Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:30 Der er 98 kommentarer og
2 løsninger

Død PC

Efter jeg er flyttet virker min PC ligepluslig ikke mere..

Da jeg tændte den, kom der intet frem på skærmen og dioderne lyste ikke der var dog gang i blæserne. Da jeg så ville slukke den, kunne jeg ikke, det hjalp heller ikke at trykke på reset knappen, så jeg hev stikket ud af strømforsyningen. Så tænkte jeg at det kunne være fordi et af kortene sad løst og ganske rigtigt sad mit grafikkort løst. Da jeg så ville tænde den igen, var den HELT død. Ikke så meget som EN blæser kørte. Så tænkte jeg at strømforsyningen måske var stået af, så prøvede jeg en anden uden resultat. Så prøvede jeg at pille BIOS batteriet ud, satte det i igen dagen efter, stadig uden resultat. Så prøvede jeg at tage alle stik og kort ud, igen uden resultat. Til sidst prøvede jeg at sætte den gamle strømforsyning(den som sad i da jeg prøvede første gang) tilbage... OGSÅ var resultat ligesom første gang!

Min PC:
Abit BE6-II
PIII 850
512 MB RAM
Geforce2 GTS PRO
Fujitsu 40 GB HDD ATA 100
SB Live! Player 1024
Gammelt 3Com Netkort
Asus CD-ROM 50x
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:35 #1
Puha, den var slem!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:35 #2
Kommer der ingen biplyd+
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:35 #3
Ja!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:36 #4
Nej, der kommer ingen lyde overhoved.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:37 #5
Du skulle vel ikke have en afbryder til 220Volt siddende bag på strømforsyningen? Det kunne jo være at den ikke var tændt, er sket for mig en gang ;o(
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:38 #6
Nej, ingen afbryder. Desværre :-)
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:39 #7
Tror du at mit bundkort eller andet kan være brændt af?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:39 #8
Har du set om der sidder en lille sikring ved strømforsyningen og check om der er 220 Volt på ledningen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:41 #9
Er det en du selv har samlet?

Du skal ikke opgive endnu, et bundkort står ikke af på grund af flytninge!

Vi tager en ting ad gangen!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:41 #10
Der er strøm på ledningen. Sikringen, ja, hvad med den? Den sidder godt fast derinde.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:42 #11
Ja, Jeg har selv samlet den. Den har virket i flere måneder.
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:43 #12
Starter strømforsyningens blæser?
Avatar billede arlu Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:43 #13
Tjek dine kontakter, tænd/sluk og reset.
Da du ikke kunne slukke på knappen ej heller resette, så lyder det som at der ikke er forbindelse.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:44 #14
Arlu -> Mine kontakter virker fint.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:45 #15
Sikringen kan sommetider stå af ved at rykke ledningen ud, det er dog sjældent.

Har du sat den nye strømforsyning i igen, så skulle blæseren gerne virke!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:46 #16
Maske -> Som jeg sagde, \"der var dog gang i blæserne. \" og \"Til sidst prøvede jeg at sætte den gamle strømforsyning(den som sad i da jeg prøvede første gang) tilbage... OGSÅ var resultat ligesom første gang! \"

