Avatar billede paulb Nybegynder
10. marts 2000 - 00:43 Der er 7 kommentarer

CDrom drev i 486/33 maskine

jeg har forgæves forsøgt at installere et CDrom drev i denne maskine. Den har en Cirrus Logic bios V.1.02.00 der tilsyneladende ikke understøtter
CDrom drev. Der er een indstilling, der ikke er forudindstillet til HD, men når jeg forsøger med denne får jeg at vide at jeg først skal køre USERHDD Utility. Hvad er det ?? , Såvidt jeg kan se findes det ikke i DOS 5.0 eller
WIN 3.1, som maskinen kører på.
Er det overhovedet muligt at installere CDrom drev på denne "oldsag" ??
Avatar billede svindler Nybegynder
10. marts 2000 - 15:54 #1
Du er klar over, at du skal have en dos-driver indlæst for at se drevet i win3.1, ikke sandt?
Avatar billede buymac Nybegynder
10. marts 2000 - 16:39 #2
Jeg ved ikke om det er dette svar du søger men; du skal indlæse en device driver i config.sys device=c:\cd\driver.sys /d:cd01

(stien afhænger selvfølgelig af hvor du har din device driver og hvad den hedder)

og i autoexec.bat skal du skrive:
mscdex /d:cd01

hvis drevet virker i dos virker det også i windows 3.11
Avatar billede paulb Nybegynder
10. marts 2000 - 21:22 #3
Sorry, min fejl at jeg ikke skrev det. Driver er installeret og dos forsøger at indlæse den, men da den ikke kan se drevet, stoppes indlæsningen.
mvh paulb
Avatar billede kone Nybegynder
14. marts 2000 - 00:53 #4
for hurtigt drev til den men du kan jo prøve om du kan finde håndsvinget til den
Avatar billede ptj Nybegynder
21. marts 2000 - 17:15 #5
Sådan en arkæologisk gufsag, er måske kun udstyret med et kontrollerkort, som max understøtter et IDE-drev. Chek det først, så har du måske svaret der.
Dernæst: undersøg om der er en speciel driverversion til Win3.x

Kontroller også om dine jumpere er sat rigtigt.
Avatar billede paulb Nybegynder
27. marts 2000 - 23:05 #6
ptj
tak for dit svar. jeg har ingen dokumentation til oldsagen, og kan derfor ikke
se noget om kontrollerkort eller jumpere.
der er brugt en driver jeg tidligere har brugt med Win3.1
Avatar billede ptj Nybegynder
28. marts 2000 - 11:16 #7
paulb
Hvilket drev er der tale om, er det et nyt eller et gammelt drev.

Hvis du har installationsfilerne til dit cd-romdrev, kan du jo prøve at sætte drevet på i stedet for din harddisk, husk at jumpe det korrekt, dernæst har du en startdiskette parat, der er lavet så den smider drevet i luften, så vil du få at se om maskinen kan se drevet.

Hvis du er i tvivl om hvordan du skal gøre, så send mig en mail, med drevets oplysninger, så skal jeg lave dig en startdiskette, der kan klare det.

ptj@vordingbg-gym.dk

Ptj.