 - 08:41 #6
Access 2000 kan som sagt klarer 255 brugere, men 2 GB data, så kan du godt regne med at skulle opgradere, men hvis du har 3000 besøgende om dagen, så må du da tjene penge på siden, og kunne købe enten SQL Server 7 eller mySQL.

Der kan være 32768 records i hver tabel.
Avatar billede ml Nybegynder
02. april 2000 - 14:19 #7
Jeg har adgang til mySQL, men er det ikke meget mere besværlig end MS SQL ??

>> mr_bambi - Skal man så ikke have SQL Server ?

PS: Det er til www.mp3musik.dk !
Avatar billede mute Nybegynder
02. april 2000 - 14:38 #8
Jeg ville nok ty lidt hen mod oracle hvis du er god til SQL sproget.

Problemet (som jeg kender det) med Access er at den ikke selv kan finde ud af at genbruge pladserne i databasen.. Det vil sige - hvis en post der befinder sig i midten bliver slettet, kan den ikke finde ud af at genbruge pladsen til en ny senere. Derfor vil databasen automatisk vokse sig stor, søgetiderne vil blive længere og længere med tiden. Konklusionen af dette ville være at du godt kunne bruge Access, men at du ville skulle opdatere og vedligeholde den med forholdsvis korte intervaller.

Håber det hjælper - og jeg vil gerne høre andres meninger omkring dette.
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
02. april 2000 - 16:26 #9
Jo, så skal du have SQL-server 7. Men du kan heller ikke regne med, at du kan få en database, der kan klare så mange brugere, og så mange request's uden at skulle betale for det.
Du spørger i første spørgsmål om, hvornår Access ikke længere er nok, og dertil må svaret være: Det er den ikke, hvis du regner med 3000 brugere om dagen. Så skal du op at køre SQL-server 7 eller MySQL.
Og jo, MySQL er en del mere besværligt en MS-SQL, da MS-SQL stadig kan benytte Access's grafiske Windows-brugerflade, som vi jo kender (lidt for godt :o)
Men du må da tjene "lidt" på banner-reklamer, sådan et sted, ikke? Så må du da kunne få råd til MS-SQL server 7.
Det ville jeg i hvert fald gøre i dit tilfælde.

Med venlig hilsen
mr_bambi aka Bjørn Amdi Sloth
mr_bambi@pokerface.dk
Avatar billede ml Nybegynder
02. april 2000 - 19:04 #10
Jooo.. Der kommer da lidt ind i kassen. (Dog langt fra nok, pga. dårlig reklame salg.. )o; )

Jeg vil prøve at finde pengende, men hvad med maskinen.. Skal det bare installeres på en almindelig NT- Server ? Og kræves der ekstra meget af den ?
Avatar billede foundation Nybegynder
02. april 2000 - 20:56 #11
Du ønsker dig ikke selv at købe licens til en sql-server. Tag og kontakt en web-hotel-udbyder og forhør dig om pris på en af deres sql-serverer. (hvis de da har.)
Avatar billede bocker Nybegynder
02. april 2000 - 21:22 #12
tjaa hos de fleste webhoteller skal man selv købe et licens!
Avatar billede ml Nybegynder
02. april 2000 - 21:59 #13
OK.. Forhøre mig...

Har i en precis pris på en licens..

Og jeg kan da vel godt sidde på en maskine uden sql server og lave sql databasen ??
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
02. april 2000 - 22:41 #14
Ja, som sagt laver du stadig databasen i Access, selvom den kan/skal køres fra en SQL-server. Og du kan jo også sagtens teste databasen på din egen maskine, hvis bare du har PWS og ASP installeret. Den eneste grund til, at du skal bruge SQL-serveren på selve www.mp3musik.dk er jo det store antal brugere og hastigheden, og det skulle jo ikke være det store problem, når du selv skal teste siden, vel?

Mvh mr_bambi
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
02. april 2000 - 22:45 #15
Kan jeg forresten ikke få mine point? Jeg har jo forlængst svaret på det oprindelige spørgsmål! Please... Jeg mangler dem en lille smule...

(mr_bambi kaster sig ned på sine grædende knæ, mens han ærbødigt siger...)På forhånd tak!

%-)
Avatar billede ml Nybegynder
02. april 2000 - 22:53 #16
Jo klart nok....

Det ser ud til at jeg vælger MS SQL !...

Så mange tak til dig, og alle andre der svarede !...
Avatar billede bocker Nybegynder
02. april 2000 - 23:26 #17
mr_bambi >> Giv mig en eneste god grund til at lave databasen i Access, hvis han køber et licens til MS SQL Server 7, som forresten koster 30.000,-

Avatar billede dalbjerg Nybegynder
02. april 2000 - 23:36 #18
30000 det er sku da nok grunden vil jeg da tro...
Avatar billede bocker Nybegynder
02. april 2000 - 23:46 #19
Han skal jo alligevel have et licens, eller det er så 5 licenser, for det er det mindste man kan købe af SQL Server 7...læs hvad de skriver dalbjerg!
Avatar billede mr_bambi Nybegynder
04. april 2000 - 08:05 #20
bocker >> Access er stadig den gode (hmm...), gamle Windows-brugerflade, som de fleste kender. Og så vidt jeg har forstået, er ml vist interesseret i at gøre det hele så nemt som muligt.

Mvh mr_bambi
Avatar billede bocker Nybegynder
04. april 2000 - 14:02 #21
Har du prøvet at arbejde med SQL Server 7?
Avatar billede ml Nybegynder
04. april 2000 - 15:17 #22
Nej.. Det har jeg ikke.. derfor ville det for mig også være fedt, hvis det kan laves i Access !..

Koster det virkelig 30.000, har fået 13.000 at vide før !... ??
Avatar billede bocker Nybegynder
04. april 2000 - 16:31 #23
ja men du skal have en internet version...den koster 30K

SQL Server er faktisk ligesom Access, du skal bare sætte dig lidt ind i det, køb en bog eller noget ;)

men det var nu bambi jeg mente om han havde prøvet at arbejde i det
Avatar billede ml Nybegynder
05. april 2000 - 11:11 #24
Nåå... ok !...

Men 30k er sq meget !... )o: