Avatar billede fimo Seniormester
09. oktober 2001 - 20:49 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Dato felt ?

Jeg er igang med at lære om access 2000 (kender ikke
så meget til det og INTET om programmering sprog)
Mit spørgsmål er at jeg vil lave en database for en uge ad gangen hvor jeg har en tabel med faste data\'er som jeg ikke skal ændre i(men som skal bruges som input til min indtastning i min formular)
og den tabel vil jeg \"kæde\" sammen med en anden tabel som jeg selv vil oprette med data som jeg selv vil skrive for hver dag feks dato\'en.
Hvordan får jeg access til at vise datoen idag ud for hver post i min formular så jeg ikke behøver at indtaste den hvergang jeg skal indtaste data på en linie ?
Er det en muligt at starte med at indtaste dagen idag øverst i en formular og så skriver access selv den dato ud for hver en post i min formular ???
Og dvs at hvis jeg har feks 50 poster mandag så skriver den datoen ud for 50 poster og så tirsdag
der har jeg feks 70 poster, så skriver den datoen ud for 70 poster ??
Det kan godt være at dette her lyder kidt mærkeligt MEN jeg syntes også at access er svær at gå til, så derfor ville jeg være glad for jeres hjælp !
Avatar billede ncbr Nybegynder
09. oktober 2001 - 20:51 #1
sæt standardværdien til date()
Avatar billede ncbr Nybegynder
09. oktober 2001 - 20:54 #2
højreklik på feltet, vælge egenskaber, fanebladet data, og der har du \"standardværdi\"
Avatar billede foldager Novice
09. oktober 2001 - 20:59 #3
Hvis du vil have gemt tidspunktet mere præcist end date, hedder det now()i standartværdi.

Du kan derefter bestemme hvordan tidspunktet vises under FORMAT, f.eks. dd-mm, der vil vise 1. januar som 01-01.

Avatar billede foldager Novice
09. oktober 2001 - 21:05 #4
Du kan også hente datoen fra et felt i formularen, men det er da smartere at den gør det automatisk...med mindre du vil kunne bestemme datoen helt frit?
Avatar billede fimo Seniormester
10. oktober 2001 - 18:24 #5
Tak for jeres svar men jeg kan stadigvæk ikke få det til at virke, undre hvad jeg gør forkert ?

MEN jeg har en tabel(1) hvor jeg har ca 80 poster
med faste data.
Så har jeg oprettet en tabel(2) hvor jeg vil indtaste data via en formular(og som skal bruge data fra tabel 1 i mit formular vindue).
Data fra det indtastet i min formular skal lægges automatisk over i min tabel 1 incl dato for hver dag jeg indtaster i formular vinduet.
Det der sker nu er at jeg kan se alle mine oplysninger fra mine to tabeller i min formular
MEN når jeg indtaster en dato som kommer til at stå ud for hver post i min formular så bliver den dato ikke opdateret i min tabel 1 kun de data jeg indtaster for hver felt.
er jeg helt galt på den ??? :-)
Avatar billede foldager Novice
10. oktober 2001 - 20:53 #6
Næ, det er du sikkert ikke, men jeg forstår vist ikke helt hvor du vil hen. Måske det ville hjælpe hvis du sendte mig din DB?

afoldager@get2net.dk

Avatar billede jens-peter Nybegynder
10. oktober 2001 - 22:14 #7
Det lyder lidt underligt.
Du siger du har en tabel (1) med faste data, men alligevel vil du have datoen gemt i tabel (1)????
Hvad bruger du så tabel (2) til?

For at den indtastede dato bliver opdateret i tabellen, skal et felt på formularen selvfølgelig være bundet til et felt i tabellen. Er problemet, at du viser din dato i et ubundet felt?

Kan du give et eksempel på de data, der er lagret i tabel (1) og (2), for det ville sikkert hjælpe på forståelsen?

mvh/Jens-Peter
Avatar billede fimo Seniormester
11. oktober 2001 - 15:17 #8
Tak ,jeg prøver at sende en kopi af min fil til dig idag !
Avatar billede fimo Seniormester
11. oktober 2001 - 15:19 #9
>jens-peter, vil du også prøve at kigge på min fil
? den der løser mit problem får selvfølgelig point
som tak :-)
Avatar billede ncbr Nybegynder
12. oktober 2001 - 13:13 #10
jeg vil godt kigge på det, hvis du stadig ønker hjælp.
riber@rrk.kollegienet.dk
Avatar billede fimo Seniormester
13. oktober 2001 - 20:29 #11
Tusind tak for jeres gode svar og ideer MEN
jeg har fået svar på mit problem fra \"foldager\"
og sikke et perfekt svar ! TAK !!!!!!!!!!!!!!!
>ncbr - du får lige 20p for dine ideer/mulighed for at sende min fil til dig :-)
Avatar billede foldager Novice
14. oktober 2001 - 20:21 #12
Jeg takker!

Jeg smider en forklaring på svaret senere. Har pt. ikke tid.
Avatar billede foldager Novice
14. oktober 2001 - 21:20 #13
Tabellens datofelt blev sat til standartværdi Date(), hvilket overflødiggjorde datofeltet på formularen.
Der manglede bindinger mellem tabellen og formularen.

Jeg har desuden hjulpet fimo med forslag til forbedring af databasen, og har forsøgt at forklare sagernes rette sammenhæng.