Avatar billede dns Nybegynder
26. oktober 2001 - 15:55 Der er 6 kommentarer

DNS opsætning til zoneserver HJÆLP

Er der en der kan fortælle mig hvordan man opsætter en zone server titel som der kan søges på ?

Har zone server adresse og ip adresse men jeg laver fejl i min opsætning Mit navn er (www.mitnavn.dk) som skal kunne findes som zone server det er ikke ns.et eller andet. men overstående.

betyder det noget hvad min server hedder ?

Hvad skal jeg husk i forward og i hvilken rækkefølge
jeg er lidt på spanden. Kan godt fonge den via DK-Hostmaster men ikke med det helt rigtige Navn og det brokker de sig over.
win server 2000

Avatar billede dfens Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:22 #1
Er det en webserver eller en internet-dns-server som fdu forsøger at sætte op?

Når det er Dk-hostmaster der brokker sig er det højest sandsynligt en internet-dns-server.
Det er ligegyldigt hvad din server, men ip-adressen skal være den rigtige.

Der skal 2 linie / entries til for at etablere en
nameserver/dns-server i et domain.

Først opretter du en a-record på den maskine der kører dns-server servicen.

eks. hvis dit domæne hedder mitdomaene.dk

129.144.149.133  A-Record    MITSERVERNAVN
og der efter opretter du en ns-record / angiver ns-server til mitservernavn.mitdomaene.dk
mitservernavn.mitdomaene.dk NS-record mitdomaene.dk

Det er nemmere at forklarer dig hvad du gør galt hvis du skriver hvad dit domæne hedder og hvilket operativ system og dns-server du kører.
Avatar billede dns Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:40 #2
Køre win server 2000

zone navn er er også et domaine navn www.atsejle.dk ip adresse 80.62.105.100

Backup server www.atsejle2.dk 80.62.105.103

Dette er mine zone navne.

Håber dette er nok til at du kan hjælpe mig ;-)
Avatar billede dfens Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:53 #3
Det forstår jeg ikke. atsejle.dk er fuldt funktionsdygtigt og er sat rigtigt op. ingen grund til at dk-hostmaster skulle brokke sig.
DNS-server står hos enavn.dk

For at lave ovenstående trick skal du lave 2 zoner på din win2000 dns-server.

atsejle.dk
navn:            Type Record:    IP:
hovedserver      A                80.62.105.100
www              CNAME            hovedserver.atsejle.dk

atsejle2.dk
navn:            Type Record:    IP:
serverbackup      A                80.62.105.103
www              CNAME            serverbackup.atsejle2.dk

Sådan laver du NS-records:
Vælg egenskaber på begge zoner og angiv primær dns-server til at være www.atsejle.dk
angiv også ip-adresserne på begge server

du kan evt. sende zonefilerne til mig på d-f@mailme.dk så skal jeg kigge på dit upset, men der ser ikke ud til at være noget i vejen med atsejle.dk
zone-filerne ligger i c:\\winnt\\system32\\dns (mener jeg) og udgør ikke nogen sikkerhedsbrist at andre ser dem.
hedder noget lignende atsejle.dk.dns
Avatar billede dns Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:18 #4
Har du et tlf. nr jeg må ringe på ?

du kan maile det til mig på privat@bee-breeding.com
Avatar billede blmmer Nybegynder
11. november 2001 - 13:50 #5
hej har du fået løst dit problem ?. Ellers har jeg her en kopi af den dns jeg ligger og roder rundt med, der er ikke fejl på fra dk. den er til en windows 2000 server. Du kan hente den frem når du har oprettet en ny Zone, det vil sige gemt den. Så søg på *.dns så editere du den via notepad og gemmer den. Der efter reloader du zonen så den bliver hentet ind i dns serveren
filen ser lidt ud som denne så er det bare at ændre ip og navne
vi har et internt net og 6 eksterne ip´er og som du kan se så bruger vi de eksterne det skal du også. skriv de eksterne ip adresser for anonymitet

;
;  Database file techcom.dk.dns for techcom.dk zone.
;      Zone version:  1
;

@                      IN  SOA nsa.techcom.dk.  admin.nsa.techcom.dk. (
                            1            ; serial number
                            900          ; refresh
                            600          ; retry
                            86400        ; expire
                            3600      ) ; minimum TTL

;
;  Zone NS records
;

@                      NS    nsa.techcom.dk.
@                      NS    nsb.techcom.dk.

;
;  Zone records
;

@                      A    195.249.217.212
@                      MX    10    techcom.dk.
mail                    A    195.249.217.212
nsa                    A    195.249.217.212
nsb                    A    195.249.217.213
www                    A    195.249.217.212
Avatar billede blmmer Nybegynder
15. januar 2002 - 13:25 #6
har du fået løst dit problem ?