Avatar billede dane022 Seniormester
25. februar 2023 - 22:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Find del af søgeord

Jeg har et opslagsark/dataliste, hvor jeg skal finde ud af om ordene indgår i et søgeord. Opslagsregnearket og søgeregnearket, er 2 seperate regneark.

Det kan f.eks. være ordet "Chef, leder, boss" der fremgår i datalisten. Antallet af ord varierer fra række til række i datalisten, men ordene er altid adskilt af komma. Hvis mit søgeord i søgeregnearket er "afdelingsleder", skal returneres værdien SAND da dele af ordet "leder" delvist indgår i "afdelingsleder".

Er med på at jeg kan lave tekst til kolonner, men jeg søger en løsning der kan styres via formel.

Jeg har sikkert overset en eller anden smart måde at gøre det på, så gode råd modtages gerne.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. februar 2023 - 07:58 #1
Kan du ikke lige give et par eksempler på, hvad du har, og hvad du ønsker?
Avatar billede dane022 Seniormester
27. februar 2023 - 14:52 #2
Beklager jeg først har skrevet tilbage nu

Det regneark der søges i, kunne se sådan her ud:

A
Chef, leder
Konsulent, specialist
Skolesekretær
Rådgiver
Formidler

Ønsker er at, hvis søgeordet/stillingsbetegnelsen er afdelingsleder, så skal formlen kunne genkende at en del af ordet afdelingsleder, fremgår af A1 (læs: leder). Så det er lidt den omvendte søgning.

Har tænkt på at den eneste løsning måske er at få hver celle splittet op pr. ord og så derfra søge om hvert ord indgår i søgeordet/stillingsbetegnelsen. Men findes der en smartere metode, hører jeg gerne om den
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. februar 2023 - 16:24 #3
Kan du ikke uploade din fil til Dropbox så vi kan se hele problemstillingen. Indtast manuelt eksempler på ønskede resultater.
Avatar billede dane022 Seniormester
27. februar 2023 - 17:24 #4
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. februar 2023 - 18:23 #5
Det er et meget begrænset eksempel du giver.
Se om det her kan være til inspiration.

https://www.dropbox.com/scl/fi/4q4j3jhvt80tty9haj3o0/S-gning_2.xlsx?dl=0&rlkey=x4i5sp5dnhebc9l58aepand5r
Avatar billede dane022 Seniormester
27. februar 2023 - 19:02 #6
Det er rigtig godt. Hvis nu jeg skal have den til at returnere selve værdien i E10 i stedet for SAND/FALSK, hvordan skal den formel så se ud?

Resten er spot on
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. februar 2023 - 20:05 #7
I dit oprindelige indlæg skrev du:

Hvis mit søgeord i søgeregnearket er "afdelingsleder", skal returneres værdien SAND

Jeg har intet forslag til det, du efterlyser i #6.