Avatar billede ErikHg Ekspert
11. februar 2020 - 21:07 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Komponent fra Sony TA E9000ES

Jeg købte sidste år en brugt Sony kontrolforstærker model TA E9000ES. Den er tilkoblet en NAD C 275BEE.effektforstærker. Den havde stået i et stykke tid uden at have været anvendt - den står i et rum med almindelig stuetemperatur i et ikkerygermiljø. Der er ren og pæn indvendig. Problemet var når den havde spillet 3-4 minutter, så lukkede den nærmest ned - lyset i displayet forsvandt men kom igen næste sekund. Der var ikke tale om at der havde været skruet meget højt op for lyden. Det værste var at der kom nogle meget høje lyde på omkring 1/10 sekund. Jeg skruede derfor ned med det samme, men uden held, så derfor trykkede jeg på afbryderknappen på fronten. Højttalerkablerne er af en rigtig god kvalitet, og højttalerne er et par JBL 4312 Control Monitor. Min stationære pc er også tilkoblet både via analog coaxial ind- og udgang samt optisk ind- og udgang. Der er installeret et Creative Soundblaster ZrX lydkort i pc´en.
Jeg åbnede kabinettet på forstærkeren og tændte den - uden kablerne var tilsluttet effektforstærkeren. Efter lidt slukkede den igen. Nu kunne fejlen ikke skyldes effektforstærkeren. På bagsiden af Sony forstærkeren var en udtag til 230 V. Dette sad loddet fast på en printplade. På denne printplade var der også en lille blå komponent. Se linket:

https://ibb.co/M8s0sjH

Jeg fjernede printpladen der kun var fastgjort med en par skruer på bagsiden, og 230 V kablet fra strømforsyningen. Der sad også et lille stik med tre små ledninger fra en printplade i forstærkeren. Efter denne operation tændte jeg igen for forstærkeren og lod den stå, denne gang slog den IKKE fra. Jeg lod den stå tændt i over 12 timer. Den blev varm, men ikke meget varm. Hvad dette 230 V udtag i det hele taget skulle vare der for, er mig en gåde.
Nu fungerer den perfekt, så det må have været den lille blå komponent der var synderen. Kan nogen sige hvad en sådan komponent hedder vi jeg blive glad.
PS. det var mere held end forstand at den kom til at virke :-)

På forhånd tak
ErikHg.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2020 - 21:22 #1
Som jeg forstår det er det et elektromagnetisk relæ. Vil tro at det åbner for 230 volt på stikket når forstærkeren tændes: https://www.tme.eu/gb/details/sdt-ss-112dm.000/miniature-electromagnetic-relays/te-connectivity/1-1419126-8/
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. februar 2020 - 22:02 #4
Jeg takker for svaret :-)

Mvh.ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
11. februar 2020 - 22:04 #5
Velbekomme ErikHg :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. februar 2020 - 23:33 #6
Mon der kan have været en fejl i relæet, der har bevirket at forstærkeren har lukket ned? Efter relæet og 230 V strømudtaget er fjernet kører den uden problemer, så tanken er jo nærliggende.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2020 - 12:10 #7
Ja en godt konstrueret forstærker kan sagtens lukke ned hvis den mærker fejl.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. februar 2020 - 13:25 #8
Jeg har kikket efter på bagsiden af forstærkeren og kan se at der står "Made in Japan", så det er nok ikke det rene skrammel. Det samme gælder for min Sony CD afspiller - en Sony X505ES.
Jeg mener at forstærkeren blev produceret fra 1998 til 2001 og kan se at CD afspilleren blev produceret 1993 til 1994. Den slags bygges ikke mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2020 - 16:57 #9
Nej det er opbygget på andre måder i dag. Er ikke beregnet til at holde så længe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
12. februar 2020 - 17:28 #10
Det er helt korrekt.
Man ser modeller fra kendte producenter - ingen nævnt, ingen glemt - der går på kompromis med kvaliteten. Bare det der står "Made in China" eller andre lande hvor lønnen er en skål ris, så er det ikke ligefrem noget der fremmer tilliden til kvaliteten.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2020 - 17:31 #11
Slet ikke. Jeg har Hifi der er fra først i 80'erne der stadig virker (NAD og Denon). Der er lidt knas i potentiometerne, men spiller fint når det er opvarmet :-)
Avatar billede CHE Praktikant
13. marts 2020 - 00:28 #12
Udtaget benyttes til at kunne forsyne en anden enhed når forforstærkeren er tændt. Det er ganske smart og praktisk. Dog kan det kun belastes med højest 100W så det går ikke at sætte effektforstærkeren til men en cd-afspiller eller tuner er fint.

Det du har flået ud er som nævnt et relæ, og nu virker dette udtag så ikke. At dette skulle være skyld i dit problem er yderst usandsynligt, faktisk så godt som utænkeligt, og jeg er sikker på at problemet ligger et andet sted. At det har løst dit problem er ganske tilfældigt, og problemet er med stor sikkerhed også kun 'løst' midlertidigt, idet grunden ret sikkert skal findes et helt andet sted.

Den reelle fejl er en underdimensioneret modstand og en oscillering der opstår på power printet, hvilket får nogle komponenter skades. Det manifesterer sig ved et display hvor lysstyrken er forsvundet, eller tæt på, og hvor der evt. ikke længere er 'hul igennem' for lyden. De høje lyde du er stødt på er jeg ikke bekendt med men ser det ikke som unaturligt i forbindelse med problemet er ved at vise sig. Displayet er dog et sikkert tegn.

Det er et kendt problem og Sony udsendte for 20 år siden en service bulletin der beskriver hvordan dette løses. I bund og grund kræver det blot en ny, og større, modstand samt en kondensator. Begge er SMD komponenter. Andre komponenter kan skades eller fejle grundet dette og skal i så fald også skiftes.

Jeg har netop repareret endnu en E9000 med dette problem. Denne gang var flere komponenter defekte. Hvis man har kompetencerne, værktøjet og komponenterne er det en simpel reparation, til få øre, eller i værste fald, få kroner i reservedele.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. marts 2020 - 10:47 #13
#12
Forstærkeren har ikke én eneste gang efter komponenten blev fjernet, slået fra eller er kommet med underlige lyde, og nu er der gået omkring én måned.
Displayet står klart og tydeligt.