Avatar billede Sharcade Praktikant
05. november 2019 - 15:52 Der er 14 kommentarer

Slukker efter Maks 5 minutter

Kære forum.

Min stationære pc er begyndt at slukke efter max 5 minutter.
Jeg kan lige nå at tænde den op og den går igang med at starte op osv.
Men så slukker den bare. Bum.

Men jeg kan hører at når jeg tænder den så startet blæsere op osv. Men de stopper med at køre.

Jeg har tæt på ingen forstand på computere. Så mon der er en der ved hvad det evt kunne være der er skyld i at den bare slukker.
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. november 2019 - 16:05 #1
Stöv og skidt i computeren måske.
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. november 2019 - 16:07 #2
Og eftersom du ikke har forstand på computere vil jeg ikke anbefale stövsugeren. Köb i stedet "luft på dåse", tag den ene side af, ud i have, altan eller lignende og bläs den ren.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. november 2019 - 17:16 #3
Støvet sætter sig som et helt tæppe på computerens forskellige komponenter. CPU`
en (processoren) kan absolut ikke lide for meget varme, så det tyder meget på det er støv som der også står i #1.

https://www.youtube.com/watch?v=FXY-wt4K6eY

https://www.youtube.com/watch?v=qMYKtiUV17s

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMI8t-g-7vT5QIVGomyCh1s9AReEAAYAiAAEgL6JPD_BwE&gclsrc=aw.ds
Avatar billede 220661 Ekspert
05. november 2019 - 18:18 #4
Når du starter pc op, kan du se nogen form for aktivitet på din harddisk?
Har du andre diske på pc foruden systemdisken.
Prøv at koble ikke nødvendig hardware fra. Usb pinde og eksterne harddiske også. Vi den så starte op?

Klart at pc slukker hvis blæserne lukker ned efter kort tid. Hardwaren kører varm
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2019 - 18:40 #5
når du intet ved om det indre i pc'er, så se i lokalavisen - der er sikkert flere, der tilbyder hjemmebesøg i dit område, og som kan rette op på maskinens indre ret hurtigt (det koster lidt penge, men det virker)
Avatar billede Sharcade Praktikant
05. november 2019 - 19:12 #6
Jeg har lige prøvet at fjerne støv. Det hjalp desværre ikke.

Og #4, når jeg starter den op, starter den op som den normalt ville. Jeg kan se alting på skærmen og det ser helt normalt ud. Men så går der lige de der 5 minutter og så lukker den ned.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. november 2019 - 19:23 #7
hvis du tester en gang til, og flytter på musen til den lukker ned - er det så også 5 minutter? det kan være, at du har sat den til at lukke/dvale/slumre ned efter få minutter ved inaktivitet...
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. november 2019 - 19:48 #8
Kan være kølepastaen mellem CPU og blæser også.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. november 2019 - 20:01 #9
Prøv at installere Speccy - et gratis-program er bl.a. viser temperaturerne på bl.a. CPU´en. DEt kan også være som michael_stim er inde på i #8, at det er kølepastaen mellem CPU´en og denne køler. Er det sidstnævnte, så må den på værksted, hvis du som du selv beskriver næsten ingen forstand har på computere. Det er klogt at holde fingrene væk, hvis man på forhånd ikke føler, at man magter opgaven - det kan i sidste ende blive dyrt.

Her er linket til Speccy:

https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede Sharcade Praktikant
06. november 2019 - 12:39 #10
Ja selv når jeg bruger computeren holder den de der 5 minutter.

Men i dag prøvede jeg at tænde den igen, og der gik de minutter der. Og så lukkede den ned. Men da jeg så prøvede at tænde den igen lukkede den ned igen med det samme, den nåede altså overhovedet ikke at starte op.

Jeg har taget billeder af selve computeren hvordan den ser ud indeni. Jeg ved ikke om det måske har noget at sige. Men så kan i lige se.
Hvordan tilføjer man billeder i kommentar?

Og tak for hjælpen indtil videre alle sammen.
Avatar billede Sharcade Praktikant
06. november 2019 - 12:50 #11
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. november 2019 - 14:06 #12
Ja det kan sagtens ses :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. november 2019 - 14:27 #13
Jeg kan se at der er tale om vandkøling af CPU´en. Jeg har aldrig stiftet bekendtskab til vandkøling men der kan måske være tale om problemer med pumpen, Det er kun et gæt. Da du indrømmer at du næsten ingen forstand har på computere, vil det være klogt som tidligere nævnt at henvende dig til en professionel.
PS. Har hu downloadet gratis-programmet Speccy? Hvis så gør det, og se bagefter om temperatur stiger til. f.eks 70 - 80 grader, for så er der tale om et problem med varmeafledningen fra CPU´en.

https://ibb.co/g6qC64j
Avatar billede 220661 Ekspert
06. november 2019 - 15:59 #14
Enig med ErikHg i at du formodentligt har en pc der overopheder.