Avatar billede Peter Olsen Seniormester
02. oktober 2020 - 09:13 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

mg vs mcg

Hej er der en matematiklære til stede ;-)

Jeg er i tvivl om når jeg skal f.eks skal skrive 15 Microgram.
Skal der så skrives sådan : 0,015 mcg

Men hvis jeg f.eks skal skrive 15 miligram skal der så skrives sådan : 0,15 mg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. oktober 2020 - 09:34 #1
Jeg er ikke matematiklærer, men kan da se du har noget galt...

15 mikrogram forkortes for det første µg. D.v.s. det kan direkte skrives 15 µg

Skal det angives i gram, er det 0,015 g (Du har skrevet mikrogram, men det har du jo angivet med kommaet).

15 miligram angives derfor 0,15 g (og ikke mg).
Avatar billede Peter Olsen Seniormester
02. oktober 2020 - 10:00 #2
ok
Avatar billede falster Ekspert
02. oktober 2020 - 10:09 #3
For en ordens skyld: Der har vist indsneget sig en mindre kommafejl i #1.

F.eks. fra https://www.omregn-enheder.info/enhedsberegner.php?type=masse

15 Milligram [mg] =  0,015 Gram [g]

1 Milligram [mg] =  0,001 Gram [g]

1 Mikrogram [µg] = 1,0×10-6 Gram [g]
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. oktober 2020 - 10:33 #4
Korrekt - jeg har brugt forkert kommatering - og det var bestemt ikke en "mindre" fejl :-). Det skulle vist have været:

15 mikrogram forkortes for det første µg. D.v.s. det kan direkte skrives 15 µg

Skal det angives i gram, er det 0,000015 g.

15 miligram angives derfor 0,015 g (og ikke mg).

Men den korrekte måde at skrive det på ville være hhv: 15mg og 15µg - hvis ikke man skal over i den videnskabelige notationsform som Falster har brugt i sit sidste eksempel.
Avatar billede falster Ekspert
02. oktober 2020 - 10:45 #5
Enig :-)