Avatar billede l-l-o-uu-p Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:09 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

FAT32 vs NTFS

Er det en fordel at lave filsystemet om fra FAT32 til NTFS i win 2000.?
Hvorfor ?
Hvordan ?
Avatar billede danscape Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:11 #1
Ja... det er der!

Mht. til sikkerhed, er der langt flere mulgiheder med NTFS.. du kan fx vælge hvilke mapper den enkelte bruger må have adgnag til, og hved de bestemt ikke må....

Kasper ;-)

Avatar billede danscape Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:12 #2
...jeg kører selv med NTFS på min Windows 2000 Server, og jeg syntes også at det kører bedre! Men hvad der ellers skulle være udover det med sikkerheden, kan jeg desværre ikke svarer på, men jeg syntes at det er en god ting, hvis man er flere der deler computeren, at man kan vælge hvad de andre må se på computeren.... ;-)

- KAsper!
Avatar billede l-l-o-uu-p Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:15 #3
ER det virkelig alt, så tror jeg sgu\' ikke jeg gider bøvle med det lige nu !
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:21 #4
Hvis du skulle fortryde at du har converteret fra FAT til NTFS så får du et farligt mas med at gå tilbage til FTA32.

Så hvis du ikke skal bruge det til noget seriøst så hold dig til FAT32.

Jeg bruger selv NTFS da der er meget store fordele ved det, det er ikke noget hackere kan lide hvis man blot husker at bruge password til systemet, ydermere kan du spare mange MB ved at komprimere drevene og du får sikre delinger af mapper og drev.
Avatar billede dr.m Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:26 #5
more then that.
Like danscape said, you can allow users or deny users from accessing files and folders. but by having your drive formatted with NTFS you also make it possible to encrypt files and folders using a pretty high encryption key. if you have more then 1 drive and you want to join them to a logical drive so that 3 disks for example become 1 big volume, then you can only do it with NTFS.
what else? RAID! if you want to implement a mirror set for example then you must have dynamic disks and that can only be on an NTFS drive.

Michael
Avatar billede danscape Nybegynder
06. oktober 2001 - 12:43 #6
.....konklusion.... Skal du kører en server, er det en god idé med at kører NTFS, da sikkerheden er langt bedre i dette fil-system!

- Kasper!
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:00 #7
Jeg tror slet ikke at l-l-o-uu-p har brug for NTFS, og som sagt det giver bøvl hvis du vil tilbage til FAT32!
Avatar billede birkis Nybegynder
06. oktober 2001 - 13:50 #8
Hvis du har stor(e) harddisk(er), kan det være smart å vurdere NTFS.  Med FAT øker cluster-størrelsen etter hvor stor harddisken er, og på store harddisker fører dette til at man mister mye plass.  NTFS har ikke dette problemet fordi cluster-størrelsen er 4 KB uansett størrelsen på harddisken.

Du kan sjekke hvor mye plass du mister med FATBuster:
http://www.funet.fi/pub/msdos/Mirrors/CICA-win95/dskutil/fatbuster.zip

Du kan også lese http://www.dinside.no/page/artf/15624.shtml?f=n
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
26. oktober 2001 - 16:29 #9
foredelen ligger i at en fat32 hd er bygget sån at der kan ligge noget med 64 kolonner i hver sektor og en ntfs filsystem kan der ligge 512 kolonner i hver sektor.
jeg ved ikke helt hvor mange der ligger på fat32 men det under 100 kolonner og jeg ved at det 512 på ntfs.
så det er alligevel over 5 gange så meget.
såå ja det køre hurtiger Men det er ikke noget du kan mærke hvis det er et drev der ligger spil på el. film. kun hvis det er en server hvor der sidder mange på. jeg vil anbefale det dit c:
så får du en hurtige udvikling af dine programmer
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 11:32 #10
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes

Avatar billede Tordenfusk Seniormester
06. november 2001 - 16:16 #11
takker for points