Avatar billede mc_goblen Praktikant
02. oktober 2001 - 15:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flere formularer linket sammen

Jeg har en reparationsdatabase hvor jeg tager imod bestillinger. På siden har jeg en knap som linker over til en side hvor jeg skriver regninger omkostninger mm. De er linket sammen via. Autonummerering. Der er bare det problem at hvis (1) har omkostninger, (2) har ikke omkostninger og (3) har omkostninger, så bliver (3) omkostninger linket sammen med (2) post, eftersom post (2) ikke har nogen indtastninger i feltet…

Kan dette afhjælpes?  - Håber I kan forstå spørgsmålet, det er nemlig lidt kringlet at forklare…
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:16 #1
3\'s ID-felt skal IKKE være Autonummer, med derimod \"bare\" Langt Heltal... Derudover skal 3 have et Autonummer-felt, som bare ikke bruges til linkning.

Der skal således være link mellem 1\' autonummer-felt og 3\'s lange heltal.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
02. oktober 2001 - 15:22 #2
Nummer 1, 2 og 3 er 3 poster i en formular!!!
Avatar billede proaccess Nybegynder
02. oktober 2001 - 15:34 #3
Ja men du kan jo ikke linke med autonummer på begge sider...

1 - 1
3 - 2

Det du skal gøre er at lave dit design om, så den ene side af dit link (den højre), \"læser\" tallet fra venstre side...

A  B
1 - 1  (ID:1)
3 - 3  (ID:2)

Poster i en formular er (som regel) ensbetydende med poster i en tabel...
Avatar billede jens-peter Nybegynder
02. oktober 2001 - 22:39 #4
Som jeg forstår det, har du 2 tabeller, hvor du anvender autonummerering i begge og derefter anvender dette nummer til at linke tabellerne sammen.
Jeg må give proaccess ret i, at det går ikke.
Du kan anvende autoummerering til tabellen med bestillinger, men når du så opretter nye poster i tabellen med omkostninger, skal du tage det dannede nummer fra den første tabel og indsætte det som ID i omkostnings-tabellen.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan dine tabeller er oprettet, men kan du ikke have flere poster i omkostningstabellen, der hører til samme bestilling, og dermed skal have samme nummer (linket til samme post i betillings-tabellen)?

mvh/Jens-Peter
Avatar billede mc_goblen Praktikant
03. oktober 2001 - 07:56 #5
Til Proaccess - kan du ikke prøve at forklare dit eksempel lidt nærmer ? Kan ikke helt forstå det... :o)
Avatar billede proaccess Nybegynder
03. oktober 2001 - 08:11 #6
Lad os lave et helt andet eksempel...

Du har en tabel over postnumre i Danmark:
Postnummer - Langt heltal - Primær nøgle
Bynavn - Tekst (50)

Du har en tabel over kunder:
Kundenummer - Langt heltal - Primær nøgle
Kundenavn - Tekst (50)
Postnummer - Langt heltal

Derved kan de 2 tabeller sammenkædes ved Postnummer-felterne - så du kan se bynavnet ud for hver kunde...

Det DU prøver på, er \"oversat til eksemplet\" at sammenkæde postnummer-feltet i postnummer-tabellen med kundenummer-feltet i kundetabellen. Det er jo dømt til undergang... (med mindre du er så heldig kun at have een kunde i Ringsted, og at denne har kundenummer 4100)

\'-----

Ud fra dine oplysninger kan jeg forestille mig at du har en bestillings-tabel, med et ID-nummer som er et autonummer. Du har også en omkostningstabel, hvor du har et OmkostningsID som også er autonummer. I denne omkostningstabel er du nødt til at have et Felt, som hedder BestillingsID (Langt heltal), som indeholder info om hvilken bestilling den pågældende omkostning hører til på... Altså du laver linket mellem de 2 tabeller på Bestilling.ID og Omkostning.BestilliingsID.
Avatar billede mc_goblen Praktikant
03. oktober 2001 - 08:29 #7
Tror nok at jeg er nogenlunde med nu... Tak for hjælpen. PS kommer du også fra Ringsted ???
Avatar billede proaccess Nybegynder
03. oktober 2001 - 08:42 #8
OGSÅ ??? - Jo, jeg er fra MIIIDDT-Sjælland, hvor man holder OOOnsdag i dag!!!

Avatar billede mc_goblen Praktikant
03. oktober 2001 - 08:43 #9
I dit eksempel m. postnumre har du skrevet \"Postnummer - Langt heltal - Primærnøgle\" - Skal dette være autonummerering eller tal, og det samme med \"Kunder\". Håber du stadig gider at svare.
Avatar billede proaccess Nybegynder
03. oktober 2001 - 10:08 #10
I mit eksempel bruges ikke autonummer, da vores postnumre i Danmark ikke er fortløbende nummerede... ;-)

Kundenumre KAN derimod være autonummerede... De behøver dog ikke være det, det vigtige er bare at de er entydige, dvs. at der kun er EEN kunde, som har hvert nummer...

Et autonummer er \"bare\" et langt heltal, som ved hvad værdi, det skal have ved ny record.