Avatar billede leenoi Nybegynder
21. september 2001 - 16:46 Der er 27 kommentarer

Rense master boot record

Hvordan gor man naar OS er afinstalleret men stadig figurerer i master boot record ved opstart??
Avatar billede makse Nybegynder
21. september 2001 - 16:47 #1
Boot på en diskette og skriv Fdisk /MBR
Avatar billede makse Nybegynder
21. september 2001 - 16:53 #2
Eller så prøv et af følgende programmer.

Delpart: http://www2.netquest.com/tech/delpart.exe
AEFDisk: http://www.aefdisk.com/

Ovenstående programmer bruges til at slette eventuelle partitions på din harddisk.
De kan også ordne MBR.
Avatar billede tastatur Nybegynder
21. september 2001 - 16:57 #3
Jeg har osse et lille problem. Efter at have af-installeret win2000, og efter et par forskellige formateringer, er min 40gb HD pludselig kun på 38,6Gb.
Hvordan får jeg HD\'en tilbage i norm. størrelse?
Avatar billede hotpop Novice
21. september 2001 - 17:12 #4
Din HD er kun på 38,6 Gb. Det har noget at gøre med hvordan producenten regner størrelsen ud... måske der er en anden der bedre kan forklare det...?
Avatar billede tastatur Nybegynder
21. september 2001 - 17:25 #5
nej, til at starte med var den på 41,3 G
Avatar billede hotpop Novice
21. september 2001 - 17:27 #6
Hvad er den købt som?
Avatar billede hotpop Novice
21. september 2001 - 17:27 #7
tænker på størrelsen :)
Avatar billede tastatur Nybegynder
21. september 2001 - 17:35 #8
40GB
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. september 2001 - 07:50 #9
Har der stået 41,3 GB eller stod der 41.300.000.000 bytes ?
Avatar billede tastatur Nybegynder
22. september 2001 - 11:55 #10
Inde i BIOS står der 41,3 GB
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. september 2001 - 15:19 #11
Og det er sikkert her filmen \"knækker\". BIOS ser sikkert 41.300.000.000 bytes = 41.3 GB, hvilket ikke er tilfælde!

Der går nemlig 1024 Bytes på 1 KByte, 1024 KByte på 1 MByte og 1024 Mbyte på 1 GByte.

Multiplicere vi så disse tal (1024 * 1024 * 1024) får vi 1.073.741.824 Hvilket er antallet af Bytes på 1 GB. Hvis vi så tager og om regner de 41,3 GB om til Bytes (på den forkerte måde), alså 41.300.000.000 og dividere dette med det rigtige antal bytes for en GB (1.073.741.824), kommer vi frem til ~ 38,464 GB
Så går der så noget væk under formateringen + nogle andre små ting.

Så derfor kan man ikke sige du har mistet noget - du får bare det rigtige antal GB vist.

Avatar billede goulduck Nybegynder
22. september 2001 - 15:21 #12
Går du ud i en DOS prompt og skriver \'dir\' vil den i bunden af listen af filer skrive hvormeget plads der er tilgængelig - i Bytes .. og dette tal vil se højere ud end tallet i GB.

Håber det forklare noget.
Avatar billede tastatur Nybegynder
22. september 2001 - 17:40 #13
Jeg takker for hjælpen!
Avatar billede leenoi Nybegynder
24. september 2001 - 12:46 #14
Hmm..
ikke noget der virkede på Master Boot Recoed

Kunne godt bruge en lidt mere detaljeret/præcis
beskrivelse...

a:\\Fdisk /MBR - fuckede mit ene aktive OS..
såeh..

Flere/nye/bedre forslag..

Leenoi
Avatar billede makse Nybegynder
25. september 2001 - 11:29 #15
Øhh, har du da et OS installeret nu?
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. september 2001 - 21:13 #16
Heheh ... tænker du på den bootmenu, hvor man kan vælge styresystem?
Avatar billede makse Nybegynder
25. september 2001 - 21:25 #17
Avatar billede blaest Nybegynder
26. september 2001 - 09:40 #18
Ja jeg har et OS (to - w2k & XP) installeret men under opstart kan jeg vælge mellem 6-7 stykker - som alle engang har været installeret men ikke er det mere - kun de to...

Avatar billede blaest Nybegynder
26. september 2001 - 09:42 #19
Hov - jeg er logget ind med to forskellige navne....

Leenoi = Blaest = mig..

Men altså jeg vil af med de andre valgmuligheder som alligevel ikke er på comp mere...
Avatar billede makse Nybegynder
26. september 2001 - 13:04 #20
Leenoi/Blaest det er ikke tilladt at havde to brugere på Eksperten!

Vedr. dit problem, så åben filen Boot.ini der ligger i C:\\ og slet dem, du ikke vil havde i opstartsmenuen.
Avatar billede blaest Nybegynder
26. september 2001 - 18:20 #21
Spørgsmål: ForHvor er det ulovligt !!?
eh..

ang. Boot.ini ...
der er ikke en fil ved det navn eller noget lignende der syntes at ha´ relation til det....
Avatar billede makse Nybegynder
26. september 2001 - 18:25 #22
Ja, det er ulovligt. Så få hellere afmeldt en af de to brugernavne, før de begge bliver slettet.

Boot.ini ligger der. Du kan bare ikke se den i W2K da det er en system-fil.
Start stifinder, og gå op i Funktioner - Mappeindstillinger > Vis - og sæt hak ved vis alle filtyper og vis systemfiler.

Hvis du kører med Fat32, kan du boote på en diskette, og editere den derfra.
Avatar billede makse Nybegynder
26. september 2001 - 18:26 #23
Avatar billede blaest Nybegynder
27. september 2001 - 19:43 #24
Nope makse...

Den er der ikke - med min bedste vilje...
Måske hedder den noget andet...
har søgt via stifinder...

Desuden kan ingen af systemfilerne (andre) umiddelbart åbnes - hmmm...

mht navnet - ok - jeg fjerner lige den ene..

Leenoi
Avatar billede makse Nybegynder
27. september 2001 - 19:49 #25
Hmm. Den burde ligge der.
Prøv at at lave en af ovenstående bootdisketter, og start op på den. (Ikke Dos disketten)
Når det er gjort, skriver du \'Dir C:\\Boot.ini\'
Hvis den ligger der, kan du kan åbne den med \'Edit Boot.ini\'
Avatar billede hotpop Novice
27. september 2001 - 20:02 #26
Du skal også fjerne vingen i \"skjul beskyttede operativsystemer\" ellers kan du ikke se den. :)
Avatar billede blaest Nybegynder
27. september 2001 - 21:18 #27
Narj..
har fundet fejlen...
filen er der KUN hvis det er det aktive OS - den er placeret på standard OS partitionen..

men nåh..
fandt den...

den skulle åbnes i notepad og det var rimelig nemt at identificere linierne med de uønskede OS - som jeg slettede..  (ét ad gangen - reboot efter hver gang..)  - inden reboot fjernede jeg skrivebeskyttelsen og valgte `gem` dermed kunne jeg jo opdatere mine rettelser (sletninger)

Derefter virkede alt bare som det skal...

TAKKER FOR HJÆLPEN - DEN VAR GULD VÆRD -TIL TRODS FOR DEN LIDT KORTFATTEDE FORKLARING...