Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 11:32 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Start database i Oracle8i

Hvor starter jeg databasen op i Oracle 8i Evterprise Edition
Avatar billede teepee Nybegynder
12. september 2001 - 12:06 #1
Hvsi du har installeret en instans på NT starter den automatisk op, men ellers på svrmgrl, connect internal og brug \'startup\' kommandoen. Skriv \'help startup\' for hjælp eller se server managers user guide
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 12:41 #2
svrmgrl??? øøhhh hvad??? hvor??
Avatar billede psv Nybegynder
12. september 2001 - 12:56 #3
teepee: Viper\'s reaktion tyder på at man burde råde ham til at holde sig fra databasen :-)
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 12:59 #4
hehe Jeg skal også bare arbejde i forms men det er ikke muligt at bruge de wizards der ikke i forms hvis der ikke er startet en database op.
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 13:00 #5
Ups! hehe Jeg skal også bare arbejde i forms men det er ikke muligt at bruge de wizards der er i forms hvis der ikke er startet en database op.
Avatar billede psv Nybegynder
12. september 2001 - 13:01 #6
Du kan jo ike starte en databaseinstans hvis du ikke har oprettet en!

Installation af Oracle server betyder ikke nødvendigvis du har en databaseinstans. Med mindre du har valgt at lade installationen oprette den typiske ORCL-instans!
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 13:03 #7
Kan jeg ikke starte den op i DBA Studio?? Hvilket userid og password skal jeg bruge for at have adm. adgang i DBA Studio?
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 13:09 #8
Jeg har installeret en komplet version af Oracle 8i Enterprise Edition og derefter Oracle Developer 6i Release 2!
Avatar billede psv Nybegynder
12. september 2001 - 13:11 #9
Ja - men du har ikke en databaseINSTANS du kan starte op...??
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 13:16 #10
Hvordan laver jeg så sådan en???? Userid??? Password???
Avatar billede psv Nybegynder
12. september 2001 - 13:20 #11
Hehe - efter en LAAAANG aften, gråd og tænders gnidslen skal du nok få oprettet en instans.

Jeg vil foreslå at du læser bare en smule om Oracle\'s arkitektur/terminologi før du giver dig i kast med det!
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 13:23 #12
Kan man få lavet en instans automatisk under installionen af Oracle8i????
Avatar billede psv Nybegynder
12. september 2001 - 13:25 #13
Ja - den burde ha\' spurgt dig om den skulle oprette en standard database som defaulter til at hedde \"ORCL\"!
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 13:39 #14
OK Så prøver jeg lige at installere det igen!
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 14:16 #15
Jeg får stadig samme fejl.
Fejlmeddelsen lyder på :

ORA-12203: TNS: unable to connect to destination
&
ORA-12154 TNS:could not resolve service name

Dvs. den tilsyneladende ikke kan finde databasen, og det er på trods på at jeg har været inde i Oracle Administraiton assisten for NT og starte den op ???
Avatar billede psv Nybegynder
12. september 2001 - 14:22 #16
Har du oprettet et Alias?
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
12. september 2001 - 14:25 #17
Et alias ??...Nej...men vi har fulgt installations proceduren slavisk og mener umiddelbart ikke at have overset noget. Eneste mistænkelige i den forbindelse var at vi var af Oracle Forms tvunget til at angive et nyt navn, da OraHome81 var i brug - hvilket ligeledes betød at vi skulle anvende en ny stil til installationen ? Hvordan opretter vi et alias ?
Avatar billede psv Nybegynder
12. september 2001 - 14:38 #18
I \"Net 8 Configuration Assistant\"
Avatar billede molan Nybegynder
17. september 2001 - 16:45 #19
Husk lige at tilføje dit nye SID, i din FORMS tnsnames.