Dvs. ja, de to gange var der, ellers ikke.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:47 #17
Retaxes -> Har prøvet... :-(
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:47 #18
Se efter om du har metalskruer der holder bundkortet, der kan opstå kortslutninger de steder, skift skruer og afstandstykker ud med nylonstykker!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:49 #19
Retaxes -> Hvor kan man få sådan nogle ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:49 #20
Kører CPU blæseren?
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 16:51 #21
retaxes -> Nej, ingen blæsere kører. Jeg har nogle ikke-metal skiver, kan de bruges?
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:52 #22
Prøv at tage bundkortet helt ud af kabinettet, og start den op på skrivebordet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:52 #23
I en computer forretning, de har som regel sådanne ting liggende, ellers hvis du har noget andet isolerende liggende så prøv det, f.eks. et antistatisk stykke plastik fra pakken hvor bundkortet har ligget i.
Den skal ikke være der permanent, men blot for at se om der kommer gang i computeren!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 16:55 #24
Ja, du kan godt bruge de ringe, men få fat i nylonafstandstykker i dag eller i morgen!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:00 #25
Makse -> Stadig intet tesultat... :-(
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:01 #26
Retaxes -> I de sidste 4-5 år har jeg brugt metalafstandstykker uden problemer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:05 #27
Check lige den ledning (2 tynde ledninger) der starter computeren, den går ned til Power On på bundkortet, de kan være faldet af eller knækket!
Det lyder som om der slet ikke kommer spændinger frem til mobo!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:06 #28
Retaxes -> Ledningen fejler ikke noget. Den tændte jo også sidste gang jeg prøvede...
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:08 #29
Jeg tror da heller ikke at du er nybegynder, men det sker af og til at selvbyggere sætter metalstag i de forkerte steder, og jeg bruger selv metalstag, det gør bundkortet mere stabilt.
Det var din bemærkning om at du pressede grafikkortet på plads der fik mig til at tænke på en kortslutning!
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:08 #30
Hvis den heller ikke virker på \"skrivebordet\" så er dit bundkort højst sandsynligt brændt af.

Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:09 #31
Spørgsmålet er hvordan det kan være stået af!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:10 #32
Når du alligevel har boardet ud, så pil alle ydre enheder ud også PCI kort, men lad en ramstang og grafikkortet sidde og se hvad der sker!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:11 #33
Retaxes -> Ok.

Maske -> Det er godt nok noget l*** hvis det rigtigt. I så fald bliver jeg nødt til at sende det tilbage til Jylland, igen. :-(

Retaxes -> Ja !
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:12 #34
Retaxes -> Det er prøvet... Desværre. :-)
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:15 #35
Hvis du nu kun tilslutter Strømstikket, PC-Speaker, Power-On ledningen og så en køler der tilsluttes bundkortet. (Altså ingen CPU, Ram mm.) Siger den så noget?
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:17 #36
Makse -> Ikke en lyd.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:19 #37
Har du selv flyttet din computer, den har vel ikke været tabt så printet er knækket et eller andet sted?
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:21 #38
Og blæseren kørte heller ikke?
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:21 #39
Ratexes -> Jeg selv stået for flytningen, for at undgå at der skulle ske noget(Pokkers osse, nu kan jeg ikke skylde skylden på andre :-) )
og nej, jeg tabte den ikke.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:22 #40
Makse -> Ikke EN lyd. Heller ikke fra en blæser.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:24 #41
Det lyder jo mærkeligt at bundkortet skulle stå bare fordi man flytter den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:25 #42
rettlese:

Det lyder jo mærkeligt at bundkortet skulle stå AF bare fordi man flytter den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:26 #43
Argh, det dumme tastatur driller ;o)
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:27 #44
Retaxes -> Ja, det synes jeg også!
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:30 #45
Hvis grafikkortet har hængt halvejs ude af sit slot, kan det sagtens lave sådanne unoder. Det er sjældent, men det kan ske.

Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:32 #46
makse, ja, det er næsten også det eneste der kan have drillet!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:32 #47
Makse -> Det sad kun lidt ude. Ca. 2-3 mm.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:33 #48
Det er utroligt at der skal Så lidt til at ødelægge et bundkort.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:36 #49
Sidder der lysdioder på bundkortet og lyser de?
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:37 #50
Retaxes -> Ingen dioder på bundkortet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:44 #51
Nå, ja jeg kunne også spørge om lyset foran, altså om powerknap lyser, lyset i floppyen og lyset på Harddisken.
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:44 #52
Ja, nogle gang skal der ikke meget til. Man kan så håbe, at der ikke er andre ting der er gået i stykker.

Hvis du har mulighed for det, så få afprøvet resten af dit udstyr, i en anden PC.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:47 #53
makse> hvordan kan man starte PSU når mobo er taget fra, så kun HDD og floppy samt CD drev er tilsluttet?

Så kunne man jo finde ud af om PSU er ok!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:49 #54
Retaxes -> Intet lys overhoved.

Makse -> Det har du ret i.

