Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 12:45 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Streaming

hejsa alle sammen.

Hvilke formater bruger man på nettet til Streaming af video, tv, lyd.

Og hvilke hastigheder, kan man typisk vælge inden for det givende format.

Takker.

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 12:49 #1
Mest almindeligt er Realformatet .rm eller Window Media (flere forskellige).

Hastigheden kommer an på hvad du streamer og hvem du streamer til. Hvis modtageren kun har 56 k modem kan du selvfølgelig ikke bede ham om at hente med 128 k.

Video er selvsagt sværere at stream i ordentlig kvalitet, da der modsat lyd også er en billedside, der skal udsendes.

/Nikolaj
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 12:54 #2
.rm >> Skifter det automatisk hastighed?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 12:58 #3
At streame i flere bitrates samtidigt kan, ligegyldigt formatet, kun lade sig gøre hvis du på en eller anden måde er connected til en streaming server. Om du så selv har sat den op eller du lejer dig ind på en er ligegyldigt.
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:03 #4
øhh,. ikke forstådet,
Grunden til jeg spørger, jeg mener at:
Window Media, typisk er 56, , 64, 128,
men
Realmedia er automatisk indstillet til den hastighed forbrugeren kan downloade med.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:09 #5
Det er dig som streamer der bestemmer om det kan lade sig gøre.

Når du ser at Real player eller Windows Media player selv skifter hastighed er det fordi de er tilknyttet en streaming server.

Nej i RealPlayer bliver man bedt om at indtaste sin internet connection speed ved installeringen. Dette kan dog senere ændres. F.eks har jeg 384 adsl, men foretrækker en max speed på 100 kb. Her er det mig selv der har valgt det. Hvis så jeg vil se et clip streamet i 250 kb og det ikke bliver udsendt i flere (og lavere) bitrates har jeg et problem, da jeg max henter med 100.
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:12 #6
ok så det er brugeren selv der bestemmer i realmedia formatet, mens at windows media skal man give brugeren nogle valg muligheder.

er der andre formater der bliver brugt?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:14 #7
Quicktime - bliver også brugt, men ikke i nær så stor udstrækning som de andre.
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:18 #8
så kommer smp\'et ige :-)
Quicktime er det brugeren der bestemmer hastigheden eller er det serveren det skal defines på i forskillige hastigheder.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:20 #9
Det vil altid være serveren/enkodningen der bestemmer om du udsender i flere forskellige bitrates.
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:23 #10
jo jeg ved godt at det er serveren der bestemmer om der er ex 1mb eller 10mb, men derfor er der stadivæk muligheder for at vælgehastighed.
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:25 #11
Det er mere hvis jeg skal linke til nogle sider der har Streaming hvordan jeg så kan være sikker på de muligheder der findes har jeg.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:26 #12
Jo hvis du har valgt at folk må kunne hente i flere forskellige bitrates. Det kræver yderligere resourcer af din server/ båndbredde.

Der skal trods alt rigtigt meget båndbredde til. Hvis du f.eks vil streame en fil i 128 kb skal du normalt have det dobbelte til rådighed. D.v.s at den trækker 256 kb. Du kan altså med en ADSL forbindelse med 512 upload kun have 2 samtidige brugere på i den kvalitet...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:27 #13
Sidste spørgsmål forstår jeg ikke lige???
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:28 #14
gadvide hvilken båndbrete BB har til rådighed... *misundlig* :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:29 #15
BB bliver jo streamet af TDC - De har altså formodentligt DK´s største hul til rådighed... :-)
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:30 #16
hvis jeg vil lave en portal der henviser til alle former for Streaming så er det jo fedt at siden er flexibel så den kan passe til alle steder, derfor er det jo rimeligt vigtigt at have formaterne på plads, og hastigheden, så der ikke er nogle der falder uden for og ikke passer ind på siden.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:31 #17
Hvis du vil lave en portal, så del siden op i de mindst de 3 medier - Derudover kan f.eks winamp jo også modtage streaming.
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:34 #18
http://coolcity.whitehat.dk/radio.htm

her er siden som den ser ud indtil videre :-)
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:35 #19
tja der er ikke lige så mange funktioner der virker ind til videre*gg*
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:37 #20
Jeg ville nok vælge at lægge de forskellige medier ind i dine dropdowns menuer og så vælge teknologien først.

Altså:

Radio:

WMP
Real
QT
WinAmp
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:39 #21
Og hvorfor kommer Kina efter Chile i listen?? - Også Kroatien har lagt sig inde i C. Det er vist dig der selv har oversat dem uden at flytte dem...
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:43 #22
Nope jeg har ikke oversat dem selv, listen er fra en anden side, jeg har bare lavedet den op til en menu selv, jeg så det godt igår, men fik det ikke lige rettet, men tak* :-)

Men problemet med de forskillige media er at der er flere steder der har flere forskillige muigheder, ex BB.

så det ved jeg ikke lige.
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:48 #23
så er landene retter :-)
Avatar billede astalavista Nybegynder
07. september 2001 - 13:54 #24
men jeg siger tak for hjælpen :-)
Du har været til kanon hjælp.

AstalaVista
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 13:55 #25
Så lidt da :-)