Avatar billede shine Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:33 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Formatere

HVordan formaterer jeg min computer når jeg bruger windows 2000. Jeg skal have Win 98 installeret igen. Jeg bruger NFTS-filsystem....
Avatar billede tmceu Praktikant
15. oktober 2001 - 11:34 #1
Du skal slette din NTFS partionering med FDISK
Avatar billede tmceu Praktikant
15. oktober 2001 - 11:35 #2
Derefter kan du enten man. oprette en ny normal partition(er) i FDISK eller lade installationen gøre det for dig.
Avatar billede tmceu Praktikant
15. oktober 2001 - 11:36 #3
P.S. Du vil se NTFS partionen i FDISK som en \"non DOS\" partition.
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:39 #4
fdisk kan kun benyttes, hvis det er en version der understøtter NTFS.

Jeg kan maile dig en \"cleaner\" af NTFS partioner.
Du skal indsætte diskette og skrive aefdisk /delall.
Derefter kan du anvende boot disk og benytte fdisk (efter reboot).
Avatar billede freeman Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:39 #5
kort sagt.. Lav en startdiskettet i enten Win98 eller Winme..

kør så fdisk, slet partitionen, og formater dine drev..

Instaler så win98
Avatar billede resten Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:46 #6
Du kan også bare boote på din win 2000 cd eller win 98 du behøves ikke bruge en boot diskette.
Avatar billede spine Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:47 #7
Jeg går ud fra at din konfiguration ligner følgende.
C:\\drev med win98¨
d:\\drev med win2K
evt andre datapool drev.
Hvis dit problem er at 98 er gået i smadder, og skal geninstalleres, kan du jo blot formatere harddisken inde fra win2k ved at højreklikke på den i stifinder...og her skal du blot være opmærksom på at formattere som FAT eller FAT32 da 98 ikke kan ligge på en NTFS partition. !!
Herefter installerer du jo blot 98 fra bunden via opstartsdiskette....din bootmenu forbliver intakt da den ligger i mbr.
god vind
Avatar billede justify Nybegynder
15. oktober 2001 - 11:56 #8
Er med på en lytter.
j.robert>>Hvad er det for et program du snakker om
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:00 #9
Det er en bootdisk jeg bruger på mit eget netværk.

aefdisk:
Det er en form for fdisk, men den kan rense drev for NTFS(hårdt).

Når der skal laves en \"ren\" installation benytter, jeg selv programmet.

På denne disk har jeg samlet forskelleige funktioner, som også kan være til gavn i til andre timg i netværket.
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:02 #10
Forsættelse>>>
Efter aefdisk kan den normale fdsik benyttes.
Avatar billede justify Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:03 #11
Hvor kan man få en kopi ef dette program
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:06 #12
Jeg kan ikke huske det.
- Men jeg kan maile det til dig.
Hvis det har interesse?

Jeg går lige på jagt efter det igen, bare for god ordens skyld.
Avatar billede makse Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:08 #13
Avatar billede justify Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:09 #14
Det har interesse - mail venligst moveit@12move.dk
Avatar billede justify Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:09 #15
Tak makse - hvor ligetil haha
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:16 #16
makse>> Det er ikke den! ;)
Avatar billede makse Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:24 #17
j.robert > Nåå. Det understøtter da /delall switchen, som du omtaler.
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:29 #18
makse>>I NTFS?
Avatar billede tmceu Praktikant
15. oktober 2001 - 12:42 #19
j.robert >> hvad mener du præcist med \"fdisk kan kun benyttes, hvis det er en version der understøtter NTFS\" ???

Jeg har endnu ikke mødt en version af fdisk der ikke kan slette en NTFS pertition. Man ser den som jeg skrev, blot som en \"non DOS\" partition.
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:46 #20
tmceu>> Så må jeg jo have været meget uheldig med mine fdisk programmer.

Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 12:56 #21
tmceu>> Kan du evt. maile mig din fdisk.
Jeg har lige testet med min egen standard fdisk, men den kan ikke slette NTFS partioner!
Avatar billede makse Nybegynder
15. oktober 2001 - 13:47 #22
j.robert > aefdisk understøtter også NTFS.
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 13:58 #23
makse>> OK, Det er den samme.
Kunne bare ikke se det udfra specificationer. :)

tmceu>> Har du en fdisk der understøtter sletning af NTFS partioner.
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:09 #24
Avatar billede j.robert Nybegynder
15. oktober 2001 - 16:55 #25
goulduck>> Tak.
Ergo kan fdisk ikke fjerne en NTFS partition!
Man skal formatere(sletter drev) til FAT først eller benytte aefdisk, og derefter kan fdisk anvendes.
Avatar billede makse Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:00 #26
Det passer ikke. Fdisk kan sagtens fjerne en NTFS partition.
Det har jeg selv gjort masser af gange.
Men sørg for, at bruge den der følger med Windows ME.
Avatar billede goulduck Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:21 #27
fdisk kan unden problemer slette en NTFS parition!
Avatar billede tmceu Praktikant
16. oktober 2001 - 10:14 #28
j.robert >> undskyld det forsinkede svar. Ja jeg har, men jeg distribuerer ikke licens beskyttede programmer.