Mit bundkort blev byttet for relativ kort tid siden(Lige inden garantien udløb), tror I jeg kan for det byttet igen? eller måske Pengene tilbage (P/S-2 portene duer heller ikke )?
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:50 #55
Retaxes -> Jeg har jo prøvet med en anden, og desuden virkede den også sidste gang. :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:52 #56
Jegt synes du skal satse på at boardet ikke har været iorden siden du fik det byttet (PS/2 portene), alternativet er at du skal ud og købe et nyt.

Vi har slet ikke fået at vide hvad dit mobo hedder!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:53 #57
Retaxes! Altså nu må du vist lige til at åbne øjene lidt. Det står jo øverst. ;-)
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 17:55 #58
Mht. PS/2 portene virkede da jeg fik det tilbage, men da jeg installerede windows holdte de op med at virke!
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 18:08 #59
Du kan jo prøve følgende.

Check AGP & PCI portene, om der skulle sidde fremmedlegmer i et af dem.
Se også efter om de ser ud til at være brændt. (Brune eller sorte pletter)
Check alle dine udvidelseskort, på samme måde.

Check dernæst samtlige jumpere på bundkortet. At de er intakte, og sidder ordentligt.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 18:16 #60
Makse -> Intet andet end støv... Alle jumpere er ok...
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 18:20 #61
Efter min sidste formatering, kunne jeg ikke få mit lydkort til at fungere. Hvergang en lydfil blev afspillet, kom der kun en ensartet hyletone ud. Det virkede som om den tog den første tone og holdt den til afspilningen sluttede.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 18:32 #62
ÅÅÅhh nej! Jeg sad lige med mit bundkort i hånden og studerede det, da det ligepludselig gav en \"klik-knas\" lyd fra sig !!!
Hjæælp!!! 8-()
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 18:41 #63
\"klik-knas\" ?? Som i \"at noget knækkede\"
De kan godt knirke lidt, men helst ikke for meget.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 18:44 #64
Det lød som om noget, der sad i spæn, og derefter sprang.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 18:58 #65
Jeg tror jeg logger af nu, jeg sidder trods alt med et alm. modem :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 19:26 #66
chrisrj> Som du kunne se så ville keyboardet ikke som jeg ville, slåfejl m.m. så jeg har lige holdt en pause og er nu frisk igen, så kan det være at jeg kan have øjnene med mig nu ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 19:30 #67
Det er vel en bøjle der er sprunget af, evt. en der sidder på blæseren!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 21:35 #68
Retaxes -> Øh, en bøjle på en blæser? Hvor skulle den sidde?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:40 #69
Nu kender jeg ikke din CU, men nogen blæsere bliver holdt på plads med bøjler, men så ville du nok have bemærket at blæseren sad løs, eller kunne det tænkes at en bøjle alligevel var faldet ned på mobo og drillet dig!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 22:16 #70
Det er boxet CPU... Så ingen bøjle til den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:21 #71
Hvad med grafikkortet, sidder der noget der der kan have løsnet sig?

Har du prøvet at starte PC igen, efter at noget sprang af!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 22:36 #72
Sidste gang jeg prøvede var det kun højtaleren der sad til.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 22:38 #73
Mht. det der sprang, var det kun lyden af noget der sprang. Der var ikke noget sprang af.
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 22:39 #74
Jeg skal lige lufte hunden. Er tilbage om ca. 30 min.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:40 #75
Det er sq en hård nød at knække ;o(

Men hvor kom så lyden fra, printet eller noget andet?
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:42 #76
Bundkortet er færdigt. (Med mindre begge dine PSU\'er på mystisk hvis, skulle være defekte)

Spørgsmålet er så, om andre ting har taget skade, hvilket du bør få afprøvet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:44 #77
Nå, du hænger med endnu makse!
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:45 #78
Jeg tror også at jeg vil lufte hunden ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:46 #79
Jaja, jeg ventede bare lidt med at afsige dødsdommen. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 23:07 #80
Nej, der er nok ikke meget at gøre ;o(
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 23:16 #81
Så er jeg tilbage! Hvis vi nu siger at bundkortet virkeligt er færdigt. Tror I så jeg kan få det byttet?
Det forholder sig nemlig sådan at jeg købte det i slutningen af semtember/starten af oktober sidste år.
Fik det derefter byttet for 1 eller 2 måneder siden.
Avatar billede daca Nybegynder
05. oktober 2001 - 23:28 #82
long shot..........

hvis jeg skal være helt ærlig så har jeg faktisk været ude for en  tilsyneladende \'død\' maskine.
Det var en ramfejl uden bip bip. Men så burde den vel bippe hvis du som beskrevet har testet den uden ram i. Så øeh undskyld jeg blandede mig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 23:37 #83
Som jeg skrev tidligere så tag dog chancen og spørg om de vil bytte det, du kan enten få et ja eller et nej.
Hvis du ikke spørger har de ingen mulighed for at svare, er det ikke rigtigt!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 23:39 #84
Retaxes -> Ok ok, skal nok... ;-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. oktober 2001 - 23:52 #85
Kender du ikke nogen hvor du kan få testet alle delene, inkl. mobo og PSU?

Men prøv først om de vil bytte det!
Avatar billede chrisrj Forsker
05. oktober 2001 - 23:54 #86
Jeg tager dem med til de gamle når jeg skal der hen imorgen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:02 #87
God ide!
Avatar billede chrisrj Forsker
06. oktober 2001 - 00:09 #88
Jeg har fordelt point\'ne. Jeg håber I er tilfredse med fordelingen.
Avatar billede chrisrj Forsker
06. oktober 2001 - 00:10 #89
Hov! Jeg kom til at bytte rundt på dem!
Avatar billede chrisrj Forsker
06. oktober 2001 - 00:11 #90
Kan I selv ordne dem imellem jer?
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:16 #91
Nej, det gider vi ikke ;o)

Men tak for pointene!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:18 #92
Når du en gang har fundet ud af noget må du godt kommentere det, jeg er i hvert fald nysgerrig på resultatet!
Avatar billede chrisrj Forsker
06. oktober 2001 - 00:22 #93
Det skal jeg nok. :-)
Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:27 #94
Takker for point, og held og lykke med det.

Retaxes og jeg, skal nok finde et tidspunkt, hvor vi får tilbageført de 10 point. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:34 #95
Ja, vi skulle nødigt forrykke balancen makse ;o)
Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:36 #96
Nej da. Jeg skal holde mig 80.000 foran dig. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:45 #97
Bare rolig, jeg skal nok indhente dig ;o)
Jeg gør da mit bedste, hehe
Godnat, kan du sove godt!
Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 00:46 #98
Gnat og sov godt Retaxes.
Avatar billede chrisrj Forsker
07. oktober 2001 - 13:10 #99
Jeg har nu testet mit grafikkort, ram-moduler og lydkort. Jeg kunne ikke mase CPU\'en ned i min mors skod bundkort, så den har jeg ikke testet.

Grafikkortet virker, mine ram-moduler virker, i hvert fald delvist. Da jeg satte dem i og startede PCeren var der ingen problemer, men den ville ikke opdatere mængden af RAM og jeg havde ikke et program der kunne teste dem.
Mht. lydkortet havde jeg ingen drivere og dem jeg downloaded kunne ikke installere kortet rigtigt.

Jeg har skrevet til Shg.dk, som jeg købte bundkortet af, men har endnu ikke fået svar.
Avatar billede chrisrj Forsker
01. november 2001 - 14:46 #100
Jeg har nu haft bundkortet til reperation, men der var ikke noget galt med det.
Da jeg så prøvede det i min egen computer, skete der ikke noget som helst! Jeg prøvede med diverse metoder for at for det til at kører, men intet virkede.
Nu har jeg besluttet at sælge mit bundkort+CPUer+RAM og købe et AMD system.
Hvis der er nogen der gerne vil købe det hele, eller noget af det, er specifikationerne:

Bundkort : Abit BE6-II
CPU      : PIII 600E og PIII 850(100 på bussen)
RAM      : 2 x 128 Apacer PC133 og 1 x 256 Kingston PC133

Er det noget for dig, så send mig en mail på chrisrj@besked.com