Avatar billede mpej Nybegynder
15. november 2001 - 14:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

reflektere lys

Jeg vil gerne lave en diskokugle!
Jeg vil meget gerne have en effekt, hvor lyset fra de spotslights der lyser kuglen op, bliver reflekteret på væggene ved siden af lyskuglen, og således at jeg også kan bruge en volumetric light effect så kuglen virkelig lyser op!

Hvordan kan jeg det i 3DSMAX4?
Avatar billede dragen Nybegynder
15. november 2001 - 14:29 #1
Først skal kuglen have knapt så mange polygoner - så bliver den spejlkugle-agtig.
Så skal du vælge material til reflect/refract og derfra indstille hvordan præcist du vil have refrelktionen... Skulle faktisk også være omtalt i tutorial....
Avatar billede mpej Nybegynder
15. november 2001 - 14:35 #2
Så langt er jeg kommet, men hvordan får jeg lyset til at reflektere væk fra kuglen. Således at der kommer prikker på væggene bag kuglen?  (spotlightsenes reflektioner)
Avatar billede mismis Nybegynder
16. november 2001 - 12:09 #3
lys kan ikke reflektere sig selv videre på den måde med mindre man har radiosity i sin renderengine hvilket max ikke har som default.

radiosity kan dog fåes i andre renderengines til max så som Brazill , final render og mental ray.
men har du ikke dem må du igang med at fake det for du kan ikke lave det rigtig ellers.

MVH

MIS
Avatar billede mpej Nybegynder
16. november 2001 - 12:47 #4
ok! Det bliver sgu\' en ordenlig omgang at fake det hele, men tak for hjælpen! hvis du smider et svar ind, MIS, så får du pointene - hvis ikke en anden kan hjælpe yderligere, naturligvis!
Avatar billede mismis Nybegynder
16. november 2001 - 13:03 #5
hvad med at lave spegl kuglen og så alle de flader der skulle være spegl smider du væk eller gør gennemsigtige

smider et par lamper ind i der lyser i alle retninger.

så og så stadig en lampe ind på kuglen
så vil det kuglen jo kaste lys ud gennem alle hullerne og rundt i rummet og så kan du også lægge volumetric lys på den eller de lamper inden i kuglen så du får ligesom om der er røg i lokalet så du kan se de lys stråler der køre ud.

så rotere du bare kuglen og lyste flyver rundt i rummet :)

Held og lykke

Avatar billede mpej Nybegynder
16. november 2001 - 13:48 #6
Det kunne faktisk nok godt lade sig gøre!!! Det var en ret god idé. Jeg leger lidt med det og ser hvad der sker!