Avatar billede excoder Nybegynder
25. marts 2000 - 20:22 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

POST-fejl 1780 ved start (ny HD i IBM PC)

Jeg har forsøgt at sætte en IBM 20.3 GB HD, som er delt og formateret op i 3 drev a' ca. 6.5GB i en IBM Aptiva 141, men lige meget hvad jeg gør kommer følgn. medl. ved boot: "POST-fejl ved start. 1780 Fejl ved den faste disk".
Har haft ringet til Fona i Rosengårdscen. i OD, men fik her fat i en kvindelig ekpedient, som skulle være fra computer afd. men hun sagde lige ud, at "det viste hun da virkelig ikke noget om" og hun lød hellere ikke til at hun gad hjælpe. Ringere service har jeg ikke før været ude for! Så jeg er faktisk helt på herrens mark, og ved ikke hvorfor at IBM computeren skal drille så meget, det er jo ikke muligt at detecte HD'en på samme måde som i "alm." compuetere. Er er en der har en godt råd til hvad der kan være galt.  IBM disken virker perfekt i min egen computer. Her er lidt data på IBM pc'en: BIOS version GB2DK0J - BIOS data 03/06/96
Avatar billede krusell Nybegynder
25. marts 2000 - 21:06 #1
Kan det være slave/master indstillingerne?
Avatar billede hobbez Nybegynder
25. marts 2000 - 21:20 #2
Shit det er en gammel Bios til sådan en stor (ny!) harddisk - prøv at opdatere din Bios!

/Rob

Avatar billede excoder Nybegynder
26. marts 2000 - 04:42 #3
IBM disken er den eneste der er sadt til, og den er sadt som master (16 head). Måske kan det godt være BIOS det er galt med, men jeg kan bare ikke forstå at det ikke virker, for den burde da kunne læse ~8.5 GB pr. drev, da maskinen/bios er fra ´96. Jeg har tidligere arbejdet med en maskine fra ´95 som godt kunne læse op til ~8.5 Gb pr. drev. På den var det først nødvendigt at opdatere BIOS da drevet skulle være over ~8.5GB.
Avatar billede hobbez Nybegynder
26. marts 2000 - 10:39 #4
excoder >>

Din harddisk er på 20.3 GB - det er den størrelse din BIOS skal kunne genkende. Din Bios er 'ligeglad' med partitioneringen - den har først 'effekt' efter boot, altså efter din BIOS har skullet kunne 'genkende' og håndtere harddisken.

Derfor: Find typenummeret på din IBM (står udenpå et elelr adnet skummelt sted), og kast dig på http://www.ibm.com (hvor du også kan få hints til, hvor du skal finde typenummeret) og få fat i en opdatering.

/Rob
Avatar billede frock Nybegynder
26. marts 2000 - 10:59 #5
Den skal have en "IBM Hard Drive Firmware Upgrade"

Så vidt jeg husker, er det en IntelliSafe fejl.
Avatar billede excoder Nybegynder
26. marts 2000 - 22:06 #6
Hobbez >>> Jeg har tidligere på andre "bambus" computere delt HD'en op i drev op til ~8.5 Gb (på en maskine som kunne læse over de ~8.5 Gb) og der har der ikke været nogle problemer med at BIOS ikke kunne se alle drevene, selv om det var en gammel BIOS. Men det er måske bare IBM computere i en nøddeskal...
Avatar billede hobbez Nybegynder
26. marts 2000 - 22:24 #7
excoder >>> Mit point er bare, at hvis din BIOS ikke kan håndtere så stor en harddisk, så kan du dele den op i lige så mange små enheder som du har lyst til, din PC vil ikke kunne håndtere harddisken.

Hent nu bare den opdatering til din BIOS :o)
Avatar billede ptj Nybegynder
04. april 2000 - 20:56 #8
Prøv at kigge på denne side:http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/COBN-3G2CRS.html?up=%25%25q7X9J7ZCXQ71A3hGTvB&ut=loginCount%3D32%26productCount%3D1%26lastLoginDate%3D2000-03-29-11.23.24.762761%26type1%3D%26userID%3D%26greeting%3DWelcome%2Bback%252C%2BMr.%2BJoergensen%26brand%3DIBM%2BThinkPad%26family%3DThinkPad%2B360%26model1%3D&selectarea=SUPPORT&brand=IBM+Aptiva
JHvis ikke du bliver lukket ind, så er her et uddrag.POST Error History

The computer automatically keeps a history of the last three Power On Self Test (POST) errors.
You can access the POST Error History by pressing F9 while the POST Configuration icon appears.

The POST Error History shows the last three error codes in a list, with the most recent error code added to the bottom of the list, as shown in Figure 1-2.

Du kan på IBM´s hjemmeside tilmelde dig gratis, og her kan du finde alt om din maskine.