Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. oktober 2001 - 12:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Begynder spørgsmål ...

Hej \"linux-eksperter\",

Jeg skal til at igangn med linux .. Jeg har lige installeret Mandrake v8.0 .. nu skal jeg ha\' det til at virke med et netværk og jeg skal installere staroffice. Hva\' gør jeg ?? Jeg vil gerne give flere point afhængig af hvor gode svarene er ;-)

Håber i kan hjælpe ;-)
Avatar billede bunjiboys Nybegynder
08. oktober 2001 - 12:41 #1
Tjae først og fremmest skal du lige sætte dit netkort op, hvilket du kan gøre enten med programmet netconf eller med kommandoen:
ifconfig eth0 ip_adresse netmask subnet_maske up

eks: ifconfig eth0 192.168.1.3 netmask 255.255.255.0 up

så burde dit netværk gerne virke...Hvis det ikke gør, er det med størst sansynlighed fordi at din Linux ikke har understøttelse af dit netkort. Men idag har de nyeste kerne version understøttelse af stort set alle standard netkort :)

Mht. StarOffice så kan du hente den her : http://www.sun.com/software/star/staroffice/5.2/get/get.html

det kræver dog at du er registreret på deres side, men så vidt jeg husker er det ganske gratis :)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. oktober 2001 - 12:59 #2
prøver lige det der med netværket .. jeg har hentet StarOffice og sidder nu med en so-5_2-ga-bin-linux-en.bin fil på en cd som jeg ikke ved hvad jeg skal gøre med .. Hvad skal jeg gøre ??
Avatar billede bunjiboys Nybegynder
08. oktober 2001 - 13:07 #3
altså bin filer er jo binære filer...så jeg skulle mene du kan eksekvere den som den er...evt. kopiere den ned på harddisken, chmod u+x so-5_2-ga-bin-linux-en.bin og så ./so-5_2-ga-bin-linux-en.bin :)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. oktober 2001 - 13:26 #4
bunjiboys -> det sidste virker .. altså staroffice, tak for hjælpen med det.

Jeg kan ikke få netværket til at virke .. jeg har gjort ovenstående med min egen ip og subnetmask ..

Når jeg så går ind på lan:localhost får jeg at vide at den ikke kan finde localhost ??

Hvad kan jeg gøre ??

Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. oktober 2001 - 14:36 #5
Jeg fik internet til at virke, det kører ellers over netværket så .. men jeg kan ikke se resten af netværket (win2k maskiner) .. og jeg kan heller ikke finde ud af at installere en printer .. Håber du/nogen kan hjælpe :)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. oktober 2001 - 14:36 #6
altså en netværksprinter ..
Avatar billede bunjiboys Nybegynder
08. oktober 2001 - 15:48 #7
hmm

til at browse dit LAN med windows maskiner skal du først og fremmeste bruge understøttelse af smbfs...og hvis du ikke er kommando rytter :), så er programmet gnosamba en god ting...det giver dig et GUI til at mounte samba (windows shares) shares. Men det med printeren har jeg desværre aldrig leget for meget med , så det kan jeg desværre ikke lige hjælpe dig med :)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
08. oktober 2001 - 19:35 #8
Jeg vil godt gi 40 point mere hvis du kan give nogle links til gode linux-sider (især til begyndere) ..
Avatar billede bunjiboys Nybegynder
09. oktober 2001 - 00:37 #9
hmm...pointene er jeg mere eller mindre hamrende lige glad med... :)

Altid dejligt at kunne hjælpe nye folk over til Linux :)...men her kommer lige et par sites som kunne være noget ved at kigge på:

http://www.sslug.dk/linuxbog/ <- dansk bog om stortset alt hvad du har brug for :)

http://freshmeat.net <-- god kilde til software

http://www.sourceforge.net <-- endnu en god kilde til software. SF har mange open source projekter hostet og sammen med freshmeat kan du finde næsten alt hvad du har brug for :)

http://www.kernel.org <-- til download af nye kernel\'s når du kommer så langt :)

det var dem som jeg lige umiddelbart kunne huske, men jeg kan godt lige se om jeg kan komme på et par mere natten over :)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
09. oktober 2001 - 15:23 #10
Tak for hjælpen, håber du smider flere links hvis du kommer i tanke om nogen