Avatar billede alivedk Nybegynder
04. november 2001 - 13:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

3dmax transparency

Hvor laver jeg i 3dmax r3.. så et object ex. er 75% transparent.. ? .

Jeg prøver at lave noget kaos/ild/eksplosions værk. ala. dfekt. og cubadust.. og vil lave det via.. forskellige objects/transparente.. mesh bomb.. og en masse lys...

Forslag?(skal være til r3.. den eneste jeg har licens til)!
Avatar billede zerohero Nybegynder
04. november 2001 - 14:32 #1
Du kan gøre det på 2 måder:

1. åben material editor. Drag\'n\'drop en material på dit mesh (3d objekt) og ændre opasity værdien... problemt ved denne metode er at det kun er materialen der bliver tranparent - ikke selve dit mesh.

2. åbn TrackView og find dit mesh. Hvis du ændre visibility værdien (ikonet med et øje) bliver dit mesh (og dermed din material) transparent....

ZeroHero
Avatar billede alivedk Nybegynder
04. november 2001 - 14:53 #2
OK zerohero.. lige en ting mere.. så er pointene dine.. Jeg åbner min material editor.. trykker på \"get material\".. vælger maps i den nye boks.. så \"bitmap\".. finder et billede.. og trykker ok! Nu kommer billedet ved siden af de andre forskellige farvede kugler som jeg kan trække over på mine objecter og derved ændre farve. MEN jeg kjan ikke trække det bitmap som jeg lige har hentet over.. Hvorfor ikke?

(newbie 3dmax\'r... R3)
Avatar billede zerohero Nybegynder
04. november 2001 - 15:18 #3
Prøv dette i stedet....

1. Åben Material Editor under Maps (2. nederst rollout) vælger du diffuse color.

2. En Material browser åbnes. Dobbelt klik på Bitmap, og vælg et billed fra din harddisk.

3 Du vil nu se at dit valgte billede som en kugle.
  Nu kan du trække dit material over på dit mesh.
Avatar billede zerohero Nybegynder
04. november 2001 - 15:29 #4
Angående dit spørsmål, hvorfor ikke kunne trække dit material over på et objekt, når man bruger \"get material\". Prøv at åben din \"Environment Dialog\" og trække materialet over på Environment Map (knappen) - vælg instance når du bliver spurgt... og dernæst rendere din scene (tryk F9 for quick render)... he he... se nu er din material blevet et baggrunds billed.
Grunden til dette er at du kan lave fede materialer via Material Editor og lægge dem ind som fede baggrunde... Prøv eventuelt at se under 3D Studio Max\'es hjælpe-fil. Der kan du finde en tutorial der fortæller meget mere om det...