Avatar billede limemedia Nybegynder
07. september 2001 - 22:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

access udefra med root

Jeg sidder her med min FreeBSD og har fået en del til at spille efterhånden *g* men én ting generer mig når nu det her er en udviklingsserver til test. Hvorfor kan jeg som root ikke logge ind på ftp eller telnet, men mere vigtigt, hvorfor kan jeg ikke tømme min mailbox med popper ? det virker fint på de andre account men root afvises...

Det er sikkert et sted der skal sættes et # eller lign. Eller skal jeg modificere sendmail conf. til at videresende til min ljweb bruger account ?
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 22:08 #1
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 22:10 #2
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2001 - 09:40 #3
filen alliases indenholder oplysninger hvordan inkommende mails routes, evt kan du prøve at sende en mail til ftp@dit.dom ,
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2001 - 09:50 #4
/etc/mail/aliases der er en linje der hedder

# root: me@my.domain
hvis du ændre den til
root: ljweb@ljweb.com skal du bare se løjer. dog skal du huske at køre kommandoen \'newaliases\' bagefter.

Og som en lille bonus kan du lave triks som

root: ljweb@ljweb.com, admin@ljweb.com

evt.
man aliases
man sendmail
man newaliases
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2001 - 09:58 #5
filen /var/run/nologin indenholder en liste over folk som man ikke ønsker at skulle få FTP adgang slet root der
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2001 - 10:00 #6
hvis /var/run/nologin ikke findes skal du kigge i filen
/etc/ftpusers
Avatar billede skwat Praktikant
09. september 2001 - 10:06 #7
Med hensyn til det der med root til at logge ind via telnet tror jeg ikke at der er nogen der kan hjælpe dig.
MEN hvis du køre \'vipw\' engang vi du se at den øverste line står
root:hDfRdsGVsGWDG:0:0::0:0:charlie &:/root:/bin/csh

de der 0:0::0:0 er det der giver root der beføjelser som han har dem kan du evt give dit eget login
altså
ljweb:asdfEASDFara:0:0::0:0:Dit medfødte navn:/home/ljweb:/usr/local/bin/bash