Avatar billede mort1 Ekspert
22. februar 2020 - 13:52 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Afspille harddiske som er taget ud af min pc

Jeg har behov for at kunne afspille harddiske som er taget ud af en defekt pc - man kunne en gang købe en eller anden tingest hvori der var strømforsyning og kabel (USB) så den kunne tilsluttes en anden pc. Findes sikkert stadig, men hvad er det?
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. februar 2020 - 14:04 #1
Avatar billede mort1 Ekspert
22. februar 2020 - 14:08 #2
En Harddisk Dock er vel det jeg søger - Umiddelbart skal jeg blot gennemsøge de "gamle" harddiske, og flytte det jeg kan bruge til en ny pc. - Er der noget jeg skal være opmærksom på inden købet, og er der nogle som har særlige fordele, som jeg eventuelt med fordel kan købe med, eller få med, hvis jeg er opmærksom på det?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2020 - 14:19 #3
Kender ikke noget til harddisk dock. Du skal dog måske påregne at når du får filerne over kan du måske ikke lige åbne dem på grund af at de kommer fra anden pc med de rettigheder der var der.  Så du skal muligvis overtage ejerskab for at se disse filer.
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. februar 2020 - 14:22 #4
Grunden til linket er at du ikke oplyste hverken type eller størrelse!
Her kan der købes både til 3,5" OG 2,5"
https://www.av-cables.dk/harddisk-kabinet/
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. februar 2020 - 14:44 #6
Findes også i samme firma jeg har selv købt en der
https://www.av-cables.dk/harddisk-docking-station/
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2020 - 14:51 #7
Ja Av-cables linkes der jo også til i mit link #5 ;-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. februar 2020 - 14:57 #8
Avatar billede mort1 Ekspert
22. februar 2020 - 14:58 #9
Tak for jeres indspark - De harddiske der sidder i den gamle computer er 3½ tomme - derudover ved jeg ikke meget om dem, men gætter på at det er SATA - er det ikke mest sandsynligt?
Da jeg også ejer et par ældre bærbare pc'er er det vel ingen dårlig ide at købe en Dock som har begge muligheder.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2020 - 15:02 #10
Ville undersøge om alle diske er sata før køb af dock. Er der en der er den gamle ide/ata standard så skal du have en dock der understøtter det eller købe det Erik linker til.
Avatar billede mort1 Ekspert
22. februar 2020 - 15:17 #11
Også tak til ErikHg #8 - Jeg kan se på dit link, at det er et omfattende sæt, og inkl. strømforsyning, som der jo også på en eller anden måde skal bruges - Dog regner jeg med, at de "store" docking stations der er henvist til indeholder en strømforsyning.
220661 #10 - nåede lige dit seneste indspark - Der kunne såmænd godt sidde en ide/ata, maskinen er såmænd gammel nok - men jeg mener, at SATA har været mere eller mindre standard, i hvert fald i mere end 10 år, men selvfølgelig skal det undersøges inden jeg går i markedet.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. februar 2020 - 15:20 #12
Du har ret i det. Men tjek det lige ud inden køb :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. februar 2020 - 15:35 #13
Det var jo det første jeg linkede til
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. februar 2020 - 16:51 #14
#11 Jeg bruge selv dette adapterudstyr, da jeg for år til bage havde købt et nyt bundkort med kun SATA tilslutninger, men indholdet på mine gamle PATA-HDD´er kunne jo selvsagt ikke kobles til. Derfor købte jeg dette udstyr, og så var indholdet overført til en SATA-HDD. Da de var gjort formaterede jeg de gamle HDD´er og solgte dem i DBA. Så var pengene tjen ind på PATA-SATA adapteren.