Avatar billede pomfrit Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:15 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Oracle hvordan?

Jeg er vandt til at arbejde med SQL-server.
Nu har jeg fået en opgave hvor jeg skal benytte en oracle-db istedet.

Er der nogen væsentlig forskel på arbejde med de to slags databaser.

Altså er det sammen måde jeg opretter SELECT, INSERT, UPDATE - statements?

Virker det på samme måde med ODBC?
Kan jeg bruge det på en win2k-server?
Er der no\'et jeg bør vide inden jeg går igang?
Avatar billede pomfrit Nybegynder
16. oktober 2001 - 11:15 #1
og det skal laves i ASP
Avatar billede teepee Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:33 #2
Det meste SQL er det samme, idet at Oracle for det meste følger ANSI-SQL3 standarden, men f.eks hedder VB\'s \'now()\' i stedet for \'sysdate\'. Især datofelter skal der arbejdes lidt med. Du kan sagtens installere på NT eller 2000 og du kan downloade en komplet version fra technet.oracle.com som kan installere en standard database uden den store viden er krævet. System-DSN kører betydeligt bedre end connection less, så det er nok det letteste. Jeg kan dog anbefale at du får en DBA til at hjælpe med at oprette korrekte tabeller og indexes, idet at Oracle kører hurtigt, når basen er korrekte opbygget, men kan være afsindig langsom hvis der mangler noget.
Avatar billede teepee Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:36 #3
Recordsets med eks. sorteret TOP 10 rækker skal også laves lidt anderledes:

SELECT *
  FROM (SELECT *
          FROM TABEL_A
        WHERE KOLONNE_1 = \'XXX\'
        ORDER BY KOLONNE_4)
  WHERE ROWNUM < 11;
Avatar billede pnielsen Nybegynder
18. oktober 2001 - 13:23 #4
Hej Pomfrit

Det er ikke bare lige til at gå til. Der findes noter omkring forskellen
på de 2 databaser.
Desuden har vi et andetsted en lang diskution omkring for og imod:
http://www.eksperten.dk/spm/41351
Meget sjov tråd ;-)

Der er mange ting at nævne. Teepee har nævnt bare en af dem.
En anden er autonumber i sqlserver. Den funktion har oracle ikke, men
istedet bruger man sequences...

CREATE TABLE register
(
nseq NUMBER PRIMARY KEY,
data DATE NOT NULL,
author VARCHAR2(80) NOT NULL,
subject VARCHAR2(80) NOT NULL
);

CREATE SEQUENCE seq NOCACHE;

CREATE TRIGGER reg_seq BEFORE INSERT ON register FOR EACH ROW
BEGIN
SELECT seq.NEXTVAL INTO :NEW.nseq FROM DUAL;
END;
/

Hver gang man selecter nextval fra sequencen, tæller den automatisk op.

Datatyper er også forskellige!
Den bedste måde at læse sig til forskellen omkring datatyper er, at gå ind på
technet.oracle.com og i download sektionen hente migration toolkit. Med den findes
en god notte omkring forskelle!
Det bedste ville helt sikkert være at hoppe på Oracles hjemmeside og kigge efter et
kursus i SQL for udviklere.
Jeg har selv været på det for år tilbage, og var en kanon indgangsvinkel til at kommer over
på oracle.
Du kan se\'fø\'li også nørde dig frem :) En fremgangsmåde jeg selv ynder :-)
installer manuallen og læs dig til hvordan tingene gøres. Kig i sql*reference.

God fornøjelse. Og velkommen i Oracles vidunderlige verden!

Avatar billede pomfrit Nybegynder
19. oktober 2001 - 15:42 #5
Tak for svarene.
Nu har jeg hentet en version jeg kan sidde og fedte med når jeg får tid.