Avatar billede letis Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvor er cd-rom drev og brænder?

Jeg har installeret en creative cd-brænder. Min gamle cd-rom er master og brænderen er slave. Men efter installering kan jeg ikke se nogen af drevene i stifinderen. Og desuden kan jeg ikke installere windows igen da originalen har jeg kun på cd-rom. Søger jeg efter ny hardware under kontrolpanelet får jeg to fejlmeddelser \"secondary ide-controler(dual info)\" og \"Eksisterende Ndis2 driver\". Disse to fejl kan jeg ikke rette med at gå videre da de gerne vil have windows installation. Skal jeg reinstallere windows igen? og hvordan når cd-rom ikke virker? og hvorfor kan jeg ikke se og bruge mine drev?
Avatar billede stig3 Mester
20. oktober 2001 - 13:07 #1
Hvad siger den hvis du går ind i biosen ?

Er de registreret der ?
Avatar billede jgk Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:13 #2
Du må IKKE sætte disse på samme IDE controller...
Avatar billede letis Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:20 #3
jeg kan ikke komme ind i bios?
F1, Del eller shift - den rulle bare videre og starter windows.

Ikke forstået med IDE controller. Jeg har fulgt anvisningen og de to cd-rom skal med samme bus ned til sekundær IDE?
Avatar billede slinky Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:32 #4
sæt din brænder som master og din harddisk som slave på set samme kabel, og cd-rom som master på det andet kabel!!
Avatar billede slinky Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:32 #5
set=det:)
Avatar billede letis Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:40 #6
Hvad skulle det ændre? Installationsvejledningen siger netop at de to cd-rom og cd-rw skal bare være slave og master. Og ligemeget hvordan jeg sætter dem kan jeg stadig ikke se dem på stifinderen
Avatar billede makse Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:41 #7
Ser bios begge drev, når du starter op?
Avatar billede letis Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:43 #8
hvordan skal jeg kontrollere om bios kan se begge drev? og hvordan kommer jeg ind i bios og ser det?
Avatar billede stig3 Mester
20. oktober 2001 - 13:45 #9
Prøv at tryk på delete, F1 eller F10 under opstarten.
Avatar billede makse Nybegynder
20. oktober 2001 - 13:47 #10
Du skal bare se efter, om bios\'en finder de to drev, når du booter.
F.eks. kunne der stå Primary: Model CD-Rom og Secondary: Creative CD-Rom osv.
Avatar billede letis Nybegynder
20. oktober 2001 - 14:10 #11
Jeg har været inde i bios på F10 - tak. Der står jo ikke umiddelbart ikke noget om drev eller hvad? Og når den laver opstart stod der faktisk HD og 2* cd-rom så den må jo på en eller anden måde vide den findes??? og reinstallering af Win kan jeg jo bare ikke da det ligger på cd-rom.
Avatar billede vaase Nybegynder
20. oktober 2001 - 14:16 #12
Har du checket om alt er ok inde i maskinen og at du ikke har lavet en fejl fejlmeddelsen tyder på en fejl på ide controller 2 (secondary) eksempelvis at de begge er slave eller master. Hvis du vil være sikker på at det går godt med brændingen sæt da brænderen som master og alm. cd-rom som slave. Eksisterende Ndis2 driver tror jeg har noget med netværk at gøre.
Avatar billede letis Nybegynder
20. oktober 2001 - 14:18 #13
jeg prøver at sætte brænder som slave og cd-rom som master. Og ja jeg har kontrolleret de forbistrede ledninger 30 gange.
Avatar billede vaase Nybegynder
20. oktober 2001 - 14:20 #14
Hvis du vil installere windows igen og kører win98 er jeg ret sikker på at der er en mappe på HD som indeholder cab filerne til windows.
Avatar billede vaase Nybegynder
20. oktober 2001 - 14:23 #15
Hvilke ledninger det er jumperne der bestemmer om en enhed er master eller slave
Avatar billede letis Nybegynder
21. oktober 2001 - 00:11 #16
Hurrah - tak til vaase. Brænder = master og cd-rom = slave. alt er ok.
Avatar billede vaase Nybegynder
21. oktober 2001 - 08:58 #17
Takker :)