Avatar billede sqlse Nybegynder
16. september 2001 - 21:59 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Inheritance

Er det ikke muligt at have en superklasse og en subklasse i hver sin fil? Hvad skriver man for at lade subklassen nedarve fra superklassen?
Avatar billede pstric Nybegynder
17. september 2001 - 16:54 #1
Jo, det er muligt at have superklassen og subklassen i hver sin fil. Hvis man ikke kunne det, var det ikke muligt at nedarve fra .NET klasserne uden at editere i sourcen til frameworket.

I modsætning til Java er det i .NET også muligt at have flere public klasser - f.eks. superklasser og subklasser - liggende i samme fil. Det skyldes først og fremmest at .NET\'s namespaces ikke har noget at gøre med den fysiske struktur at gøre.

// SuperKlasse.cs
namespace sqlse
{
  public class Super    // Filen og klassen behøver ikke at have samme navn
  {
    ...
  }

// Sub.cs
namespace sqlse
{
  public class Sub : Super  // \':\' angiver at navnet på superklassen følger. (\'Extends\' i VB.NET)
  {
    ...
  }
Avatar billede sqlse Nybegynder
17. september 2001 - 21:04 #2
Ja, men csc-kompileren melder fejl - angiver at den ikke kan finde \"Super\". Så jeg gik egentlig ud fra, at man blev nødt til at importere super.dll i sub.cs på en eller anden måde. Men her har du bare givet dem samme namespace. Er det alt man behøver at gøre, og er det så et spørgsmål om placering af filerne istedet?