Altså både forms og tnsnames.ora fra oracle_home skal have din nye sid - eller får du ovennævnte fejl.
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
23. oktober 2001 - 15:08 #20
Nu har jeg rettet tnsnames.ora under ORACLE_HOME/Forms/NET80/ADMIN og ORACLE_HOME/Ora81/network/ADMIN så de ser ud som nedenstående med SID = Oracle og Global Database name = Oracle.domain. Men jeg får stadig sammen fejl (ORA-12203: TNS: unable to connect to destination)

tnsnames.ora under forms ser således ud:
Beq-local.world =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
        (ADDRESS =
          (COMMUNITY = beq.world)
          (PROTOCOL = BEQ)
          (PROGRAM = oracle73)
          (ARGV0 = oracle73ORCL)
          (ARGS = \'(DESCRIPTION=(LOCAL=YES)(ADDRESS=(PROTOCOL=beq)))\')
        )
    (CONNECT_DATA = (SID = Oracle)
    )
Tcp-loopback.world =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
        (ADDRESS =
          (COMMUNITY = tcp.world)
          (PROTOCOL = TCP)
          (Host = 127.0.0.1)
          (Port = 1521)
        )
    (CONNECT_DATA = (SID = Oracle)
    )
Example1.world =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
        (ADDRESS =
          (COMMUNITY = tcp.world)
          (PROTOCOL = TCP)
          (Host = Production1)
          (Port = 1521)
        )
    (CONNECT_DATA = (SID = SID1)
    )
Example2.world =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
        (ADDRESS =
          (COMMUNITY = spx.world)
          (PROTOCOL = SPX)
          (Service = Server_lsnr)
        )
    (CONNECT_DATA = (SID = Oracle)
    )
Example3.world =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
        (ADDRESS =
          (COMMUNITY = nmp.world)
          (PROTOCOL = NMP)
          (Server = FinanceServer1)
          (Pipe = ORAPIPE)
        )
    (CONNECT_DATA = (SID = Oracle)
    )

og tnsnames.ora under Oracle 8 ser således ud:

# TNSNAMES.ORA Network Configuration File: C:\\Oracle\\Ora81\\network\\admin\\tnsnames.ora
# Generated by Oracle configuration tools.

EXTPROC_CONNECTION_DATA =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = IPC)(KEY = EXTPROC0))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SID = PLSExtProc)
      (PRESENTATION = RO)
    )

ORACLE.DOMAIN =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = nutshell1)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SERVICE_NAME = Oracle.domain)
    )

Avatar billede teepee Nybegynder
23. oktober 2001 - 15:16 #21
I Net8 Easy Config sluttes der af med en test. Går denne godt? I så fald hvilket program, som giver tns-fejl, connecter du med? Hvis du benytter et sqlnet v3x program skal du tilføje de samme linier i denne udgave af tnsnames.ora, eller ser det rigtigt ud. Når du connecter skriver du så oracle i sid eller oracle.domain, har du prøvet begge dele?
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
23. oktober 2001 - 15:59 #22
Når jeg tester Tcp-loopback.world, Beq-local.world og Example2.world i Net8 Easy Config er der ingen problemer! Det er når jeg skal connecte fra Oracle Form Builder eller SQL Plus 8.0 at jeg fåe denne fejl!
Når jeg connecter skriver jeg bare brugernavn og password, database lader jeg være tom!
Avatar billede teepee Nybegynder
23. oktober 2001 - 16:02 #23
prøv at skrive oracle.domain eller blot oracle i database feltet
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
23. oktober 2001 - 16:21 #24
Hvis jeg skrive oracle.domain eller bare oracle får jeg fejl: ORA-12154 TNS:could not resolve service name
Avatar billede molan Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:42 #25
Jeg kan se på dine tnsnames

Du kan normalt kun unlade at skrive db navn hvis db\'en kalde ORCL. Ellers skal den angiver.

Dit sid er (sådan som jeg kan se det)ORACLE.DOMAIN. Den mangler i Forms.

Hvis du har opretten en default database kaldet ORCL bude denne være i begge tnsnames.

ORCL =
  (DESCRIPTION =
    (ADDRESS_LIST =
      (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = nutshell1)(PORT = 1521))
    )
    (CONNECT_DATA =
      (SERVICE_NAME = orcl)
    )

Igen husk kun orcl kan bruge hvis du vil undlade at angive database navn.
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
02. november 2001 - 16:29 #26
Så har jeg endelig fået det til at virke! Tak for hjælpen! teepee er den eneste der har oprettet hans svar som et svar så han har fået de 15 point! Hvis i andre også føler i har fortjent nogle point så må i råbe højt!