Avatar billede pnr Nybegynder
12. november 2001 - 20:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Smartmedia kort der ikke virker!!

Jeg har taget en del billeder på et smartmedia kort, men da jeg skulle ligge dem ind på computeren var der åbenbart blevet lavet rod i kortet, jeg kan godt se alle de filer der ligger på kortet men når jeg åbner dem siger den forkert format! Er der nogle der har en ide til at rede de billeder??
Avatar billede astalavista Nybegynder
12. november 2001 - 20:36 #1
1. prøv at tage en kopi af alle billederne, og lige dem i en ny mappe.

bruger du windows?
Avatar billede astalavista Nybegynder
12. november 2001 - 20:45 #2
brug \"winfile\" hvis du kører windows til at se om filerne har det rigtige \"efternavn\"

Winfile kan d finde ved bare at søge på det på computeren.

Det mest almindelige er at de hedder \"jpg\" til efter navn, men det kunne jo også være at du har lagt dem i et andet format, eksempelvis \"tiff\"

Avatar billede pnr Nybegynder
12. november 2001 - 20:46 #3
jeg har prøvet at ligge dem over på min harddisk, men når keg klikker på billedet starter den min billedefremviser og skriver \"typen kan ikke bestemmes\"
Avatar billede pnr Nybegynder
12. november 2001 - 20:47 #4
det er en jpg fil, og den hedder også .jpg
Avatar billede astalavista Nybegynder
12. november 2001 - 20:47 #5
oki prøv lige winfile engang og se, hvad den hedder til \"efternavn\".
Avatar billede astalavista Nybegynder
12. november 2001 - 20:52 #6
jeg er lige gådet istå.... af muligheder beklager.
Avatar billede pnr Nybegynder
12. november 2001 - 21:07 #7
Jeg kunne måske forstille mig at der er noget galt i fat tabellen, men jeg mangler et program der kan checke fat tabellen
Avatar billede Beach Mester
12. november 2001 - 22:17 #8
Hvis du har kopieret filerne over på harddisken, men ikke kan åbne dem i nogle programmer så lugter det af at kameraet her skrevet noget forkert på kortet!
Hvad er det for et kamera du har taget billederne med, og hvordan overføre du billederne til harddsiken (USB/FPA/Seriel/paralel... mm).
Hvis du har lyst må du godt sende mig et af billederne til beach@pc.dk så skal jeg se om det er muligt at åbne dem med nogle af de programmer jeg selv har liggende i maskinen.
Hvilket program bruger du selv til at se billederne?

//Beach
Avatar billede pnr Nybegynder
12. november 2001 - 22:27 #9
jeg har normalt ikke problemmer med at se billederne. men lige den her gang er der gået noget galt, jeg har set dem på kamaraet, så køre jeg hjem og vil ligge dem over på computeren, men da jeg prøver at åbne et billede skriver Microsoft photo editor \"typen kan ikke bestemmes\". hvis jeg så prøver i Photoshop siger den også at den ikke kender det jpg format. Sidder jeg kortet tilbage i kamaraet kan den heller ikke vise billederne. altså er der tale om en data fejl på mit smartmedia kort (Eks. fat-tabellen).
Avatar billede Beach Mester
12. november 2001 - 22:57 #10
Prøv at rense de kontaktflader der er på kortet. Hvis der er en smugle dårlig kontakt så kan det gøre at der går ged i den.
Hvis du ikke har noget multi fint sandpapir så prøv at slibe ledt på det med f.eks. skurepulver eller anden form for tør slibning. Den har jeg selv prøvet et par gange med held.

Hvis dette ikke virker er jeg bange for at du bliver nød til at formatere kortet og tage nogle nye billeder.

Har du et andet kort du kan teste med inden du sletter eller har tid til at gå forbi en fotohandler og få renset kortet med den pind de også bruger til at rense batteripoler med vil dette jo være det bedste!

//Beach
Avatar billede pnr Nybegynder
12. november 2001 - 23:09 #11
Det hele virker fint med de andre kort jeg har. jeg har prøvet at tørre kortet af med en tør klud (det er alt hvad jeg har), men det har ikke hjulpet. jeg vil prøve at gå forbi fotohandleren i morgen og høre om han kan trylle lidt. Du får tak for din tid :-)
Avatar billede Beach Mester
12. november 2001 - 23:21 #12
Jeg takker for point:-)
Men han har sikkert som de fleste andre en genial lille sag der består af en masse meget tynde glasfiberpinde. Disse ridser meget meget fint det øverste lag af det kobber der er. Det kan ses at der efter behandlingen bliver meget blankt der hvor der er blevet renset og har som sagt reddet mig et par gange. Hvis det lykkedes og det var det der var problemet så kan man også købe sig til sådan en lille rensepind og du kan se en af de tyber der findes her:....
Snøft, kan ikke lige finde den:-(
Men hør din forhandler om ikke han har et HAMA eller Rudolph Schmidt katalog, der kan du finde den under batterier mm.

//Beach