Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
04. december 2001 - 07:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

AutoCAD: snap points

Jeg har lavet en firkant i 2d. Jeg vil så have en cirkel som tangerer i de to øverste hjørner af firkanten. Men hvordan får man cirkelpereferien til at snappe til nogle punker på et andet objekt??
Avatar billede jimsim Nybegynder
04. december 2001 - 10:25 #1
Hvordan skal det se ud?
Jeg har lige lavet en test: http://www.friserverplads.dk/jimsim/tan.jpg
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
04. december 2001 - 10:44 #2
Det skal ikke være en omskreven cirkel. Cirrklens radius er på 300 og firkantens sider er: Højde 180 bredde 210. Cirklens pereferi skal så røre de to øverste kanter, ligesom det du har tegnet på tre af tegningerne.
Avatar billede jimsim Nybegynder
04. december 2001 - 12:10 #3
Jeg kan desværre ikke få den til at snappe.
Men du kan vel bare flytte den ned så den passer... som her: http://www.friserverplads.dk/jimsim/tan2.jpg
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
04. december 2001 - 12:58 #4
jo det har jeg prøvet men jeg kan ikke efterfølgende lave en runding der hvor firkanten og cirklen tangerer hinanden. Jeg har fjernet alle linierne fra cirklen undtagen cirkelbuen på firkanten. Desuden er den øverste side i firkanten fjernet. Hvordan laver man så en runding i dette hjørne??
Avatar billede jimsim Nybegynder
04. december 2001 - 13:39 #5
Er det noget i denne stil: http://www.friserverplads.dk/jimsim/tan3.jpg
Hvis ikke... kan du så ikke lave en skitse i paint eller sådan noget...
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
04. december 2001 - 17:00 #6
jo præcis, men hvordan kan man være sikker på at man rammer præcis kanten på firknten når man placerer cirklen og hvordan laver du rundingerne?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
04. december 2001 - 18:07 #7
Eftersom det du i virkeligheden bare vil have, er den øverste bue med radius 300, og ikke hele cirklen, så er det nemmere at anvende ARC kommandoen. Tryk A for ARC, peg på øverste højre hjørne af firkanten som startpunkt, tryk så E for Endpoint og vælg øverste venstre hjørne af firkanten, tryk så R for radius og skriv 300. Voila !
Det er vigtigt at vælge hjørnerne af firkanten i den angivne rækkefølge, ellers vil buen vende nedad.
Endelig vælger du FILLET for at runde skæringen imellem buen og siderne i firkanten. Vælg FILLET, derefter R for radius og skriv så den ønskede rundingsradius. Peg derefter i den ene ende af buen og derefter på den side der ligger nærmest det sted, hvor du pegede på buen. Gentag i den anden side af buen, men nu behøver du ikke at sætte din rundingsradius først. Den ligger allerede i FILLET kommandoen.
Avatar billede jimsim Nybegynder
05. december 2001 - 09:13 #8
Okay jeg har lige lavet en \"step by step\" til dig.
Håber den er til at finde ud af.
Jeg ved ikke om det er den nemmeste måde at gøre det på... men den virker ;)
http://www.friserverplads.dk/jimsim/tan.dwg
Det er version 14.
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
05. december 2001 - 11:34 #9
Ok, mange tak for hjælpen. Jeg kan bruge begge svar, men har valgt at give pointene til jimsim, da han svarede først.
Avatar billede jimsim Nybegynder
05. december 2001 - 11:37 #10
Takker for point...
Okay så sletter jeg filen igen...