Avatar billede morgel Nybegynder
27. oktober 2001 - 03:16 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

software Vs OS systemarkiv???

Åh Gud !!! - pludseligt dukker denne denne besked op på skærmen: (klik)

http://www.exclusivehorsepower.com/eksperten/aaaarrrrrrggg.gif

- beskeden/advarslen/ubehageligheden dukker op når jeg åbner forskellige programmer, - i det viste tilfælde et program til mit ny indkøbte webcam, - men også flere andre programmer, - blandt andet Final Cut.

Jeg har den nyeste opdateret software, så det KAN ikke være det der er problemet, - måske ligger hunden begravet i systemarkivet eller i udvidelsesmappen... - ØV ! - HJÆÆÆLP, - jeg aner ikke mine levende råd !!!

Med venlig hilsen

Mikkel
Avatar billede egonspock Seniormester
27. oktober 2001 - 03:42 #1
Det drejer sig klart om et program der hedder Quickpict, og hvis jeg var dig ville jeg gennemsøge harddisken og fjerne alle forekomster af det. Dernæst bør du installere Quicktime igen og acceptere at det er det program der behandler alle multimediefiler (vistnok noget man bliver spurgt om). Hvis du har behov for at kunne vise billeder hurtigt, findes der mange forskellige, herunder Graphicconverter og JPEGView  og Quicknailer, der alle kan køre på din Mac.
Jeg vil gætte på at det måske er installationsprogrammet til eteller andet - det kunne være dit webcam, der også installerer dette meget gamle program, som stammer i hvert fald tilbage før Mac OS 8.1, men det er ganske overflødigt, så brug Sherlock, find ud af hvor det eller de ligger henne og smid dem så i skraldespanden og tøm den. Så er dit problem løst!
Avatar billede morgel Nybegynder
27. oktober 2001 - 04:32 #2
hrrrmmm... - det er ikke kun quickpict programmet den er gal med det er også bla final cut pro der får samme meddelelse, - og nu har jeg opdaget problemets rod, - alle mine udvidelser er slået fra, - og når jeg forsøger at slå dem til og genstarte, så dukker instillings-assistenten op for at registrere mig hos apple, - det gør jeg så og skrivebordet dukker op, -MEN !!! - udvidelserne er IKKE slået til som jeg ellers satte dem før genstart...

- hvad er nu den af ??? - hvorfor kan jeg ikke slå mine udvidelser til ???
Avatar billede zed_one Praktikant
27. oktober 2001 - 07:22 #3
hihi..mac kan tit være underlig ved problemløsninger :) ..prøv at *zappe* maskinen
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. oktober 2001 - 07:26 #4
Hej morgel.

Dit webkamera-software indeholder \"noget\" der hedder QUICKpict.

Denne softwareversion er for gammel til dit OS.

Du skal blot opdatere softwaren evt via producentens website.

Glem alt om at opdatere QuickTime. Det har intet med den at gøre.

Hvis der ikke findes en opdatering, kan du tildele Final Cut + webkamera-software noget mere hukommelse. Det hjælper nogle gange.

Sæt hukkomelsen op:
Find programikonet.
klik en gang (marker) og tryk \"Æble\" + \"i\"
Vælg: \"Hukommelse\"
Den nederste mulighed er den du skal ændre på. Start med nuværende tal X 1.5

Luk \"info\" og kør programmerne igen.

hilsen: http://www.aeblenet.dk
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. oktober 2001 - 07:28 #5
Den der med udvidelserne er et helt andet og nyt spørgsmål ! ! !
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. oktober 2001 - 07:30 #6
Dine udvidelser kan ALLE sammen slåes til igen med \"kontrolpanelet\": \"Udvidelseskontrol\"

-her kan du også direkte i kontrolpanelet trykke på \"Genstart\"
Avatar billede aeblenet Nybegynder
27. oktober 2001 - 07:35 #7
Du kunne også prøve med noget helt nyt og andet software til dit webcam.

Prøv at finde et her der passer til dit OS:

http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10005-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=webcam&cn=&ca=10005
Avatar billede morgel Nybegynder
27. oktober 2001 - 14:34 #8
Nå, - så den med udvidelsen er et hel nyt sp, - nixen-bixen, - for det fremgår tydeligt at jeg i mit sp, - omtaler et eventuelt problem med system og udvidelsesmappen, - så det kan vidst ikke komme helt bag på eksperten...
- som sagt så HAR jeg opdateret softwaren til Quickpict,  - og jeg har aldrig nævnt QuickTime som forøvrigt heller ikke giver nogle problemer.

Men altså, - hunden ligger som sagt nok begravet i udvidelsesmappen, - se her:

http://exclusivehorsepower.com/eksperten/sys.jpg

Der er 2 af flere af mapperne og halvdelen af dem, - er slået fra. - og tro mig når jeg (igen) siger at det ikke kan lade sig gøre at slå dem til i udvidelseskontrollen, - eller rettere, - det kan lade sig gøre at slå dem til, - men når jeg genstarter, så er de slået fra igen, - og jeg har forsøgt at oprette nye sæt og så videre men lige lidt hjælper det.

Jeg er glad for jeres svar, - de har bare ikke hjulpet noget, - og så kan det undre mig at aeblenet trods sit sikkert velvalgte nick, prøver at begrænse det oprindelige sp til et meget svævert område, - jeg har et problem som jeg vil ha\' løst, - og ingen INGEN får mig til at oprette et nyt sp, hver gang der kommer en ny vinkel på problemet, - så kan jeg sgu\'da ikke lave endet end at oprette nye spørgsmål, - vel...

Mvh

Mikkel

Avatar billede egonspock Seniormester
27. oktober 2001 - 23:59 #9
Hej Mikkel,
Der er ikke behov for et nyt spørgsmål. Det er til gengæld korrekt at du har to sæt mapper i din systemfolder, et sæt til filer der er slået til og et sæt til dem der er slået fra. Nemmere kan det vist ikke gøres.
Hvis du virkelig ikke kan slå udvidelser til vha. udvidelseskontrollen kan du blot gøre som vi gjorde i gamle dage: glytte filerne fra (slået fra)-mapperne til de rigtige mapper.

Men tilbage til dit spørgsmål. Grunden til at jeg anbefalede en geninstallation af Quicktime var at det lyder som om at programmet quickpict har overtaget nogle af funktionerne fra quicktime. Du kan kontrollere det ved at gå i dit internet-kontrolpanel og se under avancerede indstillinger og der under hjælpeprogrammer. Jeg tror f. eks. at der er en indstilling der siger at når der skal åbnes en arbitrær .jpg-fil, så skal quickpict bruges, og da programmet er for gammelt til at virke under OS9.x får du selvfølgelig fejl. Men det er selvfølgelig et gæt.

Da jeg ikke har hørt om programmet før, og da det ikke findes hos versiontracker, vil jeg tro at udviklingen er ophørt for så mange år siden at det ikke findes i en version du kan bruge, men indtil du fjerner programmet fra din harddisk, vil du blive ved med at få de mystiske fejlmeddelelser.

Jeg tror i øvrigt nok at dine udvidelser fungerer efter hensigten, og at det ikke umiddelbart er der, at der er noget galt.

En genopbygning af skrivebordet skader i øvrigt heller aldrig!

mvh.

Egon Spock
Avatar billede morgel Nybegynder
28. oktober 2001 - 21:43 #10
Hmmm... - softwaren er hentet på Logitechs egen side og nu ser jeg efter nærmere gennemlæsning at den fungere med OS 8 \"or later\" - skal det virkelig sige at jeg ikke kan bruge webcam\'et på OS 9, - jeg har skrevet til logitech og venter på svar... - indtil da venter jeg på flere svar !

Mvh Mikkel
Avatar billede egonspock Seniormester
28. oktober 2001 - 22:02 #11
kan du identificere om dit Quickpict blev installeret sammen med Logitechs ting, eller om det er kommet fra en anden kilde?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
29. oktober 2001 - 00:50 #12
Hvis du åbner installations-CD, starter installeringen og finder den knap, under processen, der hedder \"Speciel\" -så vil du få en fin liste over de elementer, der blivre installeret til dit webcam.

Prøv som sagt at finde noget \"andet\" software, der er kompatibelt med OS9 - istedet for Logitechs eget. Der er mange af dem i mit sidste svar.

Du behøver vel bare et plug in til Final Cut og din browser.

Dine fejl med Quicpict ligger IKKE begravet i \"Systemmappen\" eller noget andet sted.
-men så vidt jeg kan se på det sidte billede du har lagt ud, trænger dit skrivebord til en genopbygning. Man kan nemlig ikke se de rigtige ikoner på mapper og filer.

Genopbyg skrivebord:
Genstart. Hold \"Alt\" + \"Æble\" nede indtil maskinen spørger dig om du vil genopbygge skrivebordet. Klik i \"JA\". Maskinen spørger dig først, når den er helt færdig med at starte op og hvis du slipper knapperne for tidligt - spørger den dig ikke!

Jeg kan til enhver tid varmt anbefale dig at købe \"Norton Utilities\" til OS9, den redder mange af \"de-der\" småfejl, som du åbenbart ikke helt selv har styr på oprindelsen af.

Konklu: Afinstaller din Logotech software og vent på OS9-kompatibel version eller hent en af de andre programmer/Plug-Ins.
Genopbyg skrivebord.
Slå de udvidelser til, du absolut ikke kan undvære, ved at tage dem fra \"Udvidelser (slået fra)\" og placere dem i \"Udvidelser\"
Genstart.

Nu kører din maskine igen, medmindre dine udvidelser er helt i uorden.

hilsen: http://www.aeblenet.dk
Avatar billede tokere Nybegynder
18. december 2001 - 22:07 #13
Det med at udvidelsesindstillingerne ikke kan ændres lyder mærkeligt. Kan du evt. prøve at holde mellemrumstasten, når maskinen starter op - så åbnes udvidelseskontrolpanelet. Prøv at ændre dem igen og se, hvad der sker.

Ellers skulle egonspocks løsning være sagen.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
19. december 2001 - 05:25 #14
Husk at afslutte dit spørgsmål ! ! !
Avatar billede mdk-2000 Nybegynder
18. marts 2002 - 09:59 #15
du er et svin!!!
Avatar billede morgel Nybegynder
19. januar 2003 - 23:52 #16
- jeg er da i hvert tilfælde blevet svinet til...