Avatar billede shjdsi Nybegynder
10. september 2001 - 12:25 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Oprette bruger med readonly rettigheder i 8i solaris

Hej!
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man opretter brugere i Oracle, og hvordan man giver dem rettigheder.
Et link til toturials eller andet ville også være fedt.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. september 2001 - 12:45 #1
Lav brugeren:
create user shjdsi identified by shjdsi;

Giv ham rettigheder til at connecte...
grant connect, resource to shjdsi;

giv rettigheder til at læse fra en anden brugers tabel...
connect tabelejer/password
grant select on tabelnavn to shjdsi;
Avatar billede teepee Nybegynder
10. september 2001 - 13:03 #2
Han skal kun have connect, ellers kan han selv oprette alt muligt (tabeller, procedurer m.v.)
Avatar billede teepee Nybegynder
10. september 2001 - 13:08 #3
Se endvidere kapitel 24 Managing User Privileges and Roles i Oracle 8i administrator\'s guide
Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. september 2001 - 13:08 #4
Jeg læser lige overskriften en gang til ;-)

revoke resource from shjdsi;
Takker teepee ....

Men han har dog stadig kun rettiheder til at læse fra den anden brugers tabel, så.. ;-)
Avatar billede shjdsi Nybegynder
10. september 2001 - 13:08 #5
Uha det ser ud til at virke, men hvordan med hans password, når jeg vil logge på en sqlplus promt som ham kommer følgende:Angiv brugernavn : Filemaker
Angiv password  :
FEJL:
ORA-01005: NULL adgangskode er angivet; logon er afvist

i sætningen grant connect,resource to shjdsi
.giver resource da rettigheder til at oprette stored procedures, tabeller og den slags.

Sidste spørgsmål.

I sætningen grant select on tabelnavn to shjdsi;
angives hvilken tabel shjdsi kan læse i, kan man ikke give adgang til alle tabeller som en  anden bruger ejer, eller har oprettet?

Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. september 2001 - 13:27 #6
umiddelbart lyder det som om du ikke giver et password ?

passwordet er det du skriver i din \"identified by xxxxxx\"
skriver du password ?

Ja resource giver rettigheder til at oprette objecter i brugerens default tablespace.
Hvis du skal oprette objecter, skal du nok lige flytte default og temp til det rigtige
sted at placere hans objecter.

select name from v$tablespace;

f.eks.
connect system/password
alter user shjdsi default tablespace users tamporary tablespace temp;

Du kan ikke umiddelbart grante alt, men man kan dog sætte et lille script sammen, der selecter alle hans tabeller ud og grant dem videre til den bruger du ønsker...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
10. september 2001 - 13:28 #7
tamporary = temporary ;-)
alter user shjdsi default tablespace users temporary tablespace temp;