Avatar billede netroma Nybegynder
09. december 2001 - 03:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

L1/L2 Cache

Hvad er L1 og L2 cache??? og har det indflydelse på når man kører grafik programmer.. så som 3dmark 2001???
Avatar billede kludedukken Nybegynder
09. december 2001 - 03:20 #1
Ja det har bestemt betydning for afviklingen af programmer som det nævnte.

Lidt forklaring :
L1/L2 Cache
Cache er en slags hukommelse, ligesom RAM. Forskellen er bare at cache er en meget hurtig hukommelse. Finessen er at processoren kan finde de senest anvendte data i cachen frem for at finde dem i den langsommere RAM. Det er nemt at regne ud at dette gør processoren hurtigere. Der findes forskellige trin af cache: L1 og L2 (L står for \"Level\"). L1 cachen er den hurtigste, og derfor også den dyreste og den mindste. L2 cache er så lidt langsommere end L1 (men stadig meget hurtigere end RAM), og der er mere L2 cache på en processor, end L1 cache. Cache har også sin hastighed, som fx kan være lig med processorens, eller det halve af den. Tallet er angivet i parentes, og (1/1) betyder at cachens hastighed er den samme som processorens. (1/2) betyder at cachen kører den halve hastighed af processorens, osv. Jo mere cache, og jo hurtigere denne er, jo bedre.

Avatar billede netroma Nybegynder
09. december 2001 - 03:39 #2
Ok det lyder som om at du har meget forstand på den slags.. men har det indflydelse på hvor hurtigt computeren er til at kører grafik??
Jeg har lige købt en P4.. mange siger at det er en dårlig computer men jeg har fået at vide at Pentium er den der kører mest stabilt?
Da det er en 1500 mhz med 256 RD ram 64 MB grafikkort og 400 mhz bus... undre jeg mig lidt over at jeg kun får 3176 benchmarks i 3dmark 2001.. det er langsommere end en P3..
kan det passe....
jeg har prøvet de bedste drivere fra nvidia til mit graffikkort og det hjælper ikke...
kan der muligvis være en fejl i L1 og L2 cache????
Avatar billede francke Nybegynder
09. december 2001 - 10:47 #3
Du kan læse en masse om CPU og benchmarks her!!
http://www4.tomshardware.com/cpu/index.html
Avatar billede francke Nybegynder
09. december 2001 - 10:49 #4
OG grafik!!