Avatar billede poull Nybegynder
01. oktober 2001 - 20:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fra 233Mhz til 133Mhz

Min stationær er en PII 233Mhz og jeg har snart haft den i tre år, men her den sidste uge har den kørt rigtig dårligt. Men så under en startup opdagede jeg at BIOS\'en skrev at det var en PII 133Mhz, hvilket den ikke plejer men netop PII 233Mhz.
Det kunen selvfølgelig være en fejl så jeg hentede et testprogram og den vidst og ca 133Mhz.

Hvad kan det skyldes for jeg har absolut intet gjort ved min hardware?
Avatar billede dk183 Nybegynder
01. oktober 2001 - 21:15 #1
§Poull

det lyder desværre som om den pågældende butik i starten har solgt dig en pc med en 133 MHz cpu istedet for en 233MHz, og ovenikøbet har overclocket den for at dække over det. Alligevel skal du nok slå koldt vand i blodet før du sluger min mistanke råt og gøre følgende.

1. Tag kabinet låget af

2. Lokaliser cpu\'en, og fjern køleren.

3. Lås cpu soklen op ( der skulle gerne være en grå jernpind du kan hive op i ) og pil forsigtigt cpu\'en ud. Aflæs da værdien på cpu\'en og se om den stemmer overens med det de oprindeligt solgte sig.

Avatar billede zyberwizard Nybegynder
01. oktober 2001 - 21:17 #2
Sådan..Ja men det er jo en gammel sag så jeg tvivler på at garantien holder..men du har vel betalt en mindre formue for den ..Men ellers prøv med Si Soft sandra..
Avatar billede intel4004 Novice
01. oktober 2001 - 21:18 #3
- der er måske gået hul i cpu\'en så nogle mhz er faldet ud?? *SSSSSSSSSS*

Nej... det lyder lidt mystisk. Kan det være at din strømforsyning er gået lidt i død, og smider for lille en core spænding til cpu\'en...

Normalt defineres en cpu\'s clockhastighed af en bus frekvens og en multiplier...

Chippen som forøger frekvensen ved at gange bushastigheden 66Mhz med 3,5
er måske beskadiget...

Det lyder som om du har pillet lidt ved jumperne på bundkortet...men det har du ikke??

Jeg kan se at PII 233 Mhz skal have 2,8V corespænding... kan du se hvad den får??

INTEL4004
Avatar billede intel4004 Novice
01. oktober 2001 - 21:21 #4
Ifølge AODs liste over cpu\'er har PII 233MHz et effektforbrug på 33,6W, måske er det din strømforsyning som er ved at være træt...

Hvor kraftig er din PSU egentlig(det kan ses på siden af den)...

INTEL4004
Avatar billede poull Nybegynder
01. oktober 2001 - 21:44 #5
Faktisk troede jeg lige at jeg havde fundet løsningen for jeg kiggede lige alle de ting igennem som står i min BIOS og der var et tal for antal omdrejninger for blæseren og den sagde 0. MEN blæseren kørte.

dk183>> Der findes ikke en PII med en clockfrekvens på 133 så vidt jeg ved så jeg tror ikke at jeg kan være blevet snydt.

intel4004>> Nope der er ikke hul den :)

MEN jeg har fundet en løsning. Der var en form for en kontakt man kunne skifte CPU hastigheden med og den var stillet ind på 333Mhz ???
Da jeg stillede den på 233Mhz virkede det.

Det er min lillebror der bruger den og han siger at han heller ikke har pillet ved den, så hvordan den kontakt har skiftet aner jeg ikke men???

Jeg giver lige et par få point for jeres svartid og furnuftige bud, men da jeg selv fandt løsningen snupper jeg også lidt :)
Avatar billede poull Nybegynder
01. oktober 2001 - 21:46 #6
Arh, de to jeg ville have givet point ha kommenteret. I fortjener da et par få point, svar lige hvis i synes.
Avatar billede dk183 Nybegynder
01. oktober 2001 - 21:51 #7
§Poull

det er skam ikke nødvendigt at give mig point, :) jeg formåede ikke at hjælpe, og bummede vist den med processoren da jeg mente at du sad med en socket 7 cpu og ikke en decideret slot 1 PII. Troede faktisk ikke at du mente PII, da jeg kun kendte til PII 300 MHz som minimum, men det er det gode ved denne site, man lærer noget nyt hver dag

Avatar billede poull Nybegynder
02. oktober 2001 - 11:09 #8
dk183 >>
Det kalder jeg eksperten ånd :)
Avatar billede intel4004 Novice
02. oktober 2001 - 13:24 #9
->poull
Nej nej - pointene er skam ligegyldige, rart at høre du fik det til at køre...

Den kontakt der, er det en lille dipswitch på bundkortet du snakker om??

INTEL4004
Avatar billede poull Nybegynder
02. oktober 2001 - 20:32 #10
Jeg kender ikke lige navnet, men der var en lille blok med fire små kontakter man kunne vippe til den ene eller anden side. Ikke jumpere.