Avatar billede dakinenexus Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

MS SQL kontra Oracle. (Overvejelser/ erfaringer).

Hej med jer.

Jeg arbejder i dag med Oracle8 databaser men overvejer for tiden mulighederne for andre løsninger, så derfor dette spørgsmål.
Hænger MS SQL ordentlig sammen? Jeg mener både admin siden og driftsikkerheden. Jooo det er nok et stort spørgsmål, men et par linier ville kunne give mig et hint.

Jeg har dertil en del Oracle PL/SQL kode i form af packages, procedures og funktioner. Hvad med dem? Kan de nemt tilpasses fra Oracle til MS SQL-
Nogle erfaringer på den front?
Avatar billede tmceu Praktikant
19. oktober 2001 - 13:53 #1
Ja, ja, ja og et tøvende jaaah :-)

SQL Server hænger ordentlig sammen, også når det gælder admin og sikkerhed. Som med alle andre MS produkter, forudsætter det dog at du kører i et Microsoft domineret miljø. Det betyder eks. at hvis du i dag afvikler din Oracle på Netware servere, og vil beholde disse, bør du ikke engang overveje at skifte til SQL Server. Kører du derimod i et NT og/eller W2K miljø, vil det være oplagt at skifte.

Og så er der lige den med konvertering af din PL/SQL kode; du skal forvente at lave \"nogle\" til \"en del\" tilretninger af koden, afhængig af hvor avanceret den er. Alle databaseleverandører tager selvfølgelig udgangspunkt i standard SQL, men de har deres egne forbedringer/udvidelser/tilretninger, som kan/vil kræve en tilretning og i nogle tilfælde måske en reel omskrivning af koden.

Som jeg ser det, kommer SQL Server tættere på Oracle på alle områder med hver release, men Oracle er stadig dem der sætter dagsordenen, specielt omkring funktionalitet. Omkring performance findes der med SQL Server 2000 for første gang benchmarks, hvor SQL Server performer bedre end Oracle. Men den slags afhænger jo af hvem der bestiller benchmark\'en :-)

Du kan evt. kigge her http://www.tpc.org./tpcc/default.asp
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:26 #2
Hej.

Ja hvis jeg vælger at skifte over bliver det værste sikkert, at få tilpasset al min PL/SQL kode. Det svar havde jeg egentlig også regnet med, men SQL serveren kan trodsalt arbejde med PL/SQL. Blot MS\'s egne udgave.

Angående platform afvikler jeg i dag Oracle på en HP-Unix platform men ved evt. overgang til MS SQL server ville det selvfølgelig blive flyttet til NT/2000. Mit Unix er alligevel på vej ud, men det er en anden sag. :o)

Hvis der skulle være flere der har en mening til dette er de naturligvis velkomne.

Ellers tak tmceu.

Avatar billede tmceu Praktikant
23. oktober 2001 - 12:40 #3
Det var så lidt :